30 شهریور 1403
آشپزی رژیمی

معرفی انواع شکلات تلخ و درصدهای مختلف آن

 معرفی نواع شکلات تلخ و درصدهای مختلف آن

در دنیای محصولات شکلاتی وقتی می‌توان اسم شکلات تلخ را روی یک محصول گذاشت که حداقل پنجاه درصد از ترکیبات آن از شکلات خالص تشکیل شده باشد. شاید شما هم مثل خیلی از افراد تصور کنید که شکلات تلخ یعنی شکلات تماما خالص.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

در حالی که این طور نیست و شکلات تلخ یا دارک از اضافه شدن مقادیر متفاوتی شیر، چربی و البته شکر به کاکائو به دست می‌آید و همیشه باید انتظار این را داشته باشیم که سه ماده‌ی غذایی که گفته شد به حالت‌های گوناگون در ترکیبات شکلات تلخ وجود داشته باشند؛ مگر موارد کاملا استثنا که کاکائو کاملا خالص در برابر شما قرار داشته باشند.

در دنیای شکلات‌های تلخ درصدهای متفاوتی را روی بسته‌بندی محصولات مشاهده می‌کنیم که این اتفاق ممکن است ما را در لحظه‌ی انتخاب به کلی گیج کنند. این درصدها از پنجاه درصد وجود دارند تا نود و هشت درصد که به همان ترکیبی که گفتیم، اشاره دارد.

نحوه‌ی درصدبندی شکلات تلخ به این شکل است که در یک محصول که عبارت پنجاه درصد روی آن حک شده است، حداقل میزان شکلات یا کاکائوی خالص در این محصول پنجاه درصد و بقیه‌ی این میزان به مواردی مثل چربی، شیر، شکر و… اختصاص داده شده است.

البته این موضوع به معنای این نیست که برای بهره‌مند شدن از خواص شکلات تلخ حتما باید از محصولات 98% استفاده کنید. برای مثال کالری شکلات تلخی که چیزی بین 75 تا 80 درصد خلوص (از نظر وجود کاکائو) دارد، چیزی در حدود 667 است و در همین میزان طبق فهرست ارزش غذایی زیر مواد مفید هم وجود دارد:

  • فیبر 11 گرم
  • پروتئین 7.87 گرم
  • آهن 12.02 گرم
  • منیزیم 230 میلی‌گرم
  • زینک 3.34 میلی‌گرم

خواص شکلات تلخ

درمورد خواص و فواید شکلات تلخ گفته‌ها و گمانه‌های زیادی وجود دارد و شنیده شدن هر چه بیشتر این گفته‌ها باعث شده تا خریداران این محصولات هر روز بیشتر و بیشتر شوند. در این بخش از مطلب قرار است به خواصی بپردازیم که با یافته‌های علمی و آزمایشگاهی تطابق دارند.

در ترکیبات شکلات تلخ ماده‌ای وجود دارد به نام فلاوانول (Flavanol) که باعث تولید شدن ترکیب دیگری به نام نوتریک اکسید در بدن می‌شود. حضور نوتریک اکسید در بدن ما باعث برقرار شدن آرامش در رگ‌ها و عروق ما می‌شود. این موضوع باعث کاهش تنش در بدن ما، کاهش فشار خون و کاهش اضطراب می‌شود. البته این اتفاق به شکلی معجزه‌آسا واقع نمی‌شود، بلکه به معنای این است که یکی از اثرات مصرف شکلات تلخ به میزان مناسب در طولانی مدت باعث می‌شود که شما به آرامشی نسبی دست پیدا کنید که ناشی از تولید نوتریک اسید در بدن‌تان است.

از سوی دیگر مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث تنظیم شدن انواع مختلف کلسترول در خون می‌شود، فشار خون و همچنین قند خون را کاهش می‌دهد و به علاوه دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی را از رسوبات پاکسازی می‌کند و به این شکل عبور خون در رگ‌ها را تسهیل کرده و از بروز حملات قلبی نیز جلوگیری می‌کند. این سه موضوع به همراهی یکدیگر به بهبود عملکرد قلب و خون‌رسانی در بدن کمک می‌کند. به این دلایل است که خواص شکلات تلخ برای قلب شهره‌ی عام و خاص است.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که شکلات تلخ یک دارو نیست و خواص درمانی ندارد. اگر به بیماری‌های قلبی و عروقی ابتلا دارید یا در دوران حساس بارداری به سر می‌برید، پیش از مصرف کردن هر نوع ماده‌ی غذایی که بر روی فشار خون تاثیرگذار است حتما با پزشک خود مشورت کنید

شکلات تلخ حاوی ترکیبات زیست‌فعال گیاهی است که می‌توانند از آسیب دیدن پوست در برابر عوامل مخرب (مثلا اشعه‌های مخرب نور خورشید یا رادیکال‌های آزادی که مسبب تخریب، تغییر شکل و سرطانی شدن سلول‌ها هستند) جلوگیری کنند. مثلا همان ترکیب فلاوانولی که پیشتر از آن صحبت کردیم، می‌تواند بخشی از محافظت از سلول‌های سطح پوست در برابر اشعه‌های مضر را بر عهده بگیرد، خون‌رسانی به سلول‌های پوست را بهتر کند و رطوبت پوست را نیز متناسب با شرایط بهبود ببخشد.

استفاده کردن به شکل متعادل، معقول و هدفمند از شکلات تلخ می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند کاهش وزن داشته باشد. اگر در مسیر کاهش وزن اصولی هستید، در این بخش از پست قرار است که کمی درمورد این تاثیر صحبت کنیم.

شکلات تلخ برای لاغری

یکی از تاثیرات شکلات تلخ بر روی بدن ما شدت بخشیدن حساسیت سلول‌ها به انسولین است. به طور ساده به این معنی است که سلول‌های ما برای این که مواد مورد نیاز خود را از خون دریافت کنند، باید نسبت به انسولین حساس باشند. چرا که انسولین قند را از خون جمع‌آوری می‌کند و از راه‌های خاصی به سلول‌ها می‌رساند. اگر سلول نتواند انسولین را به خود راه بدهد، بی‌غذا و گرسنه باقی می‌ماند و همچنین قند خون هم بی‌جهت افزایش می‌یاید.

شکلات تلخ می‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار باشد و باعث شود در طول روز با افت ناگهانی قند خون مواجه نشوید و ناگهان به صرافت مصرف خوراکی‌های پر از کربوهیدرات یا قند نیافتید. به این شکل از شما در برابر ولع و اشتهای کاذب محافظت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود کالری‌ ورودی شما بی‌دلیل بالا نرود و دچار افزایش وزن و چاقی نشوید.

از طرف دیگر، خوردن شکلات تلخ می‌تواند باعث ترشح هورمون سیری شود. به همین علت بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ ده تا بیست دقیقه بعد از صرف وعده‌های غذایی اصلی مثل نهار است. به این شکل شما به ترشح هورمون سیری در بدن کمک می‌کنید و تا مدت طولانی‌تری از خوردن تنقلات اجتناب خواهید کرد.

در واقع شکلات تلخ به خودی خود شما را به لاغری نزدیک نمی‌کند، بلکه با تنظیم حساسیت بدن به انسولین، ترشح شدن هورمون سیری گرلین، تنظیم قند و فشار خون و کمک به کنترل ولع و اشتهای کاذب به شما کمک می‌کند تا به سمت لاغری حرکت کنید.

البته صمیمانه توصیه می‌کنیم که در مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی تعادل و جانب احتیاط را در پیش بگیرید تا گرفتار مسائلی نشوید که در اثر سومصرف پدید می‌آیند. یکی از مضرات ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از شکلات تلخ در طول روز این است که فرد با کاهش ناگهانی قند و فشار خون مواجه می‌شود. سردرد، سرگیجه و تهوع هم می‌تواند از عوارض همین موضوع باشد و فرد برای انجام کارهای روزانه‌ی خود احساس ناتوانی موقتی پیدا می‌کند

همانطور که گفتیم شکلات‌های تلخ حاوی درصدهای متفاوتی از چربی و شکر هستند و یکی دیگر از مضرات شکلات تلخ هم مربوط به وجود چربی‌های اشباع و شکری باشد که در آنها وجود دارد. به علاوه شکر موجود در شکلات تلخ می‌تواند در دراز مدت باعث چاقی و اضافه وزن شود. پس با خوشبینی سمی به مصرف افراطی دست نزنید و در ارتباط با میزان مصرف همیشه دقت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *