1 آبان 1403
رژیم غذایی

رژیم وگان چیست؟ 

رژیم وگان چیست؟

رژیم گیاهخواری، به عنوان یک راه حل برای حفظ سلامتی و کاهش ریسک بیماری‌های مزمن، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، این رژیم غذایی می‌تواند به حفظ محیط زیست و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای کمک کند. یکی از نکات کلیدی در رژیم گیاهخواری، تنوع غذایی است. در یک رژیم متنوع، تمام نیازهای غذایی بدن تامین می‌شود و احتمال کمبود عناصر غذایی کاهش می‌یابد. برای این منظور، می‌توان از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات گیاهی، مغزها و دانه‌ها در ترکیب غذایی استفاده کرد. روغن‌ها نیز قسمتی از رژیم گیاهخواری هستند و می‌توانید درخوری و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان یا روغن بادام استفاده کنید. همچنین، نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز نیز برای حفظ سلامتی بسیار اهمیت دارد. برای تامین پروتئین در رژیم گیاهخواری، می‌توانید از منابع گیاهی مانند لوبیا، نخود، عدس، آجیل‌ها و سویا استفاده کنید. همچنین، ترکیبات غذایی مشترکی مانند برنج و لوبیا یا نان و ماست گیاهی نیز می‌توانند گزینه‌های ایده‌آلی برای تامین پروتئین باشند. مصرف مواد غذایی پرفیبر نیز در رژیم گیاهخواری بسیار مهم است، زیرا فیبر برای هضم بهتر غذا، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی بسیار موثر است. برخی از منابع غنی از فیبر شامل سبزیجات خام، میوه‌ها، غلات کامل و خوراک ماهیچه‌های صمغ‌دار مانند لوبیا و نخود هستند. هر چند رژیم گیاهخواری به نظر می‌رسد که نیاز به برنامه‌ریزی می‌کند و برخی تنوع غذایی از دست می‌دهند، اما با درک و آگاهی در مورد انتخاب صحیح غذاها و ترکیب آنها، این رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا به سلامتی و لاغری دست یابید.
جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون از پلتفرم رژیم انلاین (از شنبه) اینجارو کلیک کنید!

وگانیسم چیست؟

به گفته انجمن وگان، اصطلاح “وگان” در سال 1944 توسط گروه کوچکی از گیاهخوارانی که از انجمن گیاهخواران لستر در انگلستان جدا شدند پدید آمد که انجمن وگان را تشکیل دادند. آن‌ها علاوه بر خودداری از خوردن گوشت، از مصرف لبنیات، تخم مرغ یا هر محصول دیگری با منشأ حیوانی خودداری کردند. اصطلاح “وگان” از ترکیب حروف اول و آخر “گیاهخواری” انتخاب شده است. در سال 1949، اولین تعریف وگانیسم متولد شد. در طول سال‌های مختلف این تعبیر کمی تغییر کرده و به چیزی تبدیل شده است که امروز شناخته می‌شود.
طبق آخرین تعریف انجمن وگان، وگانیسم «فلسفه و روشی از زندگی است که به دنبال حذف – تا آنجا که ممکن و عملی باشد – همه اشکال استثمار و ظلم به حیوانات برای غذا، پوشاک یا هر چیز مخرب دیگری است. » بسیاری از مردم از اصطلاح “وگان” برای اشاره به رژیم غذایی استفاده می‌کنند. با این حال، آخرین تعریف وگانیسم، فراتر از خوردن یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه است.
کسانی که به عنوان وگان معرفی می‌شوند، معمولاً هدفشان حذف استثمار یا ظلم به حیوانات در تمام جنبه‌های زندگی خود است، از جمله لباس‌هایی که می‌پوشند، لوازم آرایشی که استفاده می‌کنند و فعالیت‌های تفریحی که در آن‌ها شرکت می‌کنند و… در نتیجه، بسیاری از وگان‌ها از خرید کت‌های پشمی، مبلمان چرمی، یا بالش و روتختی خودداری می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به جای رفتن به باغ وحش، سیرک یا مزارع حیوانات، از پناهگاه‌های حیوانات دیدن کنند.
وگانیسم یک سبک زندگی است که تمام محصولات حیوانی را حذف می‌کند و تلاش می‌کند تا حد امکان خشونت و استثمار حیوانات را محدود کند.

چرا مردم رژیم غذایی وگان را دنبال می‌کنند؟

رژیم گیاهخواری شیوه‌ای از زندگی است که در آن فرد تا حد امکان، تمام اشکال استثمار و ظلم به حیوانات را کنار می‌گذارند. در نگاه اول، رژیم گیاهخواری ممکن است پیچیده یا بیش از حد محدود‌کننده به نظر برسد. بسیاری از افراد که در نظر دارند به رژیم غذایی وگان روی آورند، در ابتدا نگران یافتن جایگزین‌های مناسب گیاهی برای وعده‌های غذایی خود هستند. با این حال، اکثر افراد متوجه می‌شوند که وقتی چند اصول اولیه را رعایت کنند، دریافت نتیجه و مشاهده لاغری از آنچه در ابتدا انتظار داشتند دشوارتر است.
مردم معمولاً به یک یا چند مورد از دلایل زیر اجتناب از محصولات حیوانی و رژیم وگان را انتخاب می‌کنند.
1. اخلاق
وگان‌های اخلاقی قویاً معتقدند که همه موجودات حق زندگی و آزادی دارند. آن‌ها همه حیوانات را موجوداتی آگاه می‌بینند که مانند انسان‌ها می‌خواهند از درد و رنج اجتناب کنند. به همین دلیل، وگان‌های اخلاقی با کشتن یک حیوان به منظور خوردن گوشت یا پوشیدن پوست آن مخالفند. وگان‌ها همچنین با استرس روانی و فیزیکی که حیوانات ممکن است در نتیجه شیوه‌های کشاورزی مدرن متحمل شوند مخالف هستند.
به عنوان مثال، قفس‌های کوچک یا قفس‌هایی که حیوانات معمولاً در آن‌ها زندگی می‌کنند از آن موردند. علاوه بر این، وگان‌های اخلاقی عموماً بر این باورند که شیر، تخم مرغ، عسل، ابریشم و پشم حیوانات صرف نظر برای انسان قابل استثمار نیستند. به همین دلیل است که وگان‌های اخلاقی با نوشیدن شیر حیوان، خوردن تخم یا پوشیدن پشم حیوانات مخالف هستند.

گل راعی یا هوفاریقون جزء گیاهان علفی و پایا بومی اروپا است.

2. سلامتی
برخی از افراد رژیم گیاهخواری را به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی انتخاب می‌کنند. رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت – به ویژه گوشت قرمز – با سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند. از سوی دیگر، رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه با خطر کمتر ابتلا یا مرگ زودرس ناشی از موع بیماری‌ها مرتبط هستند. کاهش مصرف محصولات حیوانی به نفع گزینه‌های گیاهی بیشتر نیز ممکن است هضم غذا را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
رژیم گیاهخواری همچنین می‌تواند به کاهش عوارض جانبی مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌های مورد استفاده در محصولات کشاورزی مدرن کمک کند. در نهایت، به نظر می‌رسد رژیم وگان به ویژه در کمک به کاهش وزن افراد مؤثر است. چندین مطالعه رژیم گیاهخواری را به عنوان راهی برای مبارزه با چاقی معرفی کرده‌اند. با این حال، اگر رژیم گیاهخواری دارید، ممکن است برخی مواد مغذی را کمتر مصرف کنید. به همین دلی، ل برنامه‌ریزی غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد.
دبرای برنامه‌ریزی در رژیم وگان به شما کمک می‌کند مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، بنابراین باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. چرا که رژیم غذایی وگان مواد مغذی زیر را به ندرت شامل می‌شوند:
  • ویتأمین B12
  • ویتأمین دی
  • کلسیم
  • فلز روی
  • ید
  • سلنیوم
افرادی که رژیم‌های گیاهخواری دارند گاهی اوقات مکمل‌هایی را برای تأمین مواد مغذی مصرف می‌کنند که ممکن است در رژیم غذایی خود به اندازه کافی به صورت طبیعی از آن‌ها استفاده نکنند.
3. محیط
افراد همچنین ممکن است از محصولات حیوانی خودداری کنند تا اثرات زیست محیطی آن‌ها را محدود کنند. بر اساس داده‌های اخیر، پرورش حیوانات به شدت در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای GHGEs)) که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، دخیل است. بیان می‌شود که گوشت خواران 2 تا 2.5 برابر بیشتر از افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، مسبب تولید GHGE هستند. این عدد بر اساس الگو‌های غذایی گزارش شده توسط سازمان غذا و دارو بریتانیا گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *