6 مرداد 1403
رژیم غذایی

درمان اگزما با استفاده از روش های خانگی

درمان اگزما با استفاده از روش های خانگی

درمان‌های خانگی و طبیعی می‌توانند خشکی و خارش پوست ناشی از اگزما را تسکین دهند. شما می‌توانید از کرم‌ها، محصولات طبیعی و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی، برای کمک به درمان اگزما یا جلوگیری از شعله ور شدن علائم آن استفاده کنید، به ویژه در زمستان که علائم در بدترین حالت خود قرار دارند.

مواد طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل می‌توانند پوست خشک و ترک خورده را مرطوب کنند. این مواد همچنین می‌توانند برای کاهش تورم و پیشگیری از عفونت، با التهاب و باکتری‌های مضر مقابله کنند.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

درمان‌های طبیعی نمی‌توانند اگزما را درمان کنند، اما می‌توانند به مدیریت علائم کمک کرده و از شعله ور شدن آن جلوگیری کنند. در ادامه بهترین روش‌های درمانی طبیعی برای اگزما را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1) بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی از جو دوسر آسیاب شده تهیه می‌شود. این ماده از طریق آرام کردن و نرم شدن پوست ملتهب، به درمان اگزما کمک می‌کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی به صورت کرم یا پودر در دسترس است.

نحوه استفاده:

  1. پودر را به آب ولرم وان حمام اضافه کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن غوطه ور شوید تا به لطافت پوست و رفع خارش کمک کند.
  2. بعد از حمام، پوست خود را به آرامی خشک کنید و از یک لایه ضخیم مرطوب کننده غیرآلرژی‌زا با درصد چربی بالا استفاده کنید.

2) روغن گل مغربی

روغن گل مغربی از گیاه گل مغربی تهیه شده و به صورت موضعی برای تسکین پوست تحریک شده استفاده می‌شود.

مصرف خوراکی این روغن، برای درمان بیماری‌های التهابی سیستمیک مانند اگزما کاربرد دارد. روغن گل مغربی حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و اسید گاما-لینولنیک بوده و ممکن است در جلوگیری از التهاب بدن نقش داشته باشد.

نتایج مطالعه در مورد روغن گل مغربی برای اگزما مختلف است. حتی با این وجود، بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این ماده بدون عوارض جانبی منفی، به کاهش علائم اگزما کمک می‌کند.

3) روغن نارگیل

روغن نارگیل از گوشت نارگیل استخراج می‌شود و می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای کمک به درمان اگزما استفاده شود.

براساس نظر انجمن ملی اگزما، خاصیت ضد باکتری روغن نارگیل می‌تواند باعث کاهش باکتری‌های استافیلوکوک روی پوست شده و به جلوگیری از عفونت کمک کند. این کار برای افراد مبتلا به بیماری اگزما پوستی مهم است زیرا ممکن است لک‌های پوستی، ملتهب شده، ترک خورده و ضمن ترشح، باعث ورود باکتری شوند.

برای بهره بردن کامل از خواص روغن نارگیل هنگام استفاده روی پوست، روغن بکر یا تهیه شده به روش پرس سرد را انتخاب کنید که بدون مواد شیمیایی فرآوری شده باشد.

4) روغن آفتابگردان

 

روغن آفتابگردان از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود. تحقیقات نشان داده که این ماده از لایه خارجی پوست محافظت کرده و به حفظ رطوبت درون پوست و جلوگیری از ورود باکتری‌ها به آن کمک می‌کند. روغن آفتابگردان همچنین پوست را آبرسانی کرده و ممکن است خارش و التهاب را تسکین دهد.

روغن آفتابگردان را می‌توانید (ترجیحاً پس از استحمام در حالی که پوست هنوز مرطوب است) بدون رقیق کردن و مستقیماً روی پوست‌تان استفاده کنید.

5) نارون کوهی

از پوست و برگ درختچه نارون کوهی یک ماده قابض استخراج می‌شود. قرن‌هاست که از این گیاه به عنوان یک درمان موضعی برای التهاب پوست استفاده می‌شود. با این حال، تحقیقات در مورد استفاده از نارون کوهی برای کمک به درمان اگزما هنوز کامل نیست.

این درمان اغلب برای آرام کردن پوست ملتهب، خشک کردن نقاط دارای ترشح و کم کردن خارش استفاده می‌شود.

6) کرم گل همیشه بهار (کالاندولا)

کرم گل همیشه بهار (کالندولا) نوعی داروی گیاهی است. گل همیشه بهار قرن‌هاست به عنوان یک داروی سنتی برای بهبود التهابات پوستی، سوختگی و بریدگی استفاده می‌شود.

این‌طور تصور می‌شود که این کرم، جریان خون در مناطق آسیب دیده یا ملتهب را بهبود می‌بخشد و به آبرسانی پوست و مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

تحقیقات در مورد اثربخشی گیاه گل همیشه بهار برای اگزما کافی نیست. اما بسیاری عنوان کرده‌اند که استفاده از آن، کمک کننده است.

7) تاک بالونی

تاک بالونی نوعی تاک گرمسیری گلدار و بومی هند و آفریقا است. این گیاه هنگامی که استخراج می‌شود و در یک پماد موضعی قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش التهاب، خارش و باکتری‌های پوستی کمک کند.

8) بابونه

حتما در مورد خواص گیاه بابونه برای سلامت پوست شنیده‌اید. بابونه یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی جهان است. متخصصان طب مکمل، اغلب آن را برای درمان التهابات موضعی مانند اگزما تجویز می‌کنند.

شواهد مربوط به استفاده موضعی از بابونه پراکنده است؛ اگرچه مطالعه‌ای در سال 2020 گزارش داد که بابونه در فرمولاسیون نانو امولژل (نوعی امولسیون که حاوی ذراتی به اندازه نانومتراست) در بهبود ضایعات اگزما در موش صحرایی موثر بوده است.

چای بابونه ابتدا سرد شده و سپس به صورت موضعی برای درمان اگزمای پوستی استفاده می‌شود. با این حال، باید با احتیاط استفاده شود زیرا ممکن است در برخی افراد باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود.

9) شیرین بیان

جالب است بدانید یکی از خواص شیرین بیان برای پوست، کمک به درمان اگزما است. ریشه شیرین بیان مدت زیادی است که در طب طبیعی برای کاهش التهاب و تحریک پوست استفاده می‌شود. برخی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که یک ترکیب خاص در شیرین بیان، به نام گلیسرتینیک اسید، در درمان اگزما (حداقل در موش‌ها) مفید بوده است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که فرآورده‌های موضعی حاوی گلیسرتینیک اسید می‌تواند به کاهش شدت، مدت زمان و دفعات شعله ور شدن اگزما در انسان کمک کند.

علی‌رغم فواید بالقوه، به نظر می‌رسد اسید گلیسرتینیک باعث افزایش فشار خون شده و در صورت مصرف بیش از حد، باعث ایجاد مشکلات قلبی یا عضلانی می‌شود. در حالی که تصور می‌شود استفاده موضعی از ریشه شیرین بیان بی‌خطر است، بهتر است قبل از امتحان آن، با پزشک مشورت کنید.

10) ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا از برگ‌های گیاه آلوئه گرفته می‌شود. قرن‌هاست که مردم از ژل آلوئه ورا برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهای معمول آن، تسکین اگزماست.

در یک بررسی سیستماتیک در سال 2015، اثرات آلوئه ورا بر سلامت انسان بررسی شد. محققان گزارش کردند که این ژل دارای خواص زیر است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *