6 مرداد 1403
رژیم غذایی سایر مطالب رژیمی

غذاهای ممنوعه کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید و غذاهای ممنوعه آن

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

آنچه شما می خورید می تواند در غده تیروئید شما اثر کند، همانطوری که در توانایی بدن شما برای تولید هورمون تیروئید اثر دارد. بیایید بیاموزیم که چه غذاهایی برای بیماری هیپوتیروئیدی یا همان کم کاری تیرئید نباید صرف کنیم. هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) می تواند شرایطی باشد که شما بتوانید آن را کنترل کنید ولی آنچه شما می خورید می تواند با درمان شما مقابله کند. بعضی از مواد غذایی می تواند قدرت بدن شما را برای جذب هورمون ها مهار کند و در درمان بیماری شما اختلال ایجاد شود. شرایط بیماری تیروئید به اصطلاح یک پیکنیک یا یک تفریح یا یک دوره کوتاه مفرح در زندگی شما نیست یک بیماری مزمن است و شما در این مقاله می توانید سلامتی خودتان را بر اساس آخرین مطالعات متوجه خواهید شد. براساس انجمن تیروئید آمریکا بیش از 12 درصد جمعیت آمریکا در زندگی خودشان این شرایط هیپوتیروئیدی را تجربه می کنند.

تقریباً نزدیک به 20 ملیون آمریکایی با این بیماری هستند. حدود 60 درصد نمی دانند که این بیماری را دارند. براساس شرایط سلامتی شما بعضی فاکتور ها تحت کنترل هستند مثل تاریخچه فامیلی و آب و هوای اطراف شما اما رژیم یک نقش غالب را بازی می کند و زمانی که شما مسئول انتخاب یک بشقاب غذا می شوید شما می توانید غذاهایی را که بسیاری مناسب برای تیروئیدتان است را در رژیم غذاییتان انتخاب کنید.

غذاهای حاوی سوی

غذاهای حاوی سوی مثل لوبیای پخته چینی، توفو و غذای چینی. ارتباط طولانی مدتی در اثرات منفی بالقوه این ترکیبات در سوی به اثبات رسیده است که این مواد ایزو فلاون ها هستند که می توانند در تیروئید اثر بگذارند. بعضی از محققان معتقدند که میزان زیاد مصرف سوی ممکن است که ریسک هر فرد را به هیپوتیروئیدی افزایش دهد. یک مطالعه ای که در مقاله ای در مارس سال 2019 به چاپ رسید بر این عقیده بود که محصولات سوی هیچ اثری ندارد و مقداری فقط محرک در سطح هورمون تیروئید وجود دارد. با این وجود هیچ دستورالعمل رژیم خاصی وجود ندارد اما برخی از تحقیقات پیشنهاد می کنند که مصرف سوی ممکن است که با قدرت جذب داروی تیروئید مقابله کند به همین دلیل شما ممکن است که بخواهید چهار ساعت بعد از مصرف غذاهای حاوی سوی داروی خود را مصرف کنید. بهتری است که با پزشک تان مشورت کنید تا بهترین حالت را برای شما در نظر بگیرد.

سبزیجات مورد دوم چیلیایی مثل کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل

سبزیجات مثل بروکلی، کلم پیچ و بروکسل سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند اما این ها با تولید هورمون تیروئید مقابله می کنند. اگر شما کمبود ید دارید عقیده خوبی است که مصرف کلم بروکلی و گل کلم و کلم پیچ را محدود کنید. بخاطر این که تحقیقات نشان می دهند هضم این سبزیجات ممکن است که قدرت تیروئید را متوقف کند تا ید مصرف شود که برای عملکرد غده تیروئید طبیعتاً بسیار اساسی است. با این وجود برحسب بررسی مایوکلینیک شما نیاز به مصرف مقدار مشخصی از مصرف سبزیجات چیلیا دارید تا ید بدن تان جذب شود اما اگر شما هم هیپوتیروئید هستید و هم کمبود ید دارید باید بدانید که فاکتور هایی وجود دارد که شما می توانید سبزیجاتی که کمتر مضر هست را استفاده کنید.

اگر این سبزیجات را پخته مصرف کنید اثر سبزیجات روی غده تیروئید کاهش پیدا می کند و اثر مصرف این سبزیجات به صورت پخته به میزان کمتر می تواند کمک کننده باشد چون این مقدار به ظاهر اثرات جانبی در عملکرد تیروئید ندارد.

گلوتین

گلوتین که در نان، پاستا و برنج وجود دارد؛ کسانی که هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) دارند ممکن است بخواهند که مصرف گلوتین را کم کنند. پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده وجود دارد، در آرد گندم و دیگر غلات وجود دارد که در یک بررسی که توسط یک متخصص تغذیه در لس آنجلس انجام شده به این موضوع می پردازد که اگر شما بیماری سلیاک داشته باشید که نوعی بیماری سوء جذب است در گلوتین ضمی تواند روده کوچک را تحریک کند و ممکن است در جذب درمان دارویی هورمون تیروئید تداخل ایجاد کند. یک مقاله در تاریخ می 2017 در ژورنال غدد درون ریز به این نکته اشاره کرده است که هیپوتیروئیدی و بیماری سلیاک اغلب با هم هستند در حالی که هیچ تحقیق نشان نداده است که هیچ رژیم فاقد گلوتن می تواند وضعیت تیروئید را درمان کند. ممکن است لازم باشد که با مشاوره تغذیه در مورد این که آیا ارزش دارد که گلوتین از رژیم غذایی شما حذف شود یا آزمایشات خاصی برای بیماری سلیاک خود بدهید. یک مطالعه که در جولای 2019 به چاپ رسید در جدید ترین مجله دیابت و غدد متوجه شدند که رژیم فاقد گلوتن ممکن است که اثرات و فواید بالینی خوبی که برای تیروئید داشته باشد.

غذاهای پرچرب مثل کره، گوشت و همه چیزهای سرخ شده

چهارمین مورد غذاهای پرچرب مثل کره، گوشت و همه چیز های سرخ شده؛ مصرف چربی ها ثابت شده است که در قدرت بدن در جذب دارو های تیروئید تداخل ایجاد می کند. این نظریه که توسط یک پروفسور در دانشکده پزشکی ماساچوست بررسی شده است که چربی ها همچنین با قدرت غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید مقاله می کنند. بعضی از افراد حرفه ای در مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که در غذاهای سرخ شده کاملا باید قطع شود و مصرف چربی ها مثل کره، مایونز و گوشت های پرچرب باید کم شود.

غذاهای قندی

پنجمین مورد غذاهای قندی هستند مثل شکلات ها و کیک. هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) می تواند باعث شود که متابولیسم بدن کند شود. یعنی به آسانی شما وزن تان زیاد می شود اگر شما مراقب نباشید. پس بایستی شما با مصرف غذای با قند بالا پرهیز کنید چون مصرف زیاد کالری بدون مواد مغذی غذاهای چرب دارند. بهترین حالت ممکن این است که یا میزان مصرف قندی که می خورید را کاهش دهید یا سعی کنید آن را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده در بسته بندی های یخ زده

غذاهای فرآوری شده مقدار زیاد سدیم دارند و کسانی که کم کاری تیروئید دارند باید محدودیت هایی را در مصرف سدیم داشته باشند. داشتن یک تیروئید غیر فعال ریسک افراد را برای ابتلا به بیماری فشار خون بالا افزایش می دهد.

مصرف زیادی سدیم نیز این خطر را افزایش می دهد. سعی کنید که برچسب روی غذاهای فرآوری شده را دقت کنید که کمترین میزان سدیم را داشته باشند. بر اساسی نظریه انجمن قلب امریکا کسانی که فشار خون بالا دارند بایستی میزان سدیم دریافتی آن ها 1500 میلی گرم سدیم در روز محدود شود.

فیبر

هفتمین مورد فیبر زیاد موجود در لوبیا، عدس و سبزیجات است؛ مصرف فیبر برای شما خوب است اما میزان زیاد آن در زمان کم کاری تیرویئد مشکل ایجاد می کند.

بررسی جدید نشان داده است که افراد بالای 50 سال 25 تا 38 گرم فیبر در روز نیاز دارند. میزان فیبر رژیم اگر در حبوبات، عدس و میوه ها و غلات زیاد باشد در سیستم گوارش شما مشکل ایجاد می کند و در جذب داروهای تیروئیدی تداخل ایجاد می کند. اگر شما رژیم با فیبر بالا بگیرید باید با پزشک تان مشورت کنید و از داروهایی استفاده کنید که دوز بالایی دارند. میزان داروی تثبیتی که نیاز داشته باشید باید زیاد شود. اگر به حد کافی دارو جذب نشود.

قهوه

هشتمین مورد قهوه است؛ زمانی که اولین قهوه خودتان را در صبح می نوشید باید به دقت به آن توجه کنید بر اساس یک مقاله تیروئید مصرف کافئین جذب داروهای تیروئیدی را محدود کنید. افرادی که درمان هورمون تیروئید دارند بایستی قهوه صبح خودشان را با کنترل سطح هورمون تیروئیدشان در نظر بگیرند. حتما باید دارو را با آب فراوان بخورند و حداقل بعد از سی دقیقه بعد از درمان دارویی می توانند از فنجان قهوه استفاده کنند.

الکل

مورد نهم الکل است که تاثیر بسیار منفی در تیروئید دارد. مصرف الکل می تواند در سطح هورمون تیروئید در بدن و تولید هورمون تیروئید اثر بگذارد. براساس مطالعه ای که در مجله غدد شده است الکل اثرات سمی با غده تیروئید دارد و قدرت بدن رو در مصرف هورمون تیروئید متوقف می کند. افراد با هیپوتیروئیدی واقعا باید کاملاً الکل را کنار بگذارند و یا در میزان بسیار متعادل از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *