29 شهریور 1403
نکات و اشتباهات رایج

مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر [اینفوگرافی]

مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر [اینفوگرافی]

مواد غذایی مناسب برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر [اینفوگرافی]

آنچه در این مقاله می‌خوانیدبرخی غذاها برای دستگاه گوارش آسیب پذیر و حساس مناسب‌ترند. این غذاها از طرف دکتر گوارش و دکتر طب سنتی توصیه می‌شوند، مانند زنجبیل، نعناع.

دستگاه گوارش یکی از مهمترین دستگاه‌های بدن است که شامل اندام‌های مختلفی می‌شود. این دستگاه از دهان شروع می‌شود و بعد از مری به معده می‌رسد و راه خود را از روده کوچک، روده بزرگ و راست روده تا مقعد ادامه می‌دهد؛ البته این‌ها تنها اعضای دستگاه گوارش نیستند و اندام‌های دیگری مانند کبد، کیسه صفرا، پانکراس و طحال هم جزئی از این سیستم گسترده هستند. بیماری‌های مختلفی می‌توانند دستگاه گوارش را درگیر کنند که در مطالبی جداگانه همه آنها را بررسی کرده‌ایم.

اگر مشکلات گوارشی دارید، حتما باید تحت نظر دکتر گوارش باشید تا بتوانید علائم بیماری را کنترل کنید تا کمترین تاثیر منفی را روی زندگی روزمره‌تان داشته باشید.

غذاهای مفید برای دستگاه گوارشی آسیب پذیر

اگر به بیماری‌های گوارشی مبتلا باشید با سیستم گوارشی حساسی داشته باشید می‌دانید که غذا چقدر در زندگی و سلامتی شما مهم است. همه ما کسانی را می‌شناسیم که با خوردن یک غذای نامناسب ساعت‌ها یا حتی روزها دچار درد معده یا دیگر مشکلات گوارشی هستند، یا حتی ممکن است خودتان از این دسته افراد باشید. از این رو می‌دانید که تا حد امکان باید از غذاهایی استفاده کنید که برای دستگاه گوارش آسیب پذیر مفید هستند. برخی از این غذاها عبارت‌اند از:

۱. تخم کتان

تخم کتان مقدار زیادی فیبر دارد. فیبر می‌تواند سرعت گوارش را کمتر کند و باعث می‌شود دفع مدفوع راحت‌تر انجام شود، از این رو می‌تواند یک ماده غذایی مفید برای کسانی باشد که یبوست دارند یا به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند.

۲. موز سبز

اشتباه نکنید، منظورمان از موز سبز، موز معمولی نرسیده نیست. موز سبز نوعی موز است که به آن موز پختنی هم گفته می‌شود. این میوه با داشتن نوعی نشانسته به نام آمیدون برای بسیاری از مشکلات گوارشی مثل ورم معده یا ناراحتی معده، زخم معده و حتی برای بسیاری از بیماری‌های روده مفید است.

۳. زنجبیل

زنجبیل از آن دسته مواد غذایی است که در طب سنتی به آن تاکید زیادی شده است. زنجبیل خواص بسیار زیادی برای همه اندام‌های بدن دارد، اما برای دستگاه گوارشی به‌طور ویژه مفید است. تقویت سیستم گوارشی، درمان نفخ، درمان سوزش معده، رفع حالت تهوع و استفراغ از جمله برخی مزایای استفاده از زنجبیل است.

۴. شیرین بیان

بعید است که سابقه معده درد داشته باشید و از شیرین بیان استفاده نکرده باشید. این داروی گیاهی برای کاهش رفلاکس معده و سوء هاضمه، سوزش سردل و ناراحتی معده بسیار مفید است. این داروی گیاهی همچنین می‌تواند به درمان زخم پپتیک کمک کند.

۵. بابونه

تنها خاصیت بابونه برای اعصاب نیست؛ بلکه بابونه برای دستگاه گوارش هم بسیار مفید است. در واقع چای بابونه برای درمان زخم معده و ورم معده می‌تواند بسیار مفید باشد.

۶. نعناع

کسی نیست که از خواض عرق نعناع برای درمان مشکلات گوارشی خبر نداشته باشد. این گیاه پرخاصیت به هضم راحت‌تر کمک می‌کند، کبد را تقویت می‌کند و برای درمان دل درد و اسهال بسیار مفید است.

۷. پروبیوتیک‌ها

شاید اصطلاح پروبیوتیک برای شما کمی غریب باشد ولی احتمالا اصطلاح باکتری مفید روده را شنیده‌اید. پروبیوتیک‌ها مجموعه‌ای از باکتری‌هایی است که به هضم غذا کمک می‌کنند و از رشد باکتری‌های مضر و عوامل بیماری‌زا در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.

اینفوگرافی غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش آسیب پذیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *