9 اردیبهشت 1403
تغذیه بارداری

نشانه و نکاتی در تغذیه برای داشتن نوزاد باهوش و زیبا

ویژگی‌های نوزاد باهوش چیست؟

میل به داشتن یک نوزاد باهوش، خواسته طبیعی تمام والدین است. اما این موضوع که چطور می‌توان سطح هوش نوزاد را سنجید، سؤالی است که ذهن اکثر والدین را به خود درگیر کرده است.

نوزاد باهوش یک سری ویژگی‌های منحصربه‌فرد دارد که او را از کودکان با بهره هوشی کمتر متمایز می‌سازد. اگر می‌خواهید بدانید نوزاد شما باهوش است یا نه، به علائم زیر دقت کنید:

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

قدرت تمرکز بالا

یکی از ویژگی‌های نوزاد باهوش، قدرت تمرکز بالای او است. عموماً کودکان یا نوزادان معمولی، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی یک مسئله‌ای تمرکز می‌کنند و این مدت‌زمان در کودکان با سطح هوشی بالاتر، طولانی‌تر خواهد بود.

توانایی سرگرم کردن خود

اکثراً کودکان و نوزادان عادی، در تنهایی خود خوشحال نیستند و نیاز به یک هم‌بازی دارند. اما کودکانی که از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند، می‌توانند خود را با چیزهای مختلف سرگرم کنند.

آگاهی احساسی

وقتی یک نوزاد باهوش باشد، از توانایی و قدرت احساسی آگاهی دارد. به عبارت دیگر احساسات منفی و مثبت را به‌خوبی از هم تشخیص می‌دهد و قابلیت درک سریع آن‌ها را خواهد داشت.

ایجاد رابطه چشمی

نوزادان با سطح هوشی فوق‌العاده، از هوشیاری بسیار زیادی برخوردار هستند. آن‌ها در مقایسه با نوزادان معمولی‌تر، تماس‌های چشمی عمیقی با دیگران برقرار می‌کنند و واکنش آن‌ها نسبت به عوامل بیرونی از قبیل صدا، رفتار و موارد مشابه محسوس‌تر است.

مهارت در گفتار

طبیعی است که کودکان از ۱۲ ماهگی به بعد، قابلیت گفتن کلمات مختلف را داشته باشند. اما آن دسته از نوزادانی که هوش بالایی دارند، قبل از ۱۴ ماهگی قادر هستند تا با کلماتی که یاد گرفته‌اند، جمله‌سازی کنند.

البته مهارت‌های گفتاری در برخی از نوزادان باهوش دیرتر از موعد مشخص نمایان می‌شود و در بیشتر مواقع جای نگرانی ندارد.

کنجکاوی زیاد

شاید کنجکاوی کودکان و سؤال‌های متعددی که از والدین می‌پرسند در اغلب مواقع آزاردهنده باشد اما پدر مادرها باید از این موضوع خوشحال باشند. چون کنجکاوی زیاد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کودکان و نوزادان باهوش است.

یادگیری سریع مهارت‌ها

این روزها توصیه می‌شود تا مهارت‌های متنوعی به کودکان بیاموزید تا راحت‎‌تر بتوانند علاقمندی‌های خود را پیدا کنند. هر کودک و نوزادی که مهارت‌های مختلف را زودتر از سن نرمال خود یاد بگیرد، مسلماً در زمره کودکان و نوزادان با بهره هوشی بالا قرار خواهد گرفت.

حل مشکلات

برخی از کودکان در برابر مشکلات قوی هستند و در برابر آن‌ها به‌سادگی تسلیم نخواهند شد. پیدا کردن راه‌حل‌های عادی و غیرعادی برای مشکلات مختلف توسط کودک، نشان‌دهنده بهره هوشی بالای او است.

 

آیا خواندن قرآن باعث زیبایی جنین می‌شود؟

از قدیم در میان مسلمانان رایج بوده است که سوره‌هایی از قرآن را قرائت کنند تا نوزادی زیبا و خوش‌چهره به دنیا آورند.

از جمله سوره هایی که باعث زیبایی جنین میشود، سوره یوسف است. طبق عقاید علمای اسلام اگر سوره یوسف را بر سیب یا به بخوانید و آن را میل کنید، صاحب نوزادی زیبا خواهید شد. همچنین خواندن سوره یوسف توسط پدر بر شکم مادر در هنگام بارداری، تأثیرات مثبتی بر زیبایی نوزاد خواهد داشت.

یکی دیگر از سوره‌های قرآن، سوره یاسین است. تأثیر سوره یاسین از سوی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تأیید شده است. پس اگر می‌خواهید جنین شما زیبا شود، بهتر است سوره یاسین را مانند یوسف بر یکی از دو میوه موردنظر بخوانید و آن را میل کنید.

تأثیر مواد غذایی بر زیبایی نوزاد

سیر تکاملی رشد و نمو جنین یک روند کاملاً مشخص دارد. البته اگر مادر و جنین در شرایط عادی قرار داشته باشند.

مادرهایی که بعد از سلامت بدنی و باهوش شدن جنین در پی زیبایی خیره‌کننده جنین خود هستند، باید بدانند ماه زیبایی جنین چه ماهی است و چه خوراکی‌هایی بر زیبایی یا زشتی نوزاد تأثیر می‌گذارد.

طبق بررسی و تحقیقات مکرری که تا به امروز انجام شده است، ماه هشتم بارداری به‌عنوان ماه زیبایی جنین شناخته می‌شود و در این محدوده زمانی، خوردن یا نخوردن یک سری مواد غذایی روی این قضیه می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مصرف به، سیب، گلابی و میوه‌های مشابه در این ماه، تأثیر قابل‌توجهی بر زیبایی جنین خواهند گذاشت. اما اگر می‌خواهید بدانید خوردن چه چیزهایی در بارداری بچه را زشت می‌کند، موارد زیر را به خطر بسپارید:

  • فست‌فودها
  • غذاهایی که نمک زیاد دارند.
  • خوراکی‌هایی که در پخت‌و‌پز آن‌ها از ادویه‌های زیادی استفاده شده است.
  • غذاهایی که تازه نیستند.
  • سوسیس و کالباس
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند نوشابه، قهوه و چای
  • غذاهایی که آماده و به‌صورت کنسروی مصرف می‌شوند.
  • سرکه و ترشیجات مختلف
  • انواع سس

این مواد غذایی اصلاً نباید در دوره بارداری توسط مادر مصرف شوند و در رژیم غذایی مادر قرار بگیرند. از طرف دیگر، مواد غذایی دیگری هم هستند که استفاده زیاد آن‌ها تأثیر منفی بر زیبایی جنین دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • زیره سیاه و سبز
  • دارچین
  • غوره و آبغوره
  • سبزیجاتی مانند جعفری و مارچوبه
  • زعفران

آیا جنین باد شکم دارد؟

یکی از مشکلاتی که اغلب اتفاق می‌افتد و سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد، باد شکم جنین است. زمانی که جنین به رشد کامل برسد و زایمان انجام نشده باشد، باد شکم اتفاق خواهد افتاد که معمولاً همراه با مدفوع است.

هنگامی که باد شکم جنین همراه با مدفوع باشد، زایمان باید هر چه سریع‌تر انجام بگیرد تا خطری از قبیل تشنج، عقب‌ماندگی و مشکلات وخیم دیگر که پس از بلعیدن مدفوع توسط جنین اتفاق می‌افتند، سلامت او و مادر را به خطر نیندازند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درست است که دوره بارداری را می‌توان یک دوره تکرارنشدنی و شیرین برای هر خانمی تلقی کرد اما نباید نگرانی‌های این دوره را نادیده گرفت.

در وهله اول بهتر است مادران باردار اولویت اصلی خود را روی سلامت نوزادشان بگذارند و کارهایی انجام دهند تا سطح بهره هوشی او را افزایش دهد و باعث باهوش شدن جنین شود. بدون شک داشتن فرزندی زیبا آرزوی هر پدر مادری است اما آیا زیبایی به مشکلات جسمانی و شکل‌گیری ناقص مغز می‌ارزد؟

مسلماً پاسخ این سؤال منفی است؛ بنابراین بهتر است پدرها و مادرها با فراهم ساختن شرایط عالی و ایده‌آل، منتظر آمدن فرزندی صحیح و سالم باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *