30 شهریور 1403
رژیم غذایی

اطلاعاتی که هنگام خرید محصولات باید به آنها دقت کنید

اطلاعاتی که هنگام خرید محصولات باید به آنها دقت کنید

برچسب ارزش غذایی (Nutrition Facts label) یک برچسب است که بر روی بسته‌بندی مواد غذایی قرار می‌گیرد و اطلاعات مربوط به ارزش غذایی محصول را نشان می‌دهد. این برچسب‌ها بر اساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو (FDA) در ایالات متحده و نهادهای مشابه در سایر کشورها طراحی شده‌اند. هدف اصلی برچسب ارزش غذایی، ارائه اطلاعات واضح و مفید درباره مقدار و نسبت مواد مغذی در محصول است. برچسب ارزش غذایی عموماً شامل اطلاعات زیر است:

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

1. سایر نام‌ها: نامی که معمولاً در تجارت برای نشان دادن نوع محصول استفاده می‌شود.

2. سایز در سرو: میزان سرو کردن معمولی محصول به همراه مشخصات سرو (مثلاً تعداد سرو در بسته).

3. کالری: مقدار انرژی که در هر سرو محصول وجود دارد.

4. مواد مغذی: مقدار واحد مواد مغذی مهم شامل پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، قندها و آب است.

5. ویتامین‌ها و مواد معدنی: مقادیر واحد ویتامین‌ها و مواد معدنی که در محصول وجود دارد.

6. چربی: نسبت چربی کل، چربی اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول در سرو محصول.

7. سدیم: مقدار سدیم موجود در محصول.

8. قندها: مقدار قندهای موجود در محصول. این برچسب‌ها برای مصرف‌کنندگان مفید هستند تا بتوانند درباره ترکیبات و ارزش غذایی محصولات مختلف اطلاعات کافی داشته باشند و انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشند.

1-      میزان سهم محصول:

هنگامی که به برچسب Nutrition Facts نگاه می کنید ، ابتدا به تعداد وعده های موجود در بسته (وعده ها در هر ظرف) و اندازه وعده ها نگاهی بیندازید. اندازه وعده ها استاندارد شده اند تا مقایسه غذاهای مشابه را آسان تر کنند. آنها در واحدهای آشنا مانند فنجان ها یا تکه ها و به دنبال آن مقدار متریک ، به عنوان مثال ، مقدار گرم ارائه می شوند. اندازه وعده نشان دهنده مقداری است که مردم معمولاً می خورند یا می نوشند. این توصیه ای نیست که چه مقدار باید بخورید یا بنوشید.
مهم است که بدانیم تمام مقادیر مغذی نشان داده شده در برچسب ، از جمله مقدار کالری ، به اندازه وعده اشاره دارد. به اندازه وعده سرو توجه کنید ، به خصوص اینکه تعداد وعده در بسته غذایی وجود دارد. به عنوان مثال ، ممکن است از خود بپرسید آیا ½ وعده ، 1 وعده یا بیشتر مصرف می کنید. در برچسب نمونه ، یک وعده لازانیا برابر با 1 فنجان است. اگر دو فنجان بخورید ، دو وعده مصرف می کنید. این دو برابر کالری و مواد مغذی نشان داده شده در برچسب نمونه است ، بنابراین شما باید مقدار مواد مغذی و کالری و همچنین DV٪ را دو برابر کنید تا ببینید در دو وعده چه چیزی دریافت می کنید.

2-    کالری:

کالری برچسب نمونه ،کالری اندازه گیری میزان انرژی شما از یک وعده از این ماده غذایی را تأمین می کند.  .
برای رسیدن یا حفظ وزن بدن سالم ، میزان کالری هایی که می خورید و می نوشید با تعداد کالری که بدن مصرف می کند ، تعادل را حفظ کنید. 2000 کالری در روز به عنوان یک راهنمای کلی برای توصیه های تغذیه استفاده می شود. کالری مورد نیاز شما ممکن است بیشتر یا کمتر باشد و بسته به سن ، جنس ، قد ، وزن و میزان فعالیت بدنی شما متفاوت باشد.
به یاد داشته باشید ، تعداد وعده های مصرفی شما میزان کالری دریافتی شما را تعیین می کند. خوردن بیش از حد کالری در روز با اضافه وزن و چاقی مرتبط است.

3-    موادمغذی:

مواد مغذی روی برچسب نمونه ، برخی از مواد مغذی اصلی را نشان می دهد که بر سلامتی شما تأثیر می گذارند. می توانید از این برچسب برای تأمین نیازهای غذایی شخصی خود استفاده کنید – بدنبال غذاهایی باشید که حاوی مواد مغذی بیشتری هستند که می خواهید بیشتر از آنها دریافت کنید و کمتر مواد مغذی مورد نیاز برای محدود کردن را داشته باشید.
مواد مغذی برای دریافت کمتر: چربی اشباع ، سدیم و قندهای اضافه شده.
چربی اشباع ، سدیم و قندهای اضافه شده مواد مغذی ذکر شده در برچسب هستند که ممکن است با اثرات سو سلامتی مرتبط باشند . مصرف بیش از حد چربی اشباع و سدیم ، با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا همراه است. مصرف زیاد قندهای اضافه شده می تواند تأمین نیازهای مهم مواد مغذی را در حین ماندن در محدوده کالری دشوار کند.

چه قندهایی اضافه می شوند و چه تفاوتی با قند کل دارند؟

قندهای کل بر روی برچسب Nutrition Facts شامل قندهایی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های مغذی وجود دارد ، مانند قند موجود در شیر و میوه و همچنین قندهای اضافه شده در محصول. هیچ ارزش مرجع روزانه ای برای کل قندها تعیین نشده است زیرا هیچ توصیه ای برای مقدار کل غذا در یک روز ارائه نشده است.
قندهای اضافه شده بر روی برچسب Nutrition Facts شامل قندهایی است که در طی فرآوری مواد غذایی (مانند ساکارز یا دکستروز) ، غذاهای بسته بندی شده به عنوان شیرین کننده (مانند قند سفره) ، قندهای شربت و عسل و قندهای آب میوه و سبزیجات غلیظ اضافه می شود. . رژیم های غذایی با کالری زیاد از قندهای اضافه شده ، رسیدن به میزان توصیه شده روزانه مواد مغذی مهم را در حالی که در حد کالری باقی می مانند ، دشوار می کند.
مواد مغذی برای دریافت بیشتر: فیبر غذایی ، ویتامین D ، کلسیم ، آهن و پتاسیم.
فیبرهای غذایی ، ویتامین D ، کلسیم ، آهن و پتاسیم مواد مغذی روی برچسب هستند که به طور کلی آمریکایی ها مقدار توصیه شده را دریافت نمی کنند. آنها به عنوان عناصر مغذی برای دریافت بیشتر شناخته می شوند. خوردن رژیم غذایی حاوی فیبر غذایی ، می تواند باعث افزایش دفعات حرکات روده ، کاهش سطح گلوکز و کلسترول خون و کاهش کالری دریافتی شود. رژیم های غذایی حاوی ویتامین D ، کلسیم ، آهن و پتاسیم می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان ، کم خونی و فشار خون را کاهش دهند.

برخی از برچسب ها به شما می گویند که چند درصد از مصرف روزانه توصیه شده از یک وعده محصول تأمین می شود. این به شما کمک می کند تا چگونگی قرار گرفتن غذا در یک رژیم غذایی متعادل را تعیین کنید.

این برچسب ممکن است تعدادی از ادعاهای تغذیه ای مانند “فاقد گلوتن” ، “GI کم” ، “کم چربی” ، “نمک کاهش یافته” یا “فیبر زیاد” را مطرح کند. این بدان معناست که این محصول از معیارهای دقیق تعیین شده توسط دولت برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *