1 آبان 1403
رژیم غذایی

مواد غذایی موثر در چربی سوزی/قسمت(2)؟

مواد غذایی موثر در چربی سوزی

در قسمت قبل به مواد غذایی دیگر اشاره شده و در اینجا به ادامه مطلب می پردازیم.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون از پلتفرم رژیم انلاین (از شنبه) اینجارو کلیک کنید!

ولی میدانیم که:

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. شما می‌توانید با اضافه کردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز به رژیم غذایی‌‌‌تان، شاهد کاهش چشمگیر وزن خود باشید. زمانی که این غذاهای چربی‌سوز قوی را مصرف کنید، چربی‌های بدن‌تان سوزانده می‌شوند و به مرور زمان وزن‌تان کاهش می‌یابد.

از جمله بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قوی می‌توان به تخم مرغ، مغزها، ماهی چرب، تخم کتان، گریپ فروت و… اشاره کرد. منظور از غذاهای چربی‌سوز، مواد غذایی‌ای هستند که از طریق تحریک و افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن، کاهش اشتها یا کاهش مصرف غذا منجر به چربی‌سوزی می‌شوند.

۱۱. گریپ فروت

گریپ فروت هیچ خاصیت چربی‌سوزی جادویی ندارد، اما به شما کمک می‌کند با مصرف کالری کمتر احساس سیری کنید؛ چون فیبر محلول در آن، به مدت بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد. خوردن نصف گریپ فروت یا آب گریپ فروت قبل از وعده‌ی غذایی، باعث سیر شدن شما می‌شود، که این مسئله سبب می‌شود کالری کمتری در وعده‌ی غذایی بخورید‌.

۱۲. هندوانه

مواد غذایی‌ که سرشار از آب هستند، حجم زیادی از معده‌ی شما را پر می‌کنند؛ به نحوی که انگار به اندازه کافی غذا خورده‌اید. این موضوع باعث می‌شود جای کمتری برای سایر غذاها در معده‌تان بماند. به همین دلیل است که هندوانه در لیست بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قرار می‌گیرد.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خام، سرشار از آب و مواد مغذی هستند و کالری کمی دارند. هندوانه یک نمونه‌ی عالی در این زمینه است. این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان «لیکوپین» بوده و دارای ویتامین‌های A و C است.

۱۳. گلابی و سیب

گلابی و سیب هم حاوی مقدار زیادی آب هستند. گلابی حاوی فیبر بالایی است. یک عدد گلابی ۶ گرم فیبر دارد. گلابی دارای آنتی‌اکسیدان است. علاوه بر این، از ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. گلابی به دلیل اینکه حاوی فیبر غذایی غیرقابل هضم است، به ثبات فرآیند سو‌خت‌وساز بدن کمک می‌کند.

سیب هم یک خوراکی غنی در رژیم غذایی محسوب می‌شود؛ چون حاوی «پکتین» است. پکتین یک پلیمر قندی اسیدی است که می‌تواند جایگزین چربی باشد. با خوردن سیب، به دلیل فیبر موجود در آن، مغز و بدن شما احساس سیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب، موجب بهبود جریان خون و چربی‌سوزی بیشتر می‌شوند.

این دو میوه را با پوست بخورید تا فیبر بیشتری دریافت کنید و برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید‌. به جای آب‌میوه، خود میوه را بخورید‌؛ چراکه از این طریق فیبر بیشتری دریافت می‌کنید‌. شما باید میوه‌ها را بجوید، این کار بر خلاف قورت دادن، باعث می‌شود هنگام جویدن کمی کالری بسوزانید.

۱۴. انگور و کشمش

دو فنجان انگور را با یک چهارم فنجان کشمش مقایسه کنید‌. هر دو کمی بیش از ۱۰۰ کالری دارند. بنابراین گزینه‌های غذایی سالمی هستند. شما می‌توانید مقدار کمی از میوه‌های خشک مانند کشمش یا کرن‌بری را به سالاد اضافه کنید تا هم خوشمزه‌تر شود و هم به باعث کالری سوزی شود.

۱۵. انواع توت‌ها

توت‌ها هم مانند سایر میوه‌ها، حاوی مقدار زیادی آب و فیبر هستند و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. به همین دلیل جزو بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز محسوب می‌شوند.

اگر به خوردن خوراکی‌های شیرین علاقمند هستید، به جای خوردن بیسکوییت‌های پرکالری، توت‌های کم‌کالری بخورید. زغال اخته‌ی آبی (بلوبری) یک نمونه‌ی خوب از توت‌ها است؛ چون به آسانی در دسترس بوده و سرشار از آنتی اکسیدان است.

۱۶. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی حاوی فیبر بالا، ویتامین B6، پتاسیم، مس، ویتامین C، منگنز، نیاسین و فسفر است. همچنین دارای کربوهیدرات بالایی است، اما زمانی که به صورت گریل شده یا آب‌پز مصرف شود، می‌تواند برای مدتی شما را سیر نگه دارد. سیب‌زمینی می‌تواند احساس گرسنگی را مثل نان و برنج سرکوب کند، اما نسبت به این دو ماده‌ی غذایی، کربوهیدرات کمتری دارد.

به جای استفاده از سیب‌زمینی معمولی و ترکیب کردن آن با کره، خامه‌ی ترش و پنیر پیتزا، می‌توانید از سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید. سیب‌زمینی شیرینِ پخته، بسیار خوش طعم است و نیازی ندارد چیزی به آن اضافه کنید. اما در صورت تمایل می‌توانید کمی دارچین به آن بزنید. سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن و ویتامین C است و خوردن آن سبب مصرف کالری کمتر در طول روز می‌شود.

۱۷. قهوه

قهوه، این نوشیدنی پرطرفدار، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، اما به مقدار بسیار کم. بنابراین برای کاهش وزنِ زیاد، روی آن حساب نکنید؛ به‌ویژه اگر با اضافه کردن مواد مختلف درون قهوه، باعث می‌شوید کالری آن زیاد شود.

۱۸. بلغور جو

بلغور جو به سه دلیل جزو بهترین غذاهای چربی‌سوز محسوب می‌شود: غلات غنی‌ شده‌ی سرشار از فیبر است، مقدار زیادی آب دارد و یک غذای داغ است. خوردن غذاهای داغ بیشتر طول می‌کشد و تمام مایعات و فیبر موجود در آن‌ها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند. جو یک ماده‌ی مغذی است و درصورتی‌که به طور مداوم در برنامه‌ی غذایی قرار بگیرد، می‌تواند موجب کاهش چربی خون شود.

با خوردن بلغور جو در وعده‌ی صبحانه، احساس سیری می‌کنید و حس می‌کنید حجم کمی از غذا وارد معده‌ی شما شده است‌. جو در سیستم گوارشی به آرامی هضم می‌شود، به همین دلیل است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا دوباره احساس گرسنگی کنید. برای هضم جو انرژی بیشتری مصرف می‌شود و چربی‌سوزی بدن هم افزایش پیدا می‌کند.

هنگام خرید خوراکی‌های مخصوص صبحانه مثل کورن فلکس و برشتوک، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی جو هستند و تا حدودی رژیمی محسوب می‌شوند. از خوردن بلغور جو‌ی بسیار شیرین اجتناب کنید. برای شیرین کردن بلغور جو، کمی دارچین یا جوزهندی به آن اضافه کنید.

۱۹. نان و بیسکوییت‌های سبوس‌دار

بیسکوییت سبوس‌دار حاوی چاودار، که گاهی اوقات به آن نان ترد هم می‌گویند، حاوی چربی کم و فیبر زیاد است. تحقیقات ادعا می‌کنند افرادی که غلات تصفیه‌ شده را جایگزین غلات‌ غنی‌ شده می‌کنند، چربی شکم کمتری دارند.

غلات غنی ‌شده حاوی مواد مغذی گیاهی بیشتری هستند. این خواص فقط در بیسکوییت‌ها وجود ندارد. با مصرف نان‌ها و غلات و پاستای غنی‌ شده می‌توانید از این خواص بهره ببرید.

۲۰. شیر بدون چربی

شیر بدون چربی، (شیری که چربی و خامه‌ی آن گرفته شده باشد) مقدار زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ D دارد و فاقد چربی‌های موجود در شیرهای غنی ‌شده است. اگرچه این شیر فاقد چربی است، اما می‌تواند شما را سیر کند. همچنین هضم آن نسبت به نوشیدنی‌هایی که پروتئین کمتری دارند، بیشتر طول می‌کشد.

۲۱. گوشت بدون چربی

حتما می‌دانید که پروتئین می‌تواند شما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه ‌دارد و کمک کند هنگام هضم، کالری بیشتری بسوزانید. پروتئین مصرفی خود را با دقت انتخاب کنید. گوشت‌های تیره چربی بیشتری دارند، که این مسئله می‌تواند بعضی فواید آن‌ها را خنثی کند. سینه‌ی مرغ بدون پوست و چند تکه بیف، گزینه‌های عالی‌ای برای چربی‌سوزی و کاهش وزن هستند.

قلوه‌ی گاو، استیک گوشت سرین (گرد ران) و استیک گوشت راسته بسیار کم چرب هستند و کمتر از چهار گرم چربی اشباع شده دارند. گوشت بدون چربی جزو بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز به شمار می‌رود.

۲۲. سرکه سیب

سرکه سیب یک نوشیدنی درمانی باستانی است که خواص ثابت شده‌ای برای سلامتی دارد. سرکه سیب اشتها را کم و قند خون و سطح انسولین را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، در تعدادی از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده شده است که ترکیب اصلی سرکه، یعنی «اسید استیک»، چربی‌سوزی را افزایش و ذخایر چربی شکم را کاهش می‌دهد.

 قسمت سوم

 قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *