9 اردیبهشت 1403
رژیم غذایی رژیم موارد خاص

فواید رژیم لاغری فستینگ چیست؟

فواید رژیم لاغری فستینگ چیست؟

رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری و طولانی مدت سبب ایجاد تغییرات فیزیکی بدن، کم شدن کالری و در نتیجه کاهش وزن می‌شوند. در روزه‌داری متناوب بدن به دریافت کالری کم و غذا خوردن عادت می‌کند.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

رژیم فستینگ روی باکتری‌های خوب روده تاثیر مثبت دارد و همچنین باعث افزایش هورمون آدیپونکتین در بدن می‌شود که از موارد کلیدی در چربی سوزی به حساب می‌آید. این رژیم سبب پیشرفت بدن در آب کردن چربی‌ها و وزن نیز خواهد شد. رژیم فستینگ بیماری‌هایی نظیر فشار خون و سطح بالای کلسترول را کنترل و به بهبود سلامت بدن کمک می‌کند. به علاوه افرادی که در طول رژیم‌های دیگر دچار استپ وزن می‌شوند را از این وضعیت خارج می‌کند. دیگر فواید رژیم روزه داری متناوب شامل مواد زیر است: افزایش کالری سوزی طبیعی بدن  وقتی چیزی نمی‌خورید بدن وارد حالت روزه می‌شود تا جایی که شروع به چربی سوزی می‌کند. این یعنی بدون انجام کاری (به جز دراز کشیدن در رختخواب و نفس کشیدن) بدن‌تان در حال سوزاندن کالری چربی‌هاست. همان دقیقه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید و اولین غذایی که می‌خورید، بدن شروع به تولید انسولین می‌کند. انسولین هورمونی برای ذخیره سازی چربی است. بنابراین حالت روزه‌داری که در آن قرار داشتید از بین می‌رود. با روزه داری متناوب می‌توانید این مرحله را برای چند ساعت بیشتر نگه دارید، بنابراین چربی بیشتری خواهید سوزاند. طرفداران رژیم فستینگ معتقدند استرس ناشی از محدود کردن کالری دریافتی سبب واکنش ایمنی در بدن می‌شود. کنترل اشتها از آنجا که بدن بسیار تطبیق پذیر است، خود را با روتین روزه داری هماهنگ می‌کند. همین که این اتفاق رخ دهد کنترلتان روی اشتها و پیشگیری از هوس‌های غذایی بهتر می‌شود. بدن به خود می‌آموزد که چگونه با استفاده از چربی‌های خود بهتر کار کرده و از آنها به عنوان منبع دیگری از انرژی استفاده کند. تثبیت سطح انرژی به محض این که بدن‌تان موفق شد بیشتر از چربی‌ها به عنوان سوخت دوم استفاده کند، انرژی‌تان در طول روز ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد. داشتن سطح انرژی ثابت کلید اراده برای جلوگیری از هوس‌های غذایی و پرخوری‌های بی‌مورد است.  افزایش قابلیت بدن برای ترمیم و سم‌زدایی  فرآیند گوارش غذا بیشترین توجه و انرژی بدن را معطوف به خودش می‌کند. وقتی مرتب در حال خوردن و گوارش غذا باشید، بدن‌تان زمان و انرژی لازم را برای نگهداری و ترمیم، کم می‌آورد. وقتی روزه می‌گیرید به بدن‌تان این فرصت را می‌دهید که روی دیگر فرآیندها تمرکز کند. یعنی با رژیم فستینگ، تولید هورمون‌های رشد انسان می‌تواند افزایش پیدا کند. بدنی که سالم باشد و به درستی کار کند، کاهش یا تثبیت وزن سالم برایش ساده‌تر خواهد شد.

روش فستینگ برای لاغری چیست؟

در این بخش به بررسی این نکته می‌پردازیم که رژیم غذایی فستینگ چیست و چه مواد غذایی در این رژیم لاغری مجاز یا ممنوع هستند: غذاهای مجاز در رژیم روزه‌داری یا فستینگ تحقیقات نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب با کاهش وزن، بهبود کلسترول و کاهش التهاب بدن مرتبط است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، آزمایش‌های بالینی نشان داده‌اند رژیم فستینگ برای سلامتی و پیشگیری از چاقی، سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی و اختلالات عصبی فواید زیادی دارد. اما باید توجه داشت رعایت اصول در این رژیم حتی ممکن است مهم‌تر از سایر رژیم‌ها باشند، زیرا افراد برای مدت طولانی‌تری بدون غذا می‌مانند که همین موضوع می‌تواند منجر به پرخوری شود. اصولی که باید به آن‌ها پایبند بود، به شرح زیر هستند: بیشتر اوقات از غذاهای کم‌فرآوری شده استفاده کنید. تعادل پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، کربوهیدرات‌های هوشمند و چربی‌های سالم را رعایت کنید. غذاهای خوش‌طعم و لذیذ با کالری نه چندان زیاد بپزید تا از آن‌ها لذت ببرید. وعده‌های غذایی خود را به آرامی و با هوشیاری بخورید تا زمانی که سیر شوید. مصرف پروتئین بدون چربی باعث می‌شود افراد به‌مدت بیشتری احساس سیری داشته باشند.  رژیم‌های فستینگ فهرست غذایی خاصی ندارند. با این‌ حال، انواع خاصی از غذاها وجود دارد که بهتر است مصرف کنید و از انواع دیگر غذاها اجتناب کنید. در ادامه غذاهای مهم و مجاز برای مصرف در رژیم روزه‌داری متناوب شرح داده شده است: پروتئین بدون چربی  مصرف پروتئین بدون چربی باعث می‌شود افراد به ‌مدت بیشتری نسبت‌به مصرف سایر غذاها احساس سیری داشته باشد و به حفظ یا ساخت عضله نیز کمک می‌کند. پنج منبع پروتئین بدون چربی و سالم عبارتند از: سینه مرغ ماست یونانی ساده لوبیا، نخود و عدس ماهی و صدف توفو و تمپه میوه‌های مفید مانند هر رژیم غذایی دیگر، مصرف غذاهای بسیار مغذی در هنگام رژیم فستینگ نیز مهم است. میوه‌ها و سبزیجات به‌طور معمول مملو از ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی گیاهی) و فیبر هستند.

این ویتامین‌ها و موادمغذی می‌توانند به کاهش سطح کلسترول، کنترل سطح قند خون و حفظ سلامت روده کمک کنند و علاوه‌براین، میوه‌ها و سبزیجات عموما جزو موادغذایی کم‌کالری هستند. دستورالعمل رژیم غذایی ۲۰۱۵-۲۰۲۰ ایالات متحده آمریکا توصیه می‌کند برای یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز، اکثر مردم باید روزانه در حدود ۲ فنجان میوه مصرف کنند. برخی‌از میوه‌های سالم برای مصرف در رژیم روزه‌داری متناوب به‌صورت زیر هستند: سیب زردآلو بلوبری تمشک گیلاس هلو گلابی آلو پرتقال هندوانه سبزیجات مفید سبزیجات می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی فستینگ باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *