27 اردیبهشت 1403
رژیم غذایی رژیم لاغری

مواد غذایی موثر در چربی سوزی/قسمت(3)؟

مواد غذایی موثر در چربی سوزی

در قسمت های قبل به مواد غذایی دیگر اشاره شده و در اینجا به ادامه مطلب می پردازیم.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون از پلتفرم رژیم انلاین (از شنبه) اینجارو کلیک کنید!

ولی میدانیم که:

مصرف بعضی از مواد غذایی می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. شما می‌توانید با اضافه کردن بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز به رژیم غذایی‌‌‌تان، شاهد کاهش چشمگیر وزن خود باشید. زمانی که این غذاهای چربی‌سوز قوی را مصرف کنید، چربی‌های بدن‌تان سوزانده می‌شوند و به مرور زمان وزن‌تان کاهش می‌یابد.

همه‌ی خوراکی‌ها متابولیسم بدن را تحریک می‌کنند؛ اما بعضی خوراکی‌ها مانند فلفل چیلی، نسبت به سایر خوراکی‌ها، تاثیر بیشتری بر افزایش متابولیسم بدن دارند و خوردن آن‌ها منجر به کاهش وزن می‌شود‌.

۲۳. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالم‌ترین چربی‌های موجود روی زمین است. بسیاری از روغن‌های مخصوص پخت‌وپز حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب و کلسترول هستند و مصرف زیاد آن‌ها برای چربی خون و سلامت بدن مضر است. اما روغن زیتون از این مضرات به دور است.

نشان داده شده است که روغن زیتون تریگلیسیرید را کاهش و کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد و به آزادسازی GLP_1 کمک می‌کند، که یکی از هورمون‌هایی‌ است که شما را سیر نگه می‌دارد. علاوه بر این، بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن زیتون میزان سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

در یک مطالعه‌ی کوچک بر روی ۱۲ خانم مبتلا به چاقی شکمی که در دوره‌ی پس از یائسگی بودند، نشان داده شد که خوردن روغن زیتون فوق بکر به عنوان بخشی از وعده‌ی غذایی، مقدار کالری‌ای که این خانم‌ها برای چند ساعت سوزاندند را به طرز قابل توجهی افزایش داد.

برای مصارف سرخ کردنی، به دنبال روغن زیتون فرابکر باشید. در این نوع روغن‌ها حرارت بالا به روغن آسیب نمی‌رساند.

۲۴. چای اولونگ

چای اولونگ یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی‌ است که می‌توانید بنوشید. اگرچه محبوبیت آن از چای سبز کمتر است، اما به دلیل دارا بودن کافئین و کاتچین، دارای بسیاری از خواص مشابه است. مروری بر چند مطالعه نشان داد که ترکیب کاتچین و کافئین در چای اولونگ، کالری ‌سوزی را به طور میانگین تا ۱۰۲ کالری در روز افزایش داد.

مطالعات کوچک بر روی خانم‌ها و آقایان هم نشان می‌دهند که نوشیدن چای اولونگ، میزان سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند. علاوه براین، یک مطالعه به این نتیجه رسید که چای اولونگ کالری سوزی را دو برابر بیشتر از چای سبز افزایش می‌دهد.

۲۵. تخم کتان

 

یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز، تخم کتان است. این دانه‌ها حاوی امگا ۳ و فیبر هستند که هر دو به شما در کاهش وزن و حفظ شکل بدن کمک می‌کنند. تخم کتان مثل میوه و سبزیجات، حاوی آنتی اکسیدان است. تخم کتان حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول است که مقدار آن در مقایسه با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، بسیار بالاتر است.

علت اینکه تخم کتان در لیست بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز قرار گرفته، وجود اسیدهای چرب مفید در آن است که به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند و منجر به سم‌زدایی در بدن می‌شوند.

مصرف تخم کتان می‌تواند موجب کاهش میزان کلسترول بد خون شود‌. این دانه‌ها جزو سوپرغذاهایی (Superfoods) هستند که کمک می‌کنند تا چربی اضافه‌ی موجود در بدن سوزانده شود. به این منظور، یک قاشق چای‌خوری تخم کتان را به همراه آب گرم میل کنید.

۲۶. پیاز

پیاز به شما کمک می‌کند به بدن خود شکل دهید و وزن کم کنید. پیاز حاوی فلاونوئیدهایی است که برای سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند. فلاونوئیدها بیشتر در بیرونی‌ترین پوست پیاز یافت می‌شوند، بنابراین بهتر است که بیش از حد پوست پیاز را نگیرید؛ چون با این کار بیشتر فلاونوئیدهای آن را دور می‌ریزید.

خوردن پیاز علاوه بر چربی‌سوزی، انسداد و لختگی خون را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا خون به راحتی از میان رگ‌ها و شریان‌ها عبور کند. بنابراین با مصرف پیاز از بسیاری از بیماری‌های قلبی در امان خواهید بود.

۲۷. دانه‌ی کاج

دانه‌ی میوه‌ی کاج دانه‌ای خوراکی است که از درخت کاج به دست می‌آید. این دانه‌ها یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز هستند. دانه‌ی کاج سرشار از فیتونوترینت‌هایی هستند که شما را سیر نگه می‌دارند و گرسنگی را در شما سرکوب می‌کنند. به همین دلیل است که با مصرف آن دیگر لازم نیست از هیچ یک از قرص‌های شیمیایی رژیمی، که به همین منظور تولید می‌شوند، استفاده کنید.

این دانه‌ها از میزان زیادی آهن و منیزیم هم تشکیل شده‌اند که موجب افزایش انرژی در بدن شما می‌شوند و به کاهش وزن کمک می‌کنند.

۲۸. آناناس

آناناس یک میوه‌ی گرمسیری بوده که بسیار لذیذ است. آناناس، این میوه‌ی کم‌کالری و فاقد کلسترول، منبع بسیار خوبی از ویتامین C و منگنز است. آناناس به دلیل اینکه حاوی اسید سیتریک است، به طور گسترده‌ای در برنامه‌ی غذایی رژیمی قابل استفاده است و به کاهش وزن کمک می‌کند. این میوه‌ی خوشمزه در آب‌رسانی و افزایش طراوت کل بدن هم مفید است.

۲۹. قارچ

قارچ یک گزینه‌ی مناسب برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. با مصرف قارچ می‌توانید اندام آیده‌آل‌تان را حفظ و مقداری وزن کم کنید. افزایش مصرف قارچ موجب تولید انرژی و احساس سیری بیشتر می‌شود. به دلیل اینکه قارچ کالری کمی دارد، می‌توانید آن را بیش از حد معمول مصرف کنید.

قارچ غنی از ویتامین‌های بسیار ویژه‌ای است که منبع بسیار مفیدی برای کاهش وزن هستند. قارچ را به صورت تازه مصرف کنید و از مصرف قارچ کنسروی خودداری کنید.

۳۰. سینه‌ی بوقلمون

 

گوشت بدون چربی، منبع انرژی بوده و جزو بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز برای افرادی است که در حال رژیم هستند. اگر می‌خواهید چند کیلو وزن کم کنید و چربی‌ شکم‌تان را آب کنید، از خوردن سینه‌ی بوقلمون غافل نشوید.

این نوع گوشت برای افرادی که تمرینات تناسب اندام انجام می‌دهند و قصد عضله‌سازی دارند هم جزو بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود‌. گوشت بوقلمون سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و به کالری‌سوزی بیشتر در طول روز کمک می‌کند.

۳۱. انجیر

انجیر یک میوه‌ی شیرین و خوش طعم است که خواص زیادی دارد. با خوردن این میوه‌، بدون اینکه کالری چندان زیادی دریافت کنید، می‌توانید طعم یک میوه‌ی لذیذ و شیرین را بچشید. انجیر میوه‌ای است که به کالری‌سوزی کمک می‌کند و می‌تواند مقدار مناسبی از فیبر را وارد معده‌ی شما کند.

یک عدد انجیر حاوی ۳۷ کالری و ۱ گرم فیبر است. این میوه‌ی خوشمزه از ورود قند به جریان خون جلوگیری کرده و گرسنگی شما را برطرف می‌کند. انجیر یکی از بهترین خوراکی‌های چربی‌سوز محسوب می‌شود.

۳۲. لوبیا

لوبیا یکی از بهترین غذاهای چربی‌سوز است؛ چون شکم را سیر کرده و در حین پخت آب زیادی جذب می‌کند. لوبیا حاوی فیبر بالایی است و احساس سیری را سریع به مغز منتقل می‌کند.

این ماده‌ی غذایی حاوی نشاسته‌ی پایدار است، که نوعی کربوهیدرات بوده و آزاد شدن قند در جریان خون را به تاخیر میندازد. لوبیا علاوه بر چربی‌سوزی، به عضله سازی هم کمک می‌کند.

۳۳. لیموترش

 

احتمالا شما هم شنیده‌اید که خوردن آب‌لیمو برای سلامتی فواید زیادی دارد. لیموترش حاوی موادی است که می‌توانند PH روده‌ها را به تعادل برسانند و در نتیجه به هضم غذا بهبود ببخشند. بر اساس مطالعات انجام گرفته، لیموترش سبب بهبود حرکات روده و کاهش احساس گرسنگی می‌شود و به طور کلی بر روی لاغری شکم و تمام بدن تاثیرگذار است.

شما می‌توانید آب‌لیمو را به عنوان یک نوشیدنی چربی‌سوز میل کنید؛ اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید، چون باعث اسیدی شدن معده و  ریفلاکس (بازگشت اسید به معده) می‌شود.

۳۴. آووکادو

آووکادو یکی از بهترین مواد غذایی چربی‌سوز به شمار می‌رود. این میوه حاوی چربی گیاهی سالم غیراشباع و فیبر غذایی است، که هر دو مانع از گرسنگی شما می‌شوند. این میوه‌ی مغذی حاوی پتاسیم بوده و به چربی‌سوزی کمک می‌کند. به دلیل اینکه آووکادو کالری بالایی دارد، در یک وعده آن را کامل نخورید و یک سوم تا نصف آن را میل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *