10 اردیبهشت 1403
مطالب منتخب نکات و اشتباهات رایج

مردان در سنین مختلف چه نوع موادغذایی را در بشقابشان بگذارند؟

رژیم غذایی مردان در سنین مختلف

چه نوع موادغذایی را در بشقابمان بگذاریم؟

همه مردان صرفنظر از سن به یک تغذیه خوب و یک رژیم غذایی سالم نیاز دارند. تغذیه، فرایند بدست آوردن موادغذایی موردنیاز برای داشتن سلامتی و بهبود رشد است. یک رژیم غذایی سالم شامل انتخاب بهترین خوراکی و نوشیدنی هایی است که برای بدن مفید است.
بدون داشتن یک رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری قلب و عروق، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها و حتی بیماری های روحی-روانی مثل اضطراب و افسردگی افزایش می یابد. مردان با داشتن یک رژیم غذایی سالم می توانند نیازهای جسمیشان را برطرف کنند، خودشان را با سبک زندگیشان متناسب کنند و خطر بیماری را کاهش دهند.

رژیم غذایی مردان

رژیم غذایی مردان متناسب با سن

19 تا 50 سال

مردان جوان در این رده سنی به انرژی بیشتری نسبت به سالمندان نیاز دارند اما لازم است موادغذایی متنوع را از بین 5 گروه غذایی درحد تعادل مصرف کنند.
اگر می خواهید هیکل یا عملکردتان بواسطه عضله سازی تغییر کند، یادتان باشد که نیازی به افراط و زیاده روی در انجام آن نیست: اکثر مردان به ازای هر کیلوگرم وزنشان فقط نیاز به 0.84 گرم پروتئین دارند که این معادل 60 گرم پروتئین در روز برای یک مرد 80 کیلویی است.
سوال اینجاست که 60 گرم پروتئین شامل چه غذاهایی در بشقاب غذاست؟ 60 گرم پروتئین در 100 گرم استیک ران و 12.4 گرم پروتئین در 40 گرم پنیر کم چرب وجود دارد. این مقدار پروتئین زیاد نیست و اگر غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، حبوبات و عدس، تخم مرغ و مغزها می خورید، براحتی این مقدار پروتئین را بدست می آورید.
برای آنکه وزنتان را مدیریت و کنترل کنید، لازم است نوشیدنی های پرکالری مثل نوشابه های گازدار، نوشیدنی های انرژی زا و مشروبات الکلی را کمتر مصرف کنید.

50 تا 71 سال

در این رده سنی، نیازهای تغذیه ای متفاوت از دوران جوانی است. هرچه سن مردان بالاتر برود، انتخاب غذاهای مغذی و بدون کالری اضافی مهمتر می شود. این گروه سنی به برخی از گروه های غذایی مثل گوشت کم چرب و تخم مرغ، توفو، مغزها و دانه ها نیاز دارند.مردان در این گروه سنی لازم است غذاهای در دسترس مثل برگرها، پیتزا، مشروبات الکلی، کیک و بیسکوئیت، غذاهای سرخ شده، آب میوه ها و نوشیدنی های انرژی زا را کنار بگذارند تا بتوانند وزنشان را مدیریت و کنترل کنند.

71 ساله به بالا

مردان در این رده سنی لازم است غذاهای غله ای را کمتر و لبنیات بیشتری مثل شیر، پنیر، ماست و شیر برنج غنی شده با کلسیم مصرف کنند.
به این مردان توصیه می شود که برای جذب کلسیم و فسفر موردنیاز بدنشان از لبنیات، تخم مرغ، ماهی ساردین یا سالمون، بادام، برنج، سبوس گندم و جو و کره بادام زمینی استفاده کنند.

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)


امیدوارم که حالتون خوب باشه. خوب می‌دونم که در این دنیای پرسرعت، پیدا کردن یک رژیم تغذیه‌ای که واقعاً به نیازهای فردیتون بخوره، چالش بزرگیه. خب، حالا چه به عنوان یک دوست و چه به عنوان یک کسب و کار، من می‌خوام بهتون بگم که توی پلتفرم آنلاین ما، “از شنبه“، یک فرصت جدید برای زندگی بهتر و سالم پیش رو دارید. رژیم‌های ما به دست متخصصان تغذیه با تجربه طراحی می‌شن، و این یعنی شما دیگه نیازی به دغدغه درست کردن برنامه تغذیه‌ای ندارید. ما باور داریم که هر فرد حق داره تا حد امکان راحت و با لذت به سلامتی خودش دست پیدا کنه. قیمت رژیم‌های ما هم واقعاً خوبه، چون ما باور داریم که این امکان باید برای همه باز باشه. ما یه جورایی به این فکر کردیم که این رژیم‌ها بیشتر یه سبک زندگی باشن تا یه برنامه سخت و ناپذیر.پس اگه با دوستاتون هم درباره‌ی این موضوع حرف می‌زنید، بهشون بگید که “از شنبه” منتظرشونه. ما در اینجا هستیم تا هر سوالی رو جواب بدیم و با هر پیشنهاد یا انتقادی که دارید، بهبود بیاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *