21 اردیبهشت 1403
رژیم غذایی

بزرگترین دشمنان پوست کدامند؟

غذا هایی که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد

در این قسمت لیستی از غذا هایی جمع آوری شده است که باید از مصرف آن ها اجتناب کرد یا آنها را از رژیم غذایی کاملا خارج کرد.

اگر شما از آن دسته افرادی نیستید که اراده کافی برای لذت بردن از احساس گناه را دارند، ایرادی ندارد، فقط اطمینان حاصل کنید که آن غذا ها را به میزان متوسط مصرف می کنید. پس، بزرگترین دشمنان پوست کدامند ؟

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

  • قهوه

نکات منفی نوشیدن قهوه را می توان با محدود کردن مصرف کافئین روزانه برطرف کرد. نوشیدن یک یا دو فنجان از این نوشیدنی مطلوب، مشکلات جدی پوستی ایجاد نمی کند. واقعیت این است که می تواند کاملا برعکس عمل کند.

قهوه دارای مواد ضد باکتری و ضد التهابی است، مانند : ویتامین B3 (نیاسین )، اسید کلروژنیک (CGA ) و ملانوئیدین ها.

ویتامین B3 در پیشگیری از سرطان پوست بسیار موثر است و CGA و ملانوئیدین ها به کاهش قرمزی، و رنگدانه های بیش از اندازه (به عنوان مثال لکه های خورشید ) و چین و چروک های کوچک کمک می کند.

CGA به دلیل خواص ضد باکتریایی ، به عفونت های پوستی که باعث جوش های جدی می شوند کمک می کند و مانع از ایجاد آن ها می شود.

  • شکلات تلخ

بله، شکلات حاوی مقادیر زیادی از قند است که برای پوست مضر است، بنابراین باید در مصرف آن زیاده روی نکرد. مصرف آن یک بار در روز از نوع 70% کاکائو آن مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر نمی خواهید شکلات و شکر را به رژیم خود اضافه کنید اما همچنان می خواهید از فواید کاکائو بهره مند شوید، اغلب می توانید پودر کاکائو ارگانیک را تهیه کرده و برای خود یک فنجان کاکائو داغ درست کنید.

چرا کاکائو برای شما مطلوب است ؟ کاکائو جدا از این که انرژی زا و تقویت کننده روحیه است، حاوی فلاونوئید ها، نوع دیگری از آنتی اکسیدان ها است که به حفظ لطافت پوست کمک می کند، چین و چروک را کاهش می دهد و حتی مانند یک ماده محافظ داخلی در برابر آفتاب عمل می کند.

  • نارگیل

جای تعجب نیست که نارگیل در این لیست است! اگر تصمیم در گنجاندن آن در برنامه تغذیه خود دارید در اولین لحظه فواید آن را خواهید دید. می توانید نارگیل یا آب نارگیل یا حتی کره و روغن خام مصرف کنید و اطمینان داشته باشید که اشتباه نمی کنید. نارگیل به دلیل اسید کاپریلیک موجود در آن خاصیت ضد میکروبی دارد.

کاپریلیک اسید با از بین بردن باکتری ها و قارچ های مختلف کاندیدا _ قارچی که باعث شکستگی و التهاب می شود _، روده شما را التیام می بخشد. علاوه بر این ها، نارگیل ( به خصوص آب نارگیل ) سرشار از پتاسیم و الکترولیت است که باعث حفظ آب در پوست می شود و آن را تازه و شاداب نگه می دارد.

  • الکل

کاملا مشخص است که الکل در یک برنامه غذایی سالم جایی ندارد. جدای از این که مصرف زیاد آن سبب خماری می شود، بر پوست نیز تاثیر منفی می گذارد.

تمام علائمی که بعد از مصرف تجربه می شوند ( سردرد، سر گیجه، کسالت و… ) در نتیجه کم آبی سلولی است. ظاهر شما نشان دهنده این است که الکل سبب کم آبی بدن می شود.

در نتیجه سلول های پوست شما از آب محروم شده که منجر به رنگ پریدگی یا حتی رنگ مایل به خاکستری می شود. از مواد اصلی تشکیل دهنده الکل قند است که موجب بروز آکنه می شود. آیا این دلیل به تنهایی برای منع مصرف آن کافی نیست ؟

  • سوشی

دلیل وجود سوشی در این لیست به این خاطر است که حاوی مقادیر زیاد نمک و برنج است و هر دو اثرات بدی روی پوست دارند. نمک آب پوست را جذب می کند، در نتیجه پوست براق و درخشان به نظر نخواهد رسید، برنج نیز باعث شکستگی پوست می شود.

غذا های شور باعث می شود که مایعات را حفظ کنید و در نتیجه احتباس مایعات، حالت پف کرده و مومی داشته باشید.

  • برنج

در کمال تعجب برنج هم در لیست منع مصرف قرار می گیرد، گرچه به طور کلی غذای سالمی در نظر گرفته می شود. دلیل آن چیست ؟ برنج با آسیب رساندن به مولکول هایی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته ( AGEs ) موجب بروز لکه و آکنه بر پوست می شود. همچنین برنج در مقیاس شاخص گلیسمی بالا است.

غذا هایی با GI بالا باعث تجزیه کلاژن می شود که به نوبه خود منجر به تحریک و خشکی پوست همراه با بروز ظاهری آن می شوند.

  • شیر

شیر از دیگر غذا های جنجالی این لیست است. شیری که از فروشگاه خریداری می شود، از گاو های مزارع تهیه شده که یا باردار هستند یا تازه گوساله ایی زاییده اند.

شیری که خریداری می کنید مملو از هورمون های بارداری است. این نیز بر پوست تاثیر گزار است، همانند این که با هر بار نوشیدن یک لیوان شیر، دوز استروژن در خود دریافت کردید.

عدم تعادل میزان هورمون سبب شکستگی و قرمزی و حتی لکه های تیره روی پوست می شود، دقیقا مانند زمانی که خانم ها باردار می شوند ( اثرات منفی شیر بر روی اقایان نیز اعمال می شود، زیرا سطح هورمون های آن ها نیز تغییر می کند. )

چاره چیست ؟

شیر گاو ارگانیک یا خام را از مزرعه محلی خریداری کنید، جایی که مطمئن باشید گاو ها علف می خورند و برای تولید مثل و تولید انبوه شیر به کار برده نمی شوند.

  • غلات

بسیاری از مردم غلات ( گندم سبوس دار و سایر موارد ) را سالم ترین غذا برای صبحانه می دانند. با این حال اکثر غلات حاوی مواد اصلاح شده ژنتیکی، قند و سایر مواد شیمیایی مصنوعی هستن که بدن انسان نمی تواند آن ها را هضم کند.

اگر اصرار به مصرف غلات دارید، با دقت به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید و مواردی را که حاوی کمتر از 5 گرم قند در هر وعده است را انتخاب کنید و تمام مواد شیمیایی را بررسی کنید.

  • گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده در فروشگاه، حاوی سطح بالایی از سدیم، نمک و شکر هستند. مصرف بالای سدیم سبب خشکی پوست و آشکار شدن چین و چروک می شود.

چین و چروک، پف ( نمک ) و شکنندگی ( قند ) در کنار هم ترکیبی برنده برای ایجاد پوستی کسل، شکننده و پیر و مشکل دار را می سازند.

  • آبمیوه

مسلما آبمیوه ها از نوشابه ها سالم ترند. با این حال تقریبا به همان اندازه دارای قند هستند. با مصرف بالای قند کلاژن پوست تجزیه می شود و منجبر به آلوده شدن به آسیب های میکروسکوپی شده و تبدیل به آکنه بر روی پوست شوند.

برای بهره مند شدن از فواید آبمیوه یک اسموتی درست کنید، ساختار مولکولی الیاف مغذی یک قطعه میوه بسیار پیچیده تر از آن است که به راحتی آب را آن را بگیرید. بهترین گزینه چیست ؟ این که به جای مصرف آبمیوه، میوه های خام بخورید.

  • شکر

جدا از آسیب رساندن به کلاژن، قند سطح انسولین را افزایش می دهد که از نظر علمی اثبات شده است که باعث شکنندگی پوست خواهد شد. غذا های حاوی مقادیر بالای شکر دارای شاخص GI بالا هستند، مانند : برنج، میوه ها، و نان سفید که سبب تجزیه کلاژن می شوند.

در نهایت

در کنار یک سبک زندگی سالم کلی، مراقبت روزانه از پوست و محافظت از آن در برابر آسیب های آفتاب، برای داشتن چهره ای زیبا و شاداب، ضروری است. از این رو باید به تغذیه خود توجه کنید. هر آنچه که می خورید یا می نوشید بر روی پوست صورت شما نمایان خواهد شد. انتخاب شما این است که چه رژیم غذایی باعث جوانتر و سالم تر نشان دادن پوست خواهد شد یا علائم سوئ تغذیه را نمایان خواهد کرد ؟

به این معنا نیست که هرگز نمی توانید برشی کیک بخورید یا لیوانی نوشابه بنوشید. کلید موفقیت در اعتدال است. برنامه تغذیه روزانه خود را بر اساس غذا هایی که در این لیست وجود دارند تنظیم کنید و سعی کنید از مصرف مواد غذایی مضر جلوگیری کنید. پوست قادر به سالم ماندن از لغزشی گاه به گاه، بدون عواقب دائمی بر روی پوست و سلامت کلی خواهد بود.

گرچه این لغزش ها با رژیم های غذایی که متناسب با سلامت پوست نیستند می تواند باعث ایجاد یک یا دو مشکل شود، اما این پایان جهان نیست. فقط به سرعت به تغذیه مواد پوست خود از مواد مغذی بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *