11 اردیبهشت 1403
رژیم موارد خاص

رژیم غذایی ورم و التهاب معده

رژیم غذایی ورم و التهاب معده

بسیاری از مردم مشکل سوء هاضمه دارند؛ خصوصا آمریکایی‌ها با توجه به رژیم‌های متنوعی که دارند. با این حال اگر شخصی احساس سوزش معده همراه با درد و حالت تهوع ممتد داشته باشد احتمالا ورم معده دارد.
ورم معده یک مشکل گوارشی است که در اثر التهاب دیواره معده به وجود می آید. اگر پوشش دیواره معده ساییده شود، اسید معده می تواند منجر به احساس سوزش در بخش میانی شکم و قفسه سینه شود.
اگر التهاب معده درمان نشود می تواند منجر به زخم، درد ممتد، التهاب ممتد و خونریزی شود. التهاب مزمن معده نیز می تواند منجر به سرطان معده شود.
یک دلیل معمول التهاب معده که امروزه شناخته شده است باکتری Helicobacter pylori است که به عنوان H.pylori شناخته می شود که معده را تحت تاثیر قرار می دهد.
علائم نشان دهنده التهاب معده به جز احساس سوزش معده، شامل درد معمده، حالت تهوع و دفع مداوم است. اگر کسی این علائم را داشته باشد باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با رژیم غذایی ورم معده آشنا کنیم تا با پیروی از این رژیم ورم معده خود را کاهش دهید.

رژیم غذایی و التهاب معده

تغییر شیوه زندگی می تواند گام موثری در راستای کم کردن التهاب معده، پیش گیری از بازگشت التهاب و مقابله با عفونت باکتری H.pylori باشد.
تحقیقات نشان می دهد باکتری H.pylori حداقل 50 درصد مردم جهان را درگیر خود می کند. این باکتر منجر به التهاب معده و افزایش خطر بیماری زخم معده در دستگاه گوارش و همچنین سرطان معده می شود. H.pylori بزرگترین فاکتور ریسک سرطان معده است که دومین سرطان کشنده جهان است.
با اینکه رژیم خاصی برای درمان ورم معده وجود ندارد اما تحقیقات رو به رشد نشان میدهند غذاهایی خاصی هستند که می توانند منجر به بهبود توانایی فرد برای مقابله با H.pylori شود. انتخاب رژیم های خاص می تواند اوضاع را حتی بدتر کند.
مطالعات نشان می دهد غذاهای چرب و شور می توانند پوشش معده را تغییر دهد. رژیم های پر نمک می تواند منجر به تغییر سلول ها شود و باعث شود در برابر باکتری H.pylori آسیب پذیر شوند.
در مطالعاتی که روی جوندگان انجام شده است، رژیم پر چرب منجر به افزایش التهاب معده، مخصوصا با وجود رژیم نمکی شده است.
برای دهه ها، پزشکان به مردم گفته اند برای کمک به پوشش معده و از بین بردن اثرات مضر غذاهای اسیدی، شیر بنوشند. از آنجا که پزشکان و متخصصان اکنون نقش باکتری H.pylori را یافته اند، این توصیه دیگر صحیح نیست.
چه غذاهایی بخوریم
خبر خوب این است که مصرف غذاهای خاصی می تواند به برخی افراد کمک کند با از بین بردن باکتری H.pylori از التهاب معده و علائم زخم معده خلاص شوند.
دو ماده غذایی ویژه که می توانند این کار را انجام دهند کلم بروکلی و ماست هستند.
کلم بروکلی دارای یک ماده شیمیایی به نام سولوفورافان است که به خاطر خواص ضد باکتریایی اش شناخته شده است. همچنین شامل موادی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. در نتیجه خوردن کلم بروکلی می تواند باعث کاش ورم معده و کاهش خطر سرطان معده شود.
این مطلب در یک پژوهش مربوط به سال 2009 که در ژورنال تحقیقات پیشگیری سرطان چاپ شده، آورده شده است. افرادی که روزانه یک فنجان کلم بروکلی می خوردند در طول دوره 8 هفته ای، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی کردند، عفونت و التهاب معده کمتری داشتند.

رژیم غذایی ورم معده - بروکلی

یک پژوهش که در ژورنال امریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، اثر افزودن روزانه یک فنجان ماست حاوی پروبیوتیک به رژیم غذایی را در کنار دارو درمانی :چهارتایی” برای درمان H. pylori بررسی کرده است.
86 درصد از افرادی که در کنار دارو از ماست استفاده کرده بودند ، بهتر توانسته بودند با این باکتری مقابله کنند و در مقابل 71 درصد کسانی بودند که فقط انتی بیوتیک مصرف کرده بودند.
شاید دلیلش این باشد که ماست حاوی کشت های فعالی از باکتری مفید است که توانایی بدن برای مقابله با باکتری های مضر و ناخواسته در معده را بالا می برد.
سایر مواد غذایی که می تواند مانع رشد H. pylori و کاهش التهاب و زخم معده شود شامل موارد زیر است:

  • سیب
  • کرفس
  • انواع توت ها( زغال اخته، تمشک، بلک بری، توت فرنگی، قره قروط)
  • روغن زیتون
  • عسل
  • چای گیاهی

دریافت بیشترین فایده از رژیم غذایی ورم معده

اینجا راه هایی برای دریافت بیشترین فایده از رژیم غذایی ورم معده وجود دارد:

  • به جای مصرف سه وعده غذایی با حجم زیاد، پنج یا شش وعده کوچکتر در طول روز مصرف کنید. مصرف مقادیر کمتر غذا می تواند با کاهش اثرات اسید معده به کارکرد معده شما کمک کند.
  • آب یک گزینه خوب برای هیدراته شدن است. بهتر است مصرف الکل را هم قطع کنید زیرا باعث افزایش قابل توجه ورم معده می شود.
  • ترک کردن سیگار نیز مفید است. سیگار کشیدن منجر به ورم معده و افزایش ریسک سرطان معده، مری و دهان می شود.
  • برخی مکمل های غذایی می توانند به درمان التهاب معده کمک کنند.اسیدهای چرب امگا 3 و پروبیوتیک ها مواردی خوبی برای شروع هستند. افرادی که می خواهند از مکمل ها یا ویتامین ها استفاده کنند باید ابتدا با پزشک مشورت کنند زیرا ممکن است مصرف این موارد با سایر درمان هایی که طی می کنند تداخل داشته باشد.
  • کاهش استرس با بهبود سیستم ایمنی بدن می تواند باعث بهبود عملکرد معده شود. استرس احساسی اغاز کننده تولید اسید معده است که منجر به افزایش علائم و التهاب شود.

مصرف غذاهای مناسب برای التهاب معده نقش مهمی در کاهش و از بین بردن باکتری H. pylori دارد. خلاص شدن از این باکتری منجر به کاهش احتمال بازگشت التهاب معده، زخم معده و سرطان شود.
با اینکه تحقیقات به رژیم پذیرفته شده جهانی اشاره نکرده است اما تغییر شیوه زندگی و تلاش برای خوردن غذاهای مناسب ، گام های مهمی در درمان التهاب معده هستند.

بررسی اجمالی رژیم غذایی ورم معده

التهاب معده می تواند حاد یا مزمن باشد. اگر حاد باشد، به طور ناگهانی شروع می شوند و برای مدت کوتاهی ادامه دارد و وقتی علتش از بین برود آرام می شود. علتش معمولا چیزی است که سریعا معده را تحریک می کند مثلا مصرف مقدار زیادی الکل در یک لحظه.
اگر التهاب معده درمان نشود و مزمن شود، یا دلیلش ادامه داشته باشد، علائم بدتر می شوند و برای چند سال ادامه پیدا می کنند. ممکن است حتی در تمام طول زندگی فرد ادامه داشته باشد. التهاب های مزمن می تواند منجر به از بین رفتن دیواره معده و در نتیجه زخم، حفره های عمیف در دیواره معده شود.
بسیاری از علائم التهاب معده مشابه علائم زخم معده است. اگر چه التهاب تنها معده را تحت تاثیر قرار می دهد ولی زخم ها می توانند در معده، روده و مری ایجاد شوند.
التهاب معمولا منجر به درد در میانه بدن از شکم تا قفسه سینه می شود. برخی افراد مبتلا به التهاب معده علائمی ندارند. وقتی علائم وجود داشته باشند شامل درد یا ناراحتی در قسمت بالایی شکم، حالت تهوع، سوهاضمه و در موارد شدید استفراغ کردن است.
زخم ها یک مشکل جدی التهاب هستند و می توانند منجر به خونریزی دیواره معده، روده یا مری شود، که می تواند زندگی را به خطر بیندازد. خونریزی در این نواحی می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • سرگیجه
  • احساس ضعف
  • ضعف
  • ضربان قلب بالا
  • تنگی نفس و تنفس کوتاه
  • استفراغ قهوه ای یا استفراغ خونی قرمز روشن
  • مدفوغ سیاه یا قیری یا مدفوع خونی روشن

اگر شخصی این علائم را داشته باشد یاید سریعا تحت درمان دارویی قرار بگیرد.
فاکتورهای ریسک ورم معده شامل موارد زیر است:

  • تغذیه صعیف (رژیم گر نمک و پر چرب)
  • مصرف مواد مخدر
  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن داشتن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف منظم داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) مانند اسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن

رژیم غذایی ورم معده - NSAID

کاهش یا حذف مصرف NSAIDs می تواند منجر به کاهش التهاب و زخم معده شود. استفاده از این داروها در حضور عفونت H.pylori ،ریسک التهاب معده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
یک بررسی نشان می دهد هر ساله 2 درصد از افرادی که NSAID مصرف می کنند دچار عوارض گوارشی می شوند.این میزان تا 5 برابر بیشتر از افرادی است که از این داروها استفاده نمی کنند.

نتیجه گیری

التهاب یکی از موارد معمولی است که شکم را تحت تاثیر قرار می دهد. با انجام مطالعات بیشتر محققان بهتر به چگونگی رابطه بین باکتری H. pylori و رژیم غذایی و سیستم ایمنی بدن پی می برند.مصرف غذاهای سالم ابزار قدرتمندی برای مقابله با التهاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *