9 فروردین 1403
سایر مطالب رژیمی

آمپول لاغری ساکسندا

آمپول لاغری ساکسندا چیست؟ در دسامبر سال 2014، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، دارویی به نام لیراگلوتید را به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای کاهش وزن تایید کرد. این دارو با نام تجاری ساکسندا (Saxenda) در بازار عرضه می شود و چهارمین داروییست که از سال 2012 تا کنون توسط سازمان غذا و داوری آمریکا برای درمان چاقی و اضافه وزن تایید شده است.

شاید بتوان گفت آخرین گزینه امن و بی خطر برای لاغر شدن استفاده از آمپول های لاغری باشد. اما آیا واقعا این آمپول ها اثر می کنند؟ در این مطلب به بررسی نحوه عملکرد آمپول لاغری ساکسندا می پردازیم.

آمپول لاغری ساکسندا چیست؟

ساکسندا نوعی داروی تزریقی برای درمان لاغری است که در حال حاضر با دوز کمتر و تحت عنوان ویکتوزا (Victoza) هم در بازار موجود می باشد. از دوز پایین تر ساکسندا برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. ساکسندا متعلق به طبقه ای از داروهای شناخته شده بیوشیمیایی با نام آگونیست های گیرنده شبه گلوکاگون است. همه داروهای موجود در این دسته دارویی برای درمان دیابت استفاده می شوند اما ساکسندا در حال حاضر به طور خاص برای لاغری و درمان چاقی مفرط مورد تایید قرار گرفته است.

به نظر می رسد که این دارو به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند و باعث لاغری می شود. بیمارانی که از آمپول های ساکسندا استفاده کرده اند، دچار کاهش وزن قابل توجهی شده اند و با گذشت زمان احساس گرسنگی شان کم شده است.

آمپول لاغری ساکسندا

آمپول لاغری ساکسندا چطور عمل می کند؟

ماده فعال موجود در این دارو هورمونی به نام لیراگلوتید است که که از نظر شیمیایی مشابه هورمون های موجود در روده است. این هورمون ترکیباتی به نام شبه گلوکاگون (GLP-1) تولید می کند که روند گرسنگی و هضم غذا را کنترل می نماید.


بیشتر بدانید: مواد غذایی ای که در رژیم سم زدایی یا دتاکس نباید مصرف کنید


ساکسندا با اتصال به گیرنده های GLP-1، باعث افزایش تولید آدنوزین مونوفسفات می شود و به این ترتیب میزان گلوکز در خون بدون استفاده از انسولین نرمال می شود. علاوه بر این آمپول ساکسندا روند هضم غذا در معده را کند می کند؛ بنابراین شما به مدت خیلی بیشتری احساس سیری می کنید.

چه کسانی می توانند از آمپول لاغری ساکسندا استفاده کنند؟

ساکسندا برای بزرگسالانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها 30 یا بالاتر است و همچنین برای افرادی که شاخص توده بدنی 27 به بالا دارند و حداقل به یکی از اختلالات مربوط به وزن مثل دیابت، فشار خون و یا کلسترول بالا مبتلا هستند طراحی شده است. علاوه بر این از این دارو به عنوان یک مکمل رژیم و ورزش برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند استفاده می شود اما نمی تواند جایگزین رژیم و ورزش شود.

آمپول لاغری ساکسندا تا چه اندازه موثر است؟

سه کارآزمایی بالینی انجام شده، ایمنی و اثر بخشی این دارو را ارزیابی کرده اند. این کارآزمایی ها مجموعا روی 4800 بیمار دچار اضافه وزن و چاقی انجام گرفته است. در یکی از این بررسی ها که روی بیماران مبتلا به دیابت انجام شد، مشخص شد که بیمارانی که از داروی تزریقی ساکسندا استفاده کردند به طور متوسط حدود 4.4 درصد به کاهش وزن دست پیدا کردند. این آزمایش همچنین نشان داد که 62 درصد از افرادی که تحت درمان با ساکسندا بودند حداقل 5 درصد از وزن بدنشان را از دست دادند.

در یک کارآزمایی بالینی دیگری که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار داد مشخص شد که افرادی که از ساکسندا استفاده کردند در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند حدود 3.7 درصد بیشتر کاهش وزن داشتند و 49 درصد از بیماران تحت درمان با ساکسندا حداقل 5 درصد از وزن بدنشان را کم کردند.

بنابراین به نظر می رسد آمپول لاغری ساکسندا برای آن دسته افرادی که دیابت نوع دو ندارند کمی موثرتر عمل می کند اما در بیماران مبتلا به دیابت هم با وجود تاثیر کمتر می تواند باعث کاهش وزن شود.

آمپول لاغری ساکسندا

داروی ساکسندا چطور استفاده می شود؟

ساکسندا دارویی تزریقی است که دوز مناسب آن را پزشک تشخیص می دهد. این دارو باید به صورت تزریق زیر جلدی در ناحیه شکم، ساق پا، ران، قسمت بالایی بازو و طبق دستورالعمل پزشک وارد بدن شود. از تزریق وریدی یا عضلانی ساکسندا باید خودداری شود. علاوه بر این هرگز نباید سوزن مورد استفاده تان را با دیگران به اشتراک بگذارید چون ممکن است عفونت های مسری از این طریق انتقال پیدا کنند.

عوارض جانبی آمپول لاغری ساکسندا چیست؟

درست مثل هر داروی دیگری، آمپول لاغری ساکسندا نیز با برخی عوارض جانبی همراه است. سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد آمپول های لاغری ساکسندا هشدار جعبه سیاه صادر کرده است که نشان دهنده عوارض جانبی احتمالی این دارو می باشد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف ساکسندا در موش های آزمایشگاهی باعث بروز تومورهای غده تیروئید می شود اما هنوز مشخص نیست که آیا این مساله در انسان هم بروز می کند یا خیر.


بیشتر بدانید: رژیم غذایی مناسب برای تقویت حافظه در فصل امتحانات


از جمله عوارض جانبی جدی و مهم مصرف داروی ساکسندا می توان به پانکراتیت ( التهاب لوزالمعده که می تواند کشنده باشد)، بیماری کیسه صفرا، اختلالات کلیوی و افکار خودکشی اشاره کرد. علاوه بر این مصرف ساکسندا ضربان قلب را بالا می برد و سازمان غذا و داروی آمریکا در این خصوص توصیه می کند در صورتی که فرد بعد از مصرف این دارو به طور مداوم دچار افزایش ضربان قلب شد باید مصرف آن را قطع کند.

شایع ترین عوارض جانبی ساکسندا که در آزمایشات بالینی مشاهده شده اند خستگی، سردرد، تهوع، یبوست، استفراغ، اسهال ، کاهش اشتها و قند خون پایین (هیپوگلیسمی) است. برای به حداقل رساندن خطر بروز عوارض جانبی دارو باید با پزشکتان مشورت کنید تا دوز مناسب برای شما را تعیین کند.

در صورتی که در حال حاضر از این دارو استفاده می کنید و دچار عوارضی مانند احساس توده یا تورم در ناحیه گردن، گرفتگی گلو، دشواری در بلع و یا تنگی نفس شدید حتما به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این موارد نشانه هایی از سرطان غده تیروئید باشند.

آمپول لاغری ساکسندا

چه کسانی نباید از آمپول لاغری ساکسندا استفاده کنند؟

با توجه به احتمال بروز مشکلات تیروئید، افراد مبتلا به به اختلال غدد درون ريز كه تحت عنوان سندرم نئوپلازي متعدد غدد درون ريز نوع 2 (MEN-2) شناخته می شود و همینطور بیمارانی که سابقه شخصی و یا خانوادگی سرطان تیروئید دارند نباید از داروی لاغری ساکسندا استفاده کنند.

سایر افرادی که استفاده از آمپول لاغری ساکسندا برایشان ممنوع است شامل کودکان، زنان باردار و شیرده و همچنین کسانی می شود که به داروهای حاوی لیراگلوتید حساسیت شدیدی دارند. علائم واکنش آلرژیک به دارو شامل تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو و همچنین غش کردن، احساس سرگیجه، ضربان قلب تند، مشکل در تنفس یا بلع، بثورات پوستی شدید و یا خارش پوست است.


بیشتر بدانید: چگونه رژیم غذایی 7 روزه جنرال موتورز بگیریم؟ + نمونه برنامه غذایی


قبل از مصرف ساکسندا چه نکاتی را باید با پزشک در میان گذاشت؟

اگر دچار چاقی یا اضافه وزن هستید و تصور می کنید این دارو می تواند به کاهش وزنتان کمک کند باید قبل از هر اقدامی پزشک را در جریان موارد زیر قرار بدهید:

  • اگر داروهای خاصی به نام آگونیست های گیرنده GLP-1 مصرف می کنید
  • اگر دچار مشکلات و بیماری های مربوط به لوزالمعده، کبد و یا کلیه ها هستید
  • اگر افسردگی داشته اید و یا در حال حاضر دچار افسردگی و افکار خودکشی هستید
  • اگر به به لیراگلوتید یا هر یک از مواد تشکیل دهنده موجود در داروی ساکسندا حساسیت دارید
  • اگر به مشکلات جدی معده مثل گاستروپارزی (فلج معده) مبتلا هستید یا دچار اختلالات مربوط به هضم غذا هستید
  • اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده نزدیک باردار شوید. اگر در طول مصرف ساکسندا باردار شدید باید بلافاصله مصرف دارو را قطع کنید و پزشکتان را در جریان قرار بدهید
  • اگر به نوزادتان شیر می دهید یا قصد دارید در آینده این کار را انجام بدهید. هنوز مشخص نیست که ساکسندا از طریق شیر مادر به نوزاد می رسد یا نه اما اگر شیرده هستید حتما باید پزشکتان را در جریان این موضوع قرار بدهید
  • اگر در حال حاضر داروی خاصی مصرف می کنید پزشکتان باید از آنها مطلع شود. تمام داروهای مصرفی شما از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل های مصرفی تان باید به اطلاع پزشک رسانده شوند

سایر ملاحظات درباره آمپول لاغری ساکسندا

مطابق خبر منتشر شده FDA در مورد تایید آمپول لاغری ساکسندا، پس از بازاریابی برای این دارو، این آژانس در حال انجام تحقیقات زیر است:

  • کارآزمایی بالینی برای ارزیابی ایمنی، اثربخشی و دوز مناسب دارو در کودکان
  • مطالعه ای جهت ارزیابی اثرات احتمالی دارو بر رشد، پیشرفت سیستم عصبی مرکزی و بلوغ جنسی در موش های نابالغ
  • ارزیابی خطر احتمالی سرطان سینه در بیمارانی که در آزمایشات بالینی به طور مداوم از این دارو استفاده می کنند

نتایج استفاده از آمپول ساکسندا

بررسی ها نشان می دهد که از هر 5 نفری که ساکسندا مصرف می کند 3 نفر حداقل 5 کیلو وزن کم می کنند. این در حالیست که از هر 3 نفر 1 نفر با کاهش وزن چشمگیر حدود 10 کیلوگرم مواجه می شود. اگر قصد دارید از آمپول های لاغری ساکسندا استفاده کنید حتما باید در ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. علاوه بر این توصیه می شود برای دستیابی به نتایج بهتر، در کنار مصرف دارو از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم نیز پیروی کنید.

11 دیدگاه ها

  • کاظمی 16 تیر 1399

    من از این امپول به مدت 6 روز دارم استفاده مکینم 2 کیلو نیم کم کردم . خداشکر همه چی خوبه فقط الان 2 روز بیرون روی شدید گرفتم و احساس تهوع هم دارم .
    تا الانش که راضی بودم

    • علی کریمی 18 تیر 1399

      در استفاده از آمپول ها و قرص های لاغری به هیچ عنوان به صورت خودسر اقدام نکنید و حتما با پزشک و مشاور تغذیه مشورت کنید.

      • امید 11 شهریور 1399

        سلام من یادم نیست دوز مصرفی دکتری که دارو رو تجویز کرد چطور بود فقط نوشته 1.6 و 1.8و 1.2 و تا کاهش اشتها 1.2 حالا نمیدونم این دوز هر روزه یا هفته ای 1 روز

    • ریحانه 10 مرداد 1399

      سلام این طبیعیه آیا چون مم هم دقیقا همینجور شدم

      • محبوبه 16 شهریور 1399

        سلام آمپول ساکسندارو از کجا و با چه قیمتی تهیه کردید.لطفا منو راهنمایی می کنید؟

    • سجاد 28 مرداد 1399

      آمپول و چند و از کجا گرفتی ؟ بدون نسخه هم می دن ؟

      • ممحترم 24 مهر 1399

        بدون نسخه نمیشود ودانه نزدیک به 400هزار تومان هست

    • شاهین 16 مهر 1399

      سلام ببنشید از کجا و چند تهژه کردید لطفا رراهنماییم کنید مونون

  • sh .bakhshi 17 مرداد 1399

    سلام براتهیه ش باید نسخه پزشک باشه ؟

  • سارا 7 مهر 1399

    سلام من یک هقته ست دارم استفاده میکنم که ۵ کیلو کم کردم از روند واقعا راضی بودم و مشکل ان چنانی ای نداشتم فقط کمی تهوع میاره که خب نرماله

  • بی بی محترم 9 آبان 1399

    داروخانه 22بهمن تجریش کنار بیمارستان شهدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *