13 اردیبهشت 1403
رژیم موارد خاص

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب یکی از مهمترین راه‌های درمان بیماری کبد چرب، که یک بیماری مزمن و خطرناک است، است. در این وضعیت، کبد از حجم طبیعی چربی بیشتری ذخیره می‌کند. اگر بیماری درمان نشود، کبد در نهایت ممکن است سازماندهی و کارایی خود را از دست دهد. با این حال، با تغذیه سالم، می‌توان بیماری کبد چرب را پیشگیری یا درمان کرد. برخی از غذاها نیاز است با اولویت مصرف کنید و برخی دیگر را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بیماری کبد چرب پرهمراه غیر الکلی (NAFLD) یکی از عوامل شایع برای بیماری کبد در ایالات متحده است. در این وضعیت، چربی اضافی در کبد ذخیره می‌شود. NAFLD در افرادی که با شرایط خاصی مانند چاقی و دیابت نوع 2 زندگی می‌کنند شایع تر است. در عوض، NAFLD ناشی از مصرف زیاد الکل نیست. در ادامه، به معرفی و بررسی رژیم غذایی کبد چرب و غذاهای مفید و مضر برای این بیماری می‌پردازیم.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون از پلتفرم رژیم انلاین (از شنبه) اینجا کلیک کنید!

فواید رژیم کبد چرب کبد اولین جاییست که خون پس از مسیر گوارش به آن می‌رود و ترکیبات پروتئین و چربی‌هایی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می‌کند و در صورت رعایت نکردن برنامه غذایی سالم به کبد چرب تبدیل می‌شود. سطوح بالای قند و انواع خاصی از چربی‌ها می‌تواند باعث ساخت چربی‌های اضافی و  آسیب رسیدن به سلامت کبد شود. به همین خاطر، کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی در سطح جهان است و بسیاری از افراد به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار هستند.

کبد یکی از اعضای حیاتی بدن است که نقش مهمی در تولید ترکیبات پروتئین و چربی برای بقا دارد. اگر برنامه غذایی سالم رعایت نشود، کبد ممکن است به کبد چرب تبدیل شود. انواع خاصی از چربی‌ها و سطوح بالای قند می‌تواند باعث ساخت چربی‌های اضافی و آسیب رسیدن به سلامت کبد شود. به همین دلیل، بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از بیماری‌های کبدی شایع در سراسر جهان است و بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند.

یکی از شاخص‌های خطر مهم این بیماری، چاقی است و برنامه غذایی و ورزش برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم هستند. افراد چاقی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود می‌توانند به بهبود این بیماری کمک کنند. رژیم غذایی مناسب برای افراد چاق علاوه بر کاهش وزن به بهبود یا پیگشیری از کبد چرب کمک خواهد کرد. اگر به این بیماری مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی، مصرف دارویی جدید و یا در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه با غذاهای مفید برای کبد چرب غیر الکلی آشنا می‌شوید: در رژیم کبد چرب چه بخوریم؟ به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است: میوه‌ها و سبزیجات گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل کاهش قابل توجه مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله آنهایی که حاوی شکر افزوده، نمک، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی اشباع شده هستند. عدم مصرف الکل پرهیز غذایی کبد چرب مهمترین روش مبارزه و پیشگیری از این بیماری خطرناک است. به طور کلی یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مبتنی بر غذای کامل و غنی از فیبر، پروتئین و چربی‌های غیراشباع برای افراد مبتلا به NAFLD توصیه می‌شود.

در ادامه برخی از مهمترین مواد غذایی مفید برای کبد چرب را می‌خوانید: ماهی و گوشت بدون چربی دو بار در هفته ماهی بخورید. تخم‌مرغ و مرغ بدون چربی و بوقلمون، در حد اعتدال خوب هستند. غلات کامل مصرف غلات کامل و فرآوری‌نشده مانند لیست زیر به درمان این بیماری کمک می‌کند: نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای، جو کامل، پاستا سبوس‌دار ویتامین E در تغذیه کبد چرب ویتامین e یک عنصر اساسی است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از کبد چرب غیرالکلی را کاهش دهد. محققان دوز روزانه 800 واحد بین‌المللی ویتامین E در روز را برای درمان کبد در افرادی که دیابت ندارند و استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) را تجربه می‌کنند، توصیه می‌نمایند. البته مانند بسیاری از مکمل‌ها، خطرات مرتبط با مصرف دوز بالای ویتامین E وجود دارد و قبل از مصرف حتما باید با پزشک مشورت نمایید.

 

پرهیزات کبد چرب اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، پزشک شما ممکن است توصیه کند از برخی غذاها اجتناب کنید – یا حداقل آنها را کم مصرف کنید. این غذاها به طور کلی به افزایش وزن کمک می‌کنند و می‌توانند قند خون را افزایش دهند. چربی‌های ترانس و اشباع نوع چربی‌هایی که در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید نیز نقش مهمی در ابتلا یا عدم ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دارد. روغن‌های هیدروژنه و فست‌فودها، حاوی مقدار زیادی چربی‌های ترانس و اشباع هستند که مصرف بیش از حد آن‌ها، افراد را در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌دهد. همچنین مواد غذایی مثل غذاهای فرآوری‌شده، لبنیات پرچرب و گوشت حیوانات، سرشار از چربی‌های اشباع هستند و مصرف آن‌ها نباید بیش از مقدار مشخصی باشد. توصیه می‌کنیم برای درمان کبد چرب از روغن‌هایی مثل روغن زیتون که مقادیر پایینی از چربی ترانس و اشباع دارند، استفاده کنید.

قند و فروکتوز مصرف زیاد قند و فروکتوز می‌تواند سلامت کبد را به خطر بیندازد و موجب تجمع چربی در آن شود. از منابع اصلی فروکتوز می‌توان به شهد ذرت اشاره کرد که در انواع سس‌ها، غذاهای منجمد، غلات صبحانه، شیرینی‌‌ها و نوشیدنی‌های گازدار یافت می‌شود. بنابراین مقصران اصلی در ایجاد کبد چرب، غذاهای فرآوری شده‌ای مانند لیست زیر هستند: کیک کلوچه دونات، شیرینی و پای آب نبات بستنی غلات قندی نوشیدنی بدون الکل نوشیدنی‌های ورزشی نوشیدنی‌های انرژی‌زا محصولات لبنی شیرین‌شده، مانند ماست‌های طعم‌د‌ار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *