15 اسفند 1402
نکات و اشتباهات رایج

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

چرا بعد از مصرف ویتامین‌ها حالتان بد می‌شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانیدگاهی اوقات پس ازمصرف ویتامین حالتان بد می‌شود. دلیل آن می‌تواند عوامل مختلفی مثل مصرف ویتامین و مکمل‌ها با معده خالی با تداخل دارویی باشد.

مصرف روزانه‌ی مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند انرژی بیشتری به شما بدهد. اما اگر تا کنون بعد از مصرف قرص‌های مولتی ویتامین، حالتان بد شده است می‌دانید که اصلا تجربه‌ی خوبی نیست. تجربه‌ای که می‌تواند شما را مجاب کند که از مصرف ویتامین‌ها دست بردارید.

برای دریافت رژیم اختصاصی “از شنبه” فقط کافیه شماره تون رو اینجا وارید کنید!

دکتر دیوید پوپر متخصص گوارش می‌گوید مصرف نوع مشخصی از ویتامین‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم گوارش شود. عواملی وجود دارد که منجر به عوارض جانبی مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌شود.

اگر در مورد نحوه مصرف مولتی ویتامین‌ها یا عوارض آنها سؤالی دارید می‌توانید با متخصص تغذیه مشورت کنید.

ویتامین را با معده خالی مصرف می‌کنید

ویتامین‌هایی که طبیعت اسیدی بیشتری دارند مثل ویتامین سی یا فولات (ویتامین B۹) اگر با معده‌ی خالی مصرف شوند می‌توانند منجر به تهوع شوند. دکتر پوپر می‌گوید: «مصرف بعضی از ویتامین‌ها همراه با یک میان وعده کوچک می‌تواند عوارض را کم کند. با این حال بهتر است بعضی از مکمل‌ها به تنهایی مصرف شوند. ویتامین‌های قابل حل در چربی مثل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K بر خلاف بعضی ویتامین‌های دیگر بهتر است همراه با غذا مصرف نشوند.

برای دریافت رژیم اختصاصی “از شنبه” فقط کافیه شماره تون رو اینجا وارید کنید!

قرصی که مصرف می‌کنید میزان آهن زیادی دارد

مولتی‌ویتامین‌هایی که میزان زیادی آهن دارند مثل ویتامین‌های پریناتال یا مکمل‌ های آهن می‌توانند حالت تهوع به وجود آورند. این شکل از عوارض زمانی که ویتامین را خارج از وعده غذایی مصرف کنید، بیشتر خود را نشان می‌دهند.

بیشترین میزان جذب آهن هنگامی است که با معده خالی مصرف می‌شود. با این حال آهن سخت‌ترین ویتامین برای مصرف با شکم خالی است چرا که منجر به حالت تهوع می‌شود. دکتر دونالد هنسرود می‌گوید «من به مراجع کنندگان پیشنهاد می‌کنم که آهن را همراه با غذا مصرف کنند تا اینکه آن را با معده خالی مصرف کنند. چا که مصرف آن با معده خالی ممکن است حالتان را بد کند و از مصرف آن به شکل کلی صرف نظر کنید. اگرچه ممکن است میزان جذب آهن در این شرایط مقداری کم شود اما بهتر از این است که اصلا مصرف نشود.»

تداخل مصرف ویتامین‌ها همراه با داروهای دیگر

دکتر هنسرود می‌گوید: ویتامین‌ها مثل داروها هستند که ممکن است با یکدیگر و با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. بسیار مهم است که تداخل آن‌ها را با پزشکتان بررسی کنید تا مطمئن شوید تداخلی وجود ندارد که تاثیر ویتامین را کم کند.
بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ویتامین‌ها هم زمان با افزایش استوژن (قرص‌های ضدبارداری) مصرف شوند می‌توانند منجر به عوارض جانبی شوند. همچنین ممکن است بعد از مصرف داروهای ب کمپلکس یا قرص نوروبیون حالت تهوع داشته باشد، به همین دلیل لازم است حتما با دکترتان درباره تمام داروها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

ممکن است ویتامین‌ها را در زمان مناسبی مصرف نمی‌کنید

دکتر پروپر می‌گوید مهم است که با یک متخصص درباره زمان مصرف ویتامین‌ها مشورت کنید. ویتامین‌ها می‌توانند یکدیگر را کامل کنند و یا بر یکدیگر تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال بهتر است آهن را همراه با ویتامین سی مصرف کنید. ولی مصرف آهن با کلسیوم می‌تواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

برچسب روی جعبه و شیشه‌ی ویتامین شما باید شیوه‌ی مصرف آن را برایتان مشخص کند. همچنین مواد سازنده آن و میزان مصرف روزانه را ذکر کند. حتما قبل از مصرف، این موارد را مطالعه کنید.

علاوه بر این همواره تاکید می‌شود که حتما با پزشک تفذیه قبل از شروع مصرف ویتامین روزانه مشورت کنید و اگر عوارضی را تجربه می‌کنید با آن‌ها در میان بگذارید. معمولا افراد می‌توانند میزان ویتامین پیشنهاد شده‌ی روزانه را با یک رژیم غذایی مناسب مصرف کنند. بیشتر افراد نیازی به میزان زیادی از مواد مغذی ندارند مگر اینکه در شرایط کمبود خاصی باشند.

یک آزمایش خون ساده می‌تواند ویتامین‌هایی که نیاز دارید را مشخص کند و البته دکترتان می‌تواند بهترین منبع تامین آن ویتامین را برای شما تجویز کند.

دکتر پروپر می‌گوید: مثل بیشتر مواردی که به سلامتی شما مربوط است، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند فرایند پیچیده‌ای باشد.

برای دریافت رژیم اختصاصی “از شنبه” فقط کافیه شماره تون رو اینجا وارید کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *