20 اردیبهشت 1403
رژیم غذایی

کتوژنیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

رژیم غذایی خیلی کم کربوهیدرات یا کتوژنیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک

(PCOS)

مطالعات نشان داده اند رژیم کتوژنیک؛ یعنی کاهش کربوهیدرات ها به کمتر از ۳۰ گرم در روز و افزایش چربی به ۷۵ درصد از کل کالری دریافتی، در سندرم تخمدان پلی کیستیک، می‌تواند باروری را افزایش دهد و باعث بهبود آکنه و کاهش وزن شود.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

عوامل بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

غذاهای پر کربوهیدرات

مصرف کالری بیش از حد (پرخوری)

استرس

فعالیت بدنی نامناسب، چه زیاد، چه خیلی کم

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز (به عنوان مثال ، بیسفنول A )

داشتن مقدار بالای چربی بدن (اضافه وزن یا چاق بودن)

داشتن درصد کم چربی بدن به دلیل محدودیت شدید کالری

هر یک از این عوامل به نوعی در PCOS و تنبلی تخمدان نقش دارند. غذاهای پر کربوهیدرات ، مصرف کالری بیش از حد و عدم تحرک باعث افزایش انسولین و مقاومت به انسولین می شود.

بجز رژیم غذایی و تغذیه، استرس، ورزش بیش از حد و وزن بالا (درصد چربی بالا)، سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد و مقاومت بیشتری به انسولین ایجاد می‌کند. که از عوامل مهم در تخمدان پلی کیستیک هستند.

مواد شیمیایی باعث اختلال در غدد درون ریز می‌شوند. این مواد شیمیایی می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند که منجر به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود، بنابراین مهم است که از مصرف آنها خودداری شود.

با این حال، این مهم است که بدانیم که اجتناب از این  عوامل در سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است این اختلال را کاملاً برطرف نکند.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه ، لازم است رژیم غذایی که از دلایل اصلی سندرم تخمدان پلی کیستیک اصلاح شود.

آیا رژیم اختصاصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد؟

محققان پیشنهاد داده اند که برای زنان PCOS مصرف کربوهیدرات های پیچیده (سبوس دار) و اجتناب از قندهای ساده مفید است. این پیشنهاد در مطالعات در مورد تأثیر رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین بر روی زنان مبتلا به PCOS نشان داده شده است.

اثر رژیم کتوژنیک در تخمدان پلی کیستیک ( pco ) یا تنبلی تخمدان

در یک مطالعه، پنج زن دارای اضافه وزن به مدت ۲۴ هفته رژیم کتوژنیک (۲۰ گرم کربوهیدرات یا کمتر در روز) داشتند. نتایج حیرت انگیز بود.  میانگین کاهش وزن ۱۲٪ ، تستوسترون آزاد ۲۲٪ و انسولین ناشتا ۵۴٪ کاهش یافته بود. نکته جالب تر این که دو زن با وجود مشکلات ناباروری قبلی، باردار شدند.

در یک مطالعه خیلی جدید چهارده زن دارای وزن اضافه با تشخیص PCOS تحت رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک به مدت ۱۲ هفته قرار گرفتند.

تغییر در وزن بدن، شاخص توده بدنی، چربی و  توده بدون چربی، بافت چربی احشایی ، انسولین ، گلوکز ، HOMA-IR، کلسترول تام، LDL ،HDL، تری گلیسیرید، تستوسترون، LH ،FSH،DHEA، استرادیول، پروژسترون، SHBG) و رشد بیش از حد مو  بررسی شد.

پس از ۱۲ هفته ، رژیم کتوژنیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک، باعث کاهش وزن قابل توجهی شد. همچنین کاهش در سطح گلوکز و انسولین همراه با بهبود حساسیت به انسولین مشاهده شد. کاهش قابل توجهی در چربی ، کلسترول و LDL، همراه با افزایش HDL مشاهده شد.

از نظر تأثیر رژیم کتوژنیک در تنبلی تخمدان بر هورمون ها، LH / FSH ، تستوسترون، LH و DHEAS خون کاهش یافت، استرادیول ، پروژسترون و SHBG افزایش یافته است.

رشد بیش از حد مو نیز کاهش یافت.

لذا رژیم کتوژنیک ممکن است در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS مؤثر باشد.

این شواهد، مدارک اولیه را در اختیار ما قرار می دهد که رژیم کتوژنیک ممکن است در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS مؤثر باشد. با این حال ، این یافته تعجب آور نیست.

نشان داده شده است، رژیم های کتوژنیک در بسیاری از افراد مختلف ، از افراد سالم گرفته تا بیماران دیابتی نوع ۲ ، برای بهبود سطح انسولین و کاهش مقاومت به انسولین مفید بوده است.

این دو، از مهمترین نکاتی است که به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند. رژیم‌ غذایی کتوژنیک همچنین باعث کاهش سریع وزن می‌شوند که این امر برای بهبود باروری در زنان چاق مبتلا به PCOS ضروری است.

رژیم غذایی  کتوژنیک در  سندرم تخمدان پلی کیستیک چگونه باید باشد؟

همانگونه که در مطالعات دیده شده، یک رژیم کتوژنیک می‌تواند به بسیاری از خانم‌ها کمک کند تا سندرم تخمدان پلی کیستیک خود را بهبود بخشند. برای برخی از زنان ، محدودیت شدید کربوهیدرات ممکن است باعث استرس بیش از حد و جلوگیری از رسیدن به نتیجه شود. به همین دلیل پیروی از این دستورالعملهای رژیم کتوژنیک در سندرم تخمدان پلی کیستیک مهم است:

در رژیم pco مصرف کربوهیدراتها را محدود کنید:

در رژیم کتوژنیک جهت بهبود تنبلی تخمدان، از زیر ۳۵ گرم کربوهیدرات در روز شروع کنید. اگر بعد از دو هفته علائم بدتر شد ، میزان مصرف کربوهیدرات خود را ۵-۱۰ گرم در روز افزایش دهید تا جایی که احساس بهتری داشته باشید. از نظر میزان مصرف کربوهیدرات جدید ، سعی کنید هر بار میزان مصرف ۵ گرم در روز را بیشتر افزایش ندهید تا سطح کتون و ظرفیت چربی سوزی شما کم نشود.

با هر وعده غذایی سبزیجات با فیبر بالا بخورید:

سبزیجات با فیبر بالا مانند کلم بروکلی ، کلم ها و اسفناج می توانند به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش التهاب کمک کنند. برای بهترین نتیجه آنها را با هر وعده غذایی داشته باشید.

مقدار مناسب پروتئین را بخورید:

حداقل ۰.۸ گرم به ازا‌‌‌ء هر کیلوگرم وزن خود پروتئین دریافت کنید.

برای دستیابی به وزن ایده آل خود کالری مناسب دریافت کنید:

اگر درصد چربی بدن کمی دارید، اطمینان حاصل کنید که برای حفظ وزن خود، کالری بیشتری از آنچه نیاز دارید مصرف می کنید. اما اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، برای کاهش وزن لازم است نقصان کالری را حفظ کنید.

توجه کنید که بسیاری از رژیم های کتوژنیک که سرخود یا از افراد غیر متخصص مثلا از فضای مجازی تهیه می شود هیچ کدام از محاسبات بالا را ندارند (میزان کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی) فقط یکسری باید نبایدها و مصرف مواد غذایی مجاز و پرهیز از مواد غذایی غیر مجاز است. این چنین رژیم هایی مضر هستند.

سبک زندگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک را معکوس می کند.

تلفیق یک رژیم کتوژنیک غنی از سبزیجات با ورزش ، خواب و مراقبه یکی از کارآمدترین راهها برای معکوس کردن سندرم تخمدان پلی کیستیک یا  PCOS است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *