26 شهریور 1403
رژیم غذایی

رژیم تخم مرغ چیست؟

رژیم تخم مرغ چیست؟

تخم مرغ، به عنوان یک غذای سالم و دارای پروتئین، چربی سالم، مواد مغذی و ویتامین، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش وزن باشد. البته باید توجه داشت که این رژیم بر پایه تخم مرغ است و شما نیاز دارید نوع دیگری از غذاها را نیز دریافت کنید. همچنین، قبل از شروع به هر گونه رژیم غذایی، بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا از میزان مناسب و عدم عوارض جانبی مطمئن شوید.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون از پلتفرم رژیم انلاین (از شنبه) اینجارو کلیک کنید!

رژیم تخم مرغ انواع مختلفی دارد که از رژیم سفیده تخم مرغ گرفته تا رژیم تخم مرغ آب پز را شامل می‌شود. ویژگی مشترک تمام آنها هم حذف قندهای طبیعی مثل میوه، نان، برنج و پاستا و غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد است. رژیم تخم مرغ معمولا ۳ تا نهایتا ۱۴ روز طول می‌کشد و در آن هم خبری از تنقلات و میان‌وعده نیست و فقط می‌توانید سه وعده صبحانه، ناهار و شام میل کنید.این خوراکی زرد و سفید جذاب به ‌خاطر همین ویژگی‌های تغذیه‌ای که دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش وزن باشد. از روی اسم این رژیم هم می‌توان فهمید که کل رژیم حول محور تخم مرغ می‌گردد. البته زیاد نگران نشوید قرار نیست تمام وعده‌های غذایی تخم‌ مرغ نوش جان کنید! این برنامه، جزء رژیم‌ های معروف کم‌ کالری و کم کربوهیدرات و همین‌طور غنی از پروتئین است که صرفا با هدف کاهش وزن سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بد نیست بدانید که رژیم تخم مرغ، گزینه خوبی برای رژیم لاغری سریع است و با کمک آن در مدتی کوتاه می‌توانید وزن زیادی کم کنید، البته برخی از مخالفان سرسخت آن معتقدند که این مدل رژیم‌های محدودی که فقط روی یک غذا تأکید می‌کنند نباید در طولانی‌مدت دنبال شوند. با این حال اگر به مهمانی دعوت شدید و فرصتی هم ندارید، بد نیست به رژیم سه روزه لاغری با تخم مرغ فکر کنید! این برنامه از روش‌های سریع لاغری است که با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن، چربی‌ها را از بین می‌برد.

این رژیم انواع متفاوتی دارد که هر کدام از ویژگی‌های مشخصی برخوردارند.

انواع رژیم تخم مرغ

انواع مختلفی از این رژیم وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. رژیم غذایی تخم مرغ آب پز

رژیم تخم مرغ آبپز یکی از زیرمجموعه‌های رژیم تخم‌مرغ است که صرفا روی تخم‌مرغ آب پز تأکید دارد، آن هم حداقل دو تا سه تخم مرغ در کل روز. مثلا صبحانه حداقل دو تخم مرغ و کمی سبزی کم کربوهیدرات، ناهار تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی، شام هم تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی. باید بپذیریم که عدم وجود تنوع غذایی و تکراری‌بودن غذا باعث می‌شود که فرد خیلی زود از رژیم خسته شود. خستگی هم مساوی است با بی‌خیالی از رژیم و لاغری و کاهش وزن. نکته منفی دیگر رژیم غذایی تخم مرغ آب پز، کم‌کالری بودن آن است. درست است که تخم مرغ، غذای سالم و مفیدی محسوب می‌شود، اما مصرف آن به ‌عنوان تنها غذای برنامه غذایی اصلا برای بدن مفید نیست.

۲. رژیم تخم مرغ ۱۴ روزه

بر اساس رژیم دو هفته ایی تخم مرغ، چهارده روز باید فقط سه وعده غذایی بخورید، آن هم بدون میان‌وعده و نوشیدنی‌های کالری‌دار. در هر وعده حتما تخم مرغ به ‌علاوه منابع پروتئینی دیگری مثل مرغ و ماهی بدون چربی خواهید داشت. کلم بروکلی و اسفناج هم از جمله سبزی‌های کم کربوهیدراتی هستند که در رژیم تخم مرغ ۱۴ روزه مجاز به مصرف آنها خواهید بود.

۳. رژیم غذای تخم مرغ و گریپ فروت

این رژیم، فرقی با رژیم ۱۴ روزه ندارد فقط در کنار هر وعده غذایی، نصف گریپ فروت هم اضافه خواهد شد.

۴. رژیم غذایی فقط تخم مرغ

این مورد، دقیقا همان رژیم تک غذایی است که در آن فقط می‌توانید تخم‌مرغ و آب میل کنید. درست است که کاهش وزن زیادی را به دنبال دارد، اما باید بپذیرید که از نظر پزشکی مورد تائید نیست.

۵. رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی

رژیم غذایی حساب‌شده‌ای که از روزانه سه وعده تخم‌مرغ همراه با یک تکه نان تشکیل می‌شود و در طی آن، هر چقدر که دلتان بخواهد می‌توانید میوه و سبزیجات هم مصرف کنید. آب، قهوه و نوشیدنی‌های کم کالری هم مجاز هستند. معمولا رژیم غذایی تخم مرغ پزشکی را بیشتر برای کاهش وزن بیمار پیش از عمل توصیه می‌کنند.

مواد غذایی که در این رژیم مجاز هستند

  • تخم مرغ: زرده و سفیده تخم مرغ
  • پروتئین‌های بدون چربی: مرغ و ماهی بدون چربی، البته می‌توانید گوشت گاو، گوسفند یا خوک بدون چربی هم مصرف کنید.
  • سبزیجات فاقد نشاسته مثل بروکلی، کلم، اسفناج، کدوسبز، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای
  • میوه‌هایی که کربوهیدرات کمی دارند مثل پرتقال، لیمو، گریپ‌فروت، هندوانه و انواع توت‌ها
  • کره، مایونز و روغن نارگیل به میزان کم
  • انواع نوشیدنی‌های رژیمی، آب، چای و قهوه تلخ
  • لبنیات کم‌چرب.

مواد غذایی که در این رژیم مجاز نیستند

  • مصرف سبزیجات حاوی نشاسته مثل حبوبات، سیب‌ زمینی، ذرت و نخود فرنگی
  • میوه‌هایی با کربوهیدرات بالا مثل انبه، موز، آناناس و میوه خشک
  • غلات (گندم و جو، ماکارونی، نان)
  • فست‌فود، شیرینی و به‌طورکلی غذاهای فرآوری‌شده
  • نوشیدنی‌های حاوی شکر مثل نوشابه، آب‌میوه‌های غیرطبیعی، نوشیدنی‌های ورزشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *