6 مرداد 1403
سایر مطالب رژیمی

عمل بالن معده یا گاستریک بالون چقدر در لاغری موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل بالن معده یکی از عمل‌های لاغری است که در آن یک بالن کوچک وارد معده می‌شود و از پرخوری شما جلوگیری می‌کند. بالن معده در زمان نسبتا کوتاهی وزن زیادی را کاهش می‌دهد و می‌تواند روش خوبی برای کاهش وزن باشد.

چیزی در مورد عمل بالن معده شنیده‌اید؟ اگر می‌خواهید برای کاهش وزن از طریق عمل‌های لاغری اقدام کنید و به دنیال کم‌ضررترین روش هستید، عمل بالن معده گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این روش بدون بریدن و کوچک‌کردن معده، حجم معده کم می‌شود. در اثر کاهش حجم معده زودتر سیر می‎‌شوید؛ پس غذای کمتری می‌خورید؛ در نتیجه لاغر می‌شوید.

عمل بالن معده به شما کمک می‌کند که به اهداف بلندمدت خود در کاهش وزن برسید. بالون معده نسبت به دیگر انواع عمل لاغری مانند بای پس معده و اسلیو معده روش ساده‌تری است. بالون معده کمک زیادی به کاهش وزن می‌کند و نیازی به جراحی ندارد. در این روش متخصص گوارش یک بالون خالی را از طریق دهان وارد معده می‌کند. بعد از اینکه بالون داخل معده قرار گرفت، جراح آن را با آب‌نمک یا هوا پر می‌کند.

بالن معده نسبت به روش‌های دیگر کاهش وزن و دیگر عمل‌های لاغری حالت تهاجمی کمتری دارد. بالن معده عملی بدون جراحی است که در دراز مدت نتیجه خوبی از آن خواهید گرفت. این روش تغییری در ساختار دستگاه گوارشی شما نمی‌دهد؛ ازاین‌رو دائمی نیست و این یکی مزایای بزرگ بالن معده است.

اگر مایل به انجام عمل بالن معده برای کاهش وزن هستید می‌توانید با متخصص گوارش مشورت کنید. پزشک با بررسی شرایط و خواسته‌های شما بهترین روش برای کاهش وزن به شما پیشنهاد می‌کند. در سایت مجله از شنبه می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش و کبد کشور، مشاوره بگیرید و به صورت غیرحضوری برای نوبت‌دهی اقدام کنید.

بالن معده چیست؟

بالن معده وسیله‌ای است داحل معده کار گذاشته می‌شود و حدود یک سوم حجم معده را می‌گیرد. این یعنی اینکه بیمار به غذای کمتری برای احساس سیری نیاز دارد. این امر باعث کاهش وزن در بیماران می‌شود، چون میزان غذای مصرفی آنها باگذشت زمان کاهش می‌یابد. گذاشتن بالن در داخل معده نیاز به جراحی ندارد و خطرات و عوارض کمتری نسبت به عمل‌های لاغری دیگر دارد.

بالن معده معمولاً به مدت ۶ تا ۱۲ ماه داخل معده می‌ماند و در این مدت باعث کاهش وزن از ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم می‌شود. اما بااین‌حال، اسید معده باگذشت زمان به ماده تشکیل‌دهنده بالون صدمه می‌زند، پس نمی‌تواند برای همیشه درون معده بماند.

بالن معده وسیله‌ای‌ست که داخل معده قرار می‌گیرد و باعث کاهش حجم معده و در نتیجه غذای مصرفی می‌شود.

چه کسانی می توانند از بالون معده استفاده کنند؟

بالن معده یک روش غیر جراحی مؤثر برای بیمارانی است که با روش‌های دیگر کاهش وزن مشکل دارند. بااین‌حال این روش برای همه مناسب نیست. بالن معده مناسب بیمارانی است که برای تغییرات بلندمدت در رژیم غذایی و سبک زندگی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. بیمار باید متعهد باشد که هم‌زمان با داشتن بالون در معده و بعد از برداشتن آن، یک رژیم مخصوص و کنترل شده داشته باشند.

به‌طورکلی، می‌توان گفت که کاندیداهای ایده‌آل برای این بالن معده افرادی هستند که شاخص توده بدنی BMI بین ۲۷ تا ۳۵ داشته باشد. ممکن است بیماران دارای BMI بالا هم در صورت ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌توانند کاندیدای مناسبی برای بالون معده باشند.

متخصص گوارش به‌عنوان بخشی از ارزیابی، از بیمار می‌خواهد که در مورد انگیزه‌های خود برای کاهش وزن و کنترل BMI صحبت کند. در جلسات مشاوره، پزشک همچنین روش‌های دیگر کاهش وزن که ممکن است برای شما مناسب‌تر باشند را به شما معرفی خواهد کرد.

بالن معده برای افراد زیر مناسب است:

  • کسانی که قبل از انجام عمل‌های لاغری دیگر، باید وزن کم کنند. این کار به پایین آوردن ریسک عمل جراحی کمک می‌کند.
  • کسانی که می‌خواهند از روش‌های غیر جراحی برای کاهش وزن خود استفاده کنند.
  • کسانی که به دنبال یک روش کاهش وزن برگشت‌پذیر هستند.
  • افرادی که می‌خواهند تحت درمانی با حداقل تهاجم قرار بگیرند و این درمان با یک وقفه خیلی کوچک در زندگی روزمره آنها قابل انجام باشد

به‌علاوه، این افراد متعهد به رعایت کاهش وزن بلندمدت و تغییر در سبک زندگی‌شان هستند؛ بنابراین باید حاضر باشند که تحت‌نظر متخصص تغذیه باشند.

فواید بالن معده برای لاغری

بالون معده به افراد کمک می‌کند که کاهش وزن ماندگاری داشته باشند. این کاهش وزن چندین فایده دارد که عبارت هستند از:

  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • خلق‌وخوی بهتر
  • سطح انرژی بالاتر
  • تحرک بهتر و راحت‌تر
  • کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، آپنه خواب و بیماری‌های دیگر.

دقت کنید که با کمک بالون معده نمی‌توان سریع در عرض یک ماه وزن زیادی کم کنید.

عوارض عمل بالن معده فواید بالن معده برای لاغری
پارگی بالون معده تحرک بهتر و راحت‌تر
استفراغ و سو هاضمه خلق‌وخوی بهتر
درد در ناحیه شکم و پشت افزایش اعتمادبه‌نفس
حالت تهوع سطح انرژی بالاتر
مزایا و عوارض بالن معده برای لاغری چیست؟

خطرات و عوارض عمل بالن معده

هر عمل لاغری خطرات و عوارض بالقوه‌ای دارد. قبل از تصمیم‌گیری برای انجام عمل بالن معده لازم است که با خطرات آن آشنا شوید. متخصص گوارش در جلسه مشاوره در مورد این خطرات و عوارض به‌تفصیل با بیمار صحبت می‌کند. همچنین جراح قبل از امضای فرم رضایت‌نامه توسط بیمار، این خطرات را مجددا به بیمار یادآوری می‌کند.

۱. حالت تهوع

در اولین روزهای بعد از عمل، به‌احتمال زیاد بیمار احساس تهوع خواهند داشت. به‌علاوه، ممکن است در معده خود احساس ناراحتی کند. این به‌خاطر این است که طول می‌کشد معده به داشتن فضای کمتر عادت کند. باگذشت زمان عموماً این مشکلات برطرف می‌شوند.

بااین‌حال، حالت تهوع باگذشت زمان بهتر نمی‌شود. در این موارد خالی‌کردن و خارج کردن بالون به بهبود حالت تهوع کمک می‌کند و عمل‌های کاهش وزن دیگر به بیمار پیشنهاد می‌شود.

۲. درد در ناحیه شکم و پشت

در بعضی موارد، بالون باعث می‌شود که بیمار در معده خود احساس کشیدگی کند. این می‌تواند باعث ایجاد دردی شود که پیداکردن محل دقیق آن سخت است. در نتیجه ممکن است بیمار در ناحیه شکم یا پشت درد را حس کند و نتواند محل آن را دقیقاً مشخص نماید. این مشکل باگذشت زمان و هم‌زمان با تلاش معده برای تطبیق با وضعیت جدید (داشتن بالون در خود) حل می‌شود.

۳. استفراغ و سو هاضمه

وقتی بالون در معده بیمار قرار داده شد، دیگر نمی‌تواند به‌اندازه قبل غذا بخورد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که معده دیگر فضای زیادی ندارد. متخصص گوارش در مورد غذاهایی که بعد از عمل می‌توانید بخورید، به‌تفصیل توضیح می‌دهد. بااین‌حال کمی طول می‌کشد که بیمار به رژیم غذایی جدید خود عادت کند. در نتیجه ممکن است بیمار احساس کند که بیش از حد تحمل معده غذا خورده است. این مسئله می‌تواند منجر به استفراغ و سوء هاضمه شود. ممکن است متخصص گوارش برای کمک به حل مشکل رفلاکس معده و سو هاضمه بیمار به او داروهای ضد رفلاکس تجویز کند.

۴. پارگی بالون معده

بعد از قراردادن بالن در معده، بالن با آب‌نمک پر می‌شود. در موارد نادری ممکن است بالن بیش از حد پر شود؛ بنابراین ممکن است بالن در داخل معده پاره شود. در صورت پارگی، بالون از طریق روده بزرگ و به طور طبیعی دفع می‌شود. لطفاً درصورتی‌که درد شدیدی داشتید یا احساس کردید که انگار بالن ترکیده است سریعاً با متخصص گوارش خود تماس بگیرید.

۵. زخم یا آسیب در حین گذاشتن یا برداشتن بالون

جراح از یک لوله دراز و یک دوربین که به انتهای آن متصل است برای گذاشتن بالون در معده استفاده می‌کند. لوله از دهان وارد می‌شود و بعد از طی مری به معده می‌رسد. برای برداشتن بالون، لوله یک‌بار دیگر وارد معده می‌شود، سپس بالن داخل معده خالی می‌شود. سپس با استفاده از همین لوله، بالن از طریق مری و دهان خارج می‌شود. در بعضی موارد، این فرایند ممکن است باعث آسیب به دهان یا مری و در نتیجه خونریزی، درد یا ناراحتی گردد.

۶. عفونت

عفونت خطری است که ممکن است بعد از هر عملی اتفاق بیفتد. استفاده از ابزار و تجهیزات استریل به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. بااین‌حال بازهم ممکن است اتفاق بیفتد. علایم عفونت عبارت هستند از:

  • استفراغ
  • اسهال
  • تب
  • درد غیرقابل‌کنترل با مسکن

لطفاً در صورت داشتن هرگونه نگرانی در مورد عفونت بعد‌ از‌ عمل بالون معده با متخصص گوارش تماس بگیرید.

بعد از انجام عمل بالون معده بین ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد.

بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی کند؟

در جلسات مشاوره با متخصص گوارش، هدفتان از انجام این عمل و خواسته‌هایتان را به‌دقت برای پزشک توضیح دهید. پزشک بر اساس فیزیکی و سلامتی و خواسته‌های شما، بهترین راه برای کاهش وزن را به شما معرفی خواهد کرد. به‌طورکلی استفاده از روش بالون معده در موارد زیر صحیح نیست:

۱. بالن معده تأثیری در تغییر عادات غذایی نامناسب قبل ندارد

بالون معده برای این است که بیمار سریع‌تر احساس سیری کند. تغییر در رژِم غذایی و غذاهایی که می‌خورید به عهده شماست؛ بنابراین، اگر مشکل در رژیم غذایی‌تان است، بهتر است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

۲. بالن معده منجر به کاهش وزن سریع نمی شود

بالن معده روشی بدون جراحی با دوره نقاهت خیلی کوتاهی است و ازاین‌رو روش بسیار خوبی است. بااین‌حال، نتایج این روش نسبت به دیگر عمل‌های لاغری به زمان بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین، اگر هدفتان کاهش وزن زیاد در مدت‌زمان کوتاه‌تر است، بالن معده روش مناسبی برای شما نیست.

۳. زیادکاهش وزن ایجاد نمی کند

داده‌ها نشان می‌دهند که بالن معده می‌تواند باعث کاهش ۳۰ درصد وزن اضافه در ۶ ماه اول می شود؛ یعنی شما می توانید منتظر ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم کاهش وزن در این دوره باشید. بااین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که عمل‌های لاغری دیگر منجر به کاهش وزن بیشتری می‌شوند؛ بنابراین، در مواردی که  BMI بیمار بالاتر از ۳۵ باشد، ممکن است متخصص گوارش عمل لاغری دیگری را پیشنهاد دهد.

۴. تغییرات حاصل از عمل بالن معده همیشگی نیست

بالن معده فقط می‌تواند حدود ۶ ماه در معده بماند. به‌این‌علت که اسید معده می‌تواند به‌آرامی ماده تشکیل‌دهنده بالون را دچار فرسایش کند. در این روش بیمار باید عمل دیگری را برای بیرون آوردن بالن انجام دهد. درصورتی‌که عمل‌های لاغری دیگر مثل بای ‌پس معده یا اسلیو معده دایمی هستند و نیازی به تکرار ندارند. یکی از مزایای بالون معده موقتی بدون آن و نغییر ندادن ساختار معده است.

حلقه معده بهتر است یا بالن معده؟

احتمالا این سوال ذهن شما را درگیر کرده‌است که کدام یک بهتر هستند؟

همانطور که می‌دانید انواع عمل لاغری متنوع هستند و بسیاری از آنها بر روی معده انجام می‌شوند. کسی که چاقی مفرط دارد و نمی‌تواند وزن کم کند و به دنبال جراحی‌های لاغری است، معمولا نمی‌داند که کدام روش بهتر هستند و با مواجه شدن با انواع روش‌های لاغری و انواع جراحی‌های معده مواجه می‌شود و استرس می‌گیرد که کدام یک برای من مناسب است؟ کدام یک می‌تواند پاسخگوی نیازهای من باشد و مرا از مشکلی که با آن روبه‌رو شده‌ام نجات دهد؟
برای پیدا کردن بهترین روش جراحی معده بهتر است که با متخصص مشورت کنید و از پزشک بخواهید که سلامت شما را به دقت بررسی کند و بهترین روش را برای شما برگزیند. اما در کنار مشاوره، باید خود شما نیز اطلاعات خود را در زمینه‌ی جراحی‌های معده گسترش دهید. مثلا لازم است که بدانید که هر جراحی چه خوبی‌ها و چه بدی‌هایی دارد و کدام یک می‌توانند برای شما بهتر عمل کنند.
یکی از دغدغه‌هایی که پیش روی افرادی که می‌خواهند جراحی لاغری معده انجام دهند، وجود دارد این است که کدام روش مناسب‌تر است؟ بالن معده یا حلقه گذاری معده؟ در ادامه به مقایسه و بررسی این دو روش می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

حلقه معده چیست؟

عمل جراحی حلقه معده یا همان حلقه گذاری معده به این شکل انجام می‌شود که با قرار دادن یک حلقه‌ی سیلیکونی در بخش فوقانی معده، در بالای معده یک کیسه تشکیل می‌شود که به وسیله‌ی آن می‌توان معده را به دو بخش تقسیم کرد.

هدف از انجام این جراحی کوچک‌کردن اندازه‌ی معده است که فرد میزان غذای کم‌تری بخورد و زودتر احساس سیری کند. در این صورت فرد مقدار کمتری غذا می‌خورد و با خوردن مقدار کم‌تر غذا زودتر سیر می‌شود و نیازی به جذب کالری بیشتر و در نتیجه چاقی دیده‌نمی‌شود.

مزایای حلقه معده چیست؟

عمل حلقه گذاری یا باندینگ معده فواید بسیاری دارد که برخی از آنها شامل موارد ذیل هستند؛ این جراحی با خطر کمی انجام می‌شود و احتمال آسیب کمی به معده وجود دارد. باندینگ معده یک عمل برگشت پذیر است و هر زمان که فرد احساس کند به آن نیازی ندارد و یا روش او را آزار دهد، حلقه برداشته می‌شود.
عمل باندینگ معده از عمل‌های جراحی بسیار موثر در کاهش وزن است. فرد بعد از مدتی کاهش وزن زیادی پیدا می‌کند. از طرفی کارایی معده کم نمی‌شود و قدرت جذب خود را دارد. این جراحی خطر کمی برای فتق و عفونت دارد.

معایب حلقه معده چیست؟

مانند هر عمل دیگری، عمل حلقه گذاری معده معایبی هم دارد. در واقع هر روش درمانی و زیبایی همیشه خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد که برای انتخاب آن روش باید همه‌ی آنها را بشناسید و به خوبی تصمیم بگیرید. برخی از معایب این روش جراحی شامل موارد زیر هستند؛ ممکن است که محل جراحی عفونت کند، درد بگیرد و یا زخم بهبود پیدا نکند. گاهی ممکن است که هنگام انجام عمل جراحی به اندام‌های دیگر آسیب وارد شود. برخی از اندام‌ها که در اثر این جراحی آسیب می‌بینند شامل طحال و روده هستند.
ممکن است که در اثر این جراحی فرد به ترومبوز رگی و آمبولی ریوی مبتلا شود که می‌توانند بسیار خطرناک و حتی تاحدی کشنده باشند. اگر جراح حلقه را در موقعیت مناسبی قرار نداده باشند، فرد مجددا باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. گاهی نیز ممکن است که حلقه سیلیکونی جابجا شود و کیسه‌ی ایجاد شده در معده گشاد شود که اثر عمل را از بین می‌برد. ممکن است که حلقه از بین برود. احتمال این اتفاق کم است اما وجود دارد. گاهی ممکن است که مواد غذایی که می‌خورید گیر کنند و در قفسه‌ی سینه گیر درد ایجاد شود.

قبل از انجام عمل بالن معده بهتر است که کمی لاغر کنید.

بالون معده چیست؟

گفتیم که بالون معده یا بالن معده عملی است که طی آن، یک چیزی داخل معده قرار می‌گیرد که همان بالن است و حجم معده را کاهش می‌دهد. پس همین ابتدای کار یک فرق با عمل حلقه گذاری می‌بینیم که آن قرار دادن بالون درون معده است. اما در حلقه گذاری یک چیزی از بیرون معده را درگیر می‌کند و کوچک‌تر می‌سازد. بالن معده نمی‌تواند برای همیشه درون معده سالم باقی بماند، چون اسید معده از نابودکننده‌ترین و مخرب‌ترین مواد است.
جراحی بالون معده باید تویط یک متخصص گوارش حرفه‌ای انجام شود تا آسیبی برای بیمار به جای نگذارد و معده سیب نبیند. همین‌طور که حلقه‌گذاری معده باید توسط یک فرد دقیق انجام شود.

بالاخره کدام؟

جالب است بدانید که نمی‌توان برای همه‌ی افراد یک نسخه پیچید! تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو جراحی معده را می‌دانید. وضعیت سلامت شما باید توسط پزشک بررسی شود و برای شما یکی از این دو روش انتخاب شود. البته که روش‌های دیگری هم در دسترس هستند اما برای انتخاب این دو روش، می‌توانید از اطلاعاتی که در دسترس شما گذاشته‌شد، استفاده کنید.

اینفوگرافی | بالن معده چه مشکلاتی را حل نمی‌کند؟

انواع بالن معده

انواع بالن معده را می‌توان از چند نظر دسته‌بندی کرد:

دسته بندی بالن معده بر اساس ماده پرکننده

در این دسته‌بندی دو نوع بالن معده داریم: بالن معده مایع و بالن معده هوا

۱. بالن معده مایع

در بالن مایع، پس از قراردادن بالن در معده، با استفاده از یک کاتتر خارجی با یک مایع رنگی نمکی (متیل تیونینیوم کلراید یا متیلن بلو) پر می‌شود. حجم بالن‌های مایع معمولاً ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌لیتر است. متیلن بلو موجود در بالن مایع باعث می‌شود در صورت نشت، رنگ ادرار به رنگ سبز آبی در آید، بنابراین بیمار با مشاهده رنگ ادرار می‌تواند متوجه نشتی بالن شود. این نوع بالن در قسمت تحتانی معده (آنتروم) قرار می‌گیرد. در این نوع بالن حالت تهوع و استفراغ موقتی بیشتر است.

۲. بالن معده هوا

در بالن هوا داخل بالن با استفاده از یک کاتتر خارجی با هوا پر می‌شود. بالن‌های هوا حجم بالاتری نسبت به بالن‌های مایع دارند، اما وزنی ایجاد نمی‌کنند. حجم آنها می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌لیتر باشد. در صورت ترکیدن بالن هوا شما متوجه نخواهید شد و تنها با رادیوگرافی یا سونوگرافی می‌توان وضعیت بالن را چک کرد.

دسته بندی بالن معده بر اساس قابلیت تنظیم حجم

به‌تبع در این دسته‌بندی دو نوع بالن خواهیم داشت. بالن‌های حجم ثابت و بالن‌های قابل تنظیم.

۱. بالن های حجم ثابت

در این بالن‌ها، بعد از پرشدن بالن هیچ‌گونه مداخله دیگری انجام نمی‌شود. بالن معمولاً ۶ ماه در معده می‌مانند. طولانی‌تر شدن این مدت‌زمان، ممکن است منجر به زخم معده شود. کارگذاشتن این بالن‌ها نسبتاً آسان است و حدود ۱۵-۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اگرچه توصیه می‌شود که این کار تحت بیهوشی انجام شود، اما می‌توان آنها را در هوشیاری کامل هم انجام داد.

۲. بالن های قابل تنظیم

حجم بالن‌های قابل تنظیم در حدود ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌لیتر است. به دلیل خاصیت کشسانی این نوع از بالن‌ها می‌توان آنها را برداشت و حجم آن را بیشتر یا کمتر کرد. این کار به روش آندوسکوپی و بدون نیاز به خارج کردن بالن از معده انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی بالن‌های قابل تنظیم این است که می‌توان آن را به مدت ۱۲ ماه در معده گذاشت. با توجه قابلیت تنظیم می‌توان با افزایش یا کاهش حجم بالن، اقدامات لازم را برای سازگاری بیشتر با معده انجام داد.

تمام انواع بالون معده با کمک یک لوله، از راه دهان وارد معده می‌شوند و در جای مشخصی از معده قرار می‌گیرد.

بالون معده چگونه عمل میکند.
ابتدا بالن با‌استفاده از لوله‌ای منعطف از راه دهان وارد معده می‌شود و سپس با آب‌نمک یا هوا پر می‌شود.

عمل بالن معده چگونه انجام می شود؟

عمل بالن معده هم مانند هر عمل دیگری مراحل و روندی برای انجام داد. متخصص گوارش در طی جلسات مشاوره این مراحل را به شما توضیح خواهد داد. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، در سایت ما می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش مشاوره بگیرید و برای نوبت‌دهی غیرحضوری اقدام کنید.

در عمل بالن معده این مراحل را باید طی کنید:

۱. رضایت بیمار

قبل از انجام عمل بالون معده، بیماران باید فرم رضایت‌نامه را امضا کنند. در این فرم اطلاعاتی راجع به مزایا و معایب این روش آمده است. همچنین ریسک‌های اصلی و عوارضی که ممکن است بعد از عمل بالون معده رخ دهند هم شرح داده می‌شوند. متخصص گوارش قبل از امضای فرم توسط بیمار، راجع به این موارد با شما صحبت خواهد کرد. تمام نگرانی‌های خود را راحت با پزشک در میان بگذارید. الزامی است که قبل از عمل آگاهی لازم را در مورد روش انجام و عوارض و خطرات احتمالی را داشته باشید.

۲. بی هوشی

برای انجام عمل بالن معده معمولاً از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. به‌علاوه، متخصص بیهوشی داروهایی را تجویز می‌کند که احساس راحتی بیشتری به بیمار می‌دهد. وقتی بیمار تحت بی‌حسی قرار گرفت، جراح می‌تواند عمل بالون معده را شروع کند.

۳. گذاشتن بالن معده

اگرچه ممکن است نوع بالن انتخابی متفاوت باشد ولی نحوه گذاشتن آن در معده یکی است. بالون از طریق دهان وارد لوله گوارشی و معده می‌شود. برای انجام این کار، یک لوله انعطاف‌پذیر به یک بالون خالی از هوا متصل شده و داخل دهان قرار می‌گیرد. یک دوربین خیلی کوچک در انتهای لوله قرار دارد که به جراح امکان هدایت لوله را می‌دهد.

جراح لوله را به‌تدریج در امتداد مری هدایت می‌کند تا اینکه به معده برسد. یک اسپری گلوی مخصوص پشت گلو زده می‌شود تا این عمل راحت‌تر انجام شود. وقتی لوله داخل معده قرار گرفت، فوراً با مایع آب‌نمک یا هوا پر می‌شود. سپس جراح لوله را از داخل معده و دهان خارج کرده و عمل تمام می‌شود. کل این فرایند حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

۴. بعد از اتمام کار

بعد از اینکه عمل انجام شد، بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود. در طی مدتی که بیمار در بخش ریکاوری است، تیم پزشکی او را تحت کنترل دارد و اطمینان حاصل می‌کند که دردی نداشته باشد. ممکن است گلوی بیمار کرخت و زخم شده باشد و کمی احساس گیجی کند. معمولاً بیمار می‌تواند همان روز عمل به منزل برگردد.

از یک دوست یا عبور از خانواده بخواهید که در روز عمل با شما باشد و شما را به منزل برساند؛ چون بعد از عمل قادر به رانندگی نخواهید بود. بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از عمل کسی همراه شما باشد.

بعد از انجام عمل بالون معده و رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم شاهد کاهش وزن تا ۳۰ کیلو در مدت ۶ ماهه هستیم.

بعد از عمل بالون معده چه اتفاقی می افتد؟

بالون معده حداقل تهاجم و کوتاه‌ترین دوره نقاهت را در میان عمل‌های لاغری دارد؛ بنابراین، بیمار به‌سرعت به زندگی عادی خود بر می‌گردد.

بعد از گذاشتن بالن در معده ممکن است یک سری علایم شایع را تجربه کنید. این علایم عبارت هستند از:

  • عدم تعادل (مشابه دریازدگی)
  • حالت تهوع
  •  معده درد
  • استفراغ.

این علایم بدین دلیل اتفاق می‌افتند که معده باید به وجود بالون در داخل خود عادت کند. این علایم عموماً ظرف چند روز اول بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، در موارد نادر ممکن است معده نتواند با بالون سازگار شود و در نتیجه علایم بدتر شوند. در این صورت جراح مجبور به خارج کردن بالون از معده خواهد بود.

بوتاکس معده بهتر است یا بالن معده؟

یکی دیگر از روش‌های لاغری که بر روی معده انجام می‌شود، بوتاکس معده است. بوتاکس معده هم مانند بالن معده باعث لاغری می‌شود. این جراحی یکی از روش‌های بحث برانگیز است و از روش‌های نسبتا جدید برشمرده‌می‌شود.

نظرات کسانی که بالن معده گذاشتند چیست؟

شنیدن نظرات افرادی خودشان عمل بالن معده را انجام داده‌اند، تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری بهتر برای انجام این عمل دارد. در ادامه چند مورد از نظرات بیماران را خواهیم خواند.

۱. صادقانه بگویم این بهترین کاری بود که من انجام دادم! من از ۱۸ سالگی با مشکل اضافه‌وزن دست‌وپنجه نرم می‌کردم. بعد از اولین زایمانم در ۲۷ سالگی و بعد از اولین قرنطینه کرونا بازهم به وزن من اضافه شد و اعتماد به نفسم به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. پس از انجام بالن معده به وزن ایده‌آلم رسیدم. پس از انجام عمل بالن معده، در مدت ۶ ماه حدود ۱۲.۵ کیلوگرم وزن کم کردم و هیچ عارضه‌ای را تجربه نکردم.

۲. من در ابتدا، تا حدی به دلیل حالت تهوع و رفلاکس معده، میلی به خوردن غذا نداشتم. وقتی عوارض جانبی برطرف شد، من در ۶ ماه در مجموع حدود ۱۳ کیلوگرم از دست دادم. پس از ۶ ماه کمی از وزنم برگشت چون دوباره مثل گذشته غذا خوردم.

۳. کاهش وزن به من انرژی خوبی داد. هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم چنین انرژی داشته باشم. قبل از انجام بالن معده نمی‌توانستم بدوم، اما اکنون می‌توانم به‌راحتی این ورزش روزانه و راحت را انجام دهم. من نمی‌توانستم وزن زیادی بلند کنم اما الان از رفتن به باشگاه و برداشتن دمبل خجالت نمی‌کشم. من به ورزش ادامه می‌دهم زیرا می‌خواهم اندام ایده‌آلم رو حفظ کنم و مادر خوبی باشم. کاهش وزن با بالن معده، واقعاً زندگی من را نجات داد.

۳. پس از انجام بالن معده فشارخونم پایین آمد و توانستم از قرص‌های فشارخون نجات پیدا کنم. بهتر حرکت می‌کنم، احساس سلامتی بیشتری دارم، روحیه‌ام خیلی بهتر شده و رسیدن به وزن نرمال باعث شده احساس کنم عمر طولانی‌تری خواهم داشت.

گاهی ممکن است که علائمی مانند تهوع، استفراغ و موارد مشابه را تجربه کنید. این علایم بدین دلیل اتفاق می‌افتند که معده باید به وجود بالون در داخل خود عادت کند. این علایم عموماً ظرف چند روز اول بهبود پیدا می‌کنند. بااین‌حال، در موارد نادر ممکن است معده نتواند با بالون سازگار شود و در نتیجه علایم بدتر شوند. در این صورت جراح مجبور به خارج کردن بالون از معده خواهد بود.

سخن آخر مجله از شنبه

کاهش وزن بلندمدت مثل یک مسابقه ماراتن است نه دوی سرعت؛ بنابراین ممکن است رسیدن به وزن هدف کمی زمان بر باشد. انجام عملی مثل بالن معده می‌تواند در این راه به شما کمک کند. بااین‌حال بدون همکاری دقیق با متخصص گوارش و تیم او در این راه موفق نخواهید شد. بالون معده معمولاً بعد از شش ماه برداشته می‌شود و در برخی موارد، ممکن است بالون دیگری در معده کار گذاشته شود؛ بنابراین بیشتر از یک‌بار باید این عمل را انجام دهید.

در سایت ما به‌راحتی می‌توانید از بهترین متخصصین گوارش و تغذیه مشاوره بگیرید. همچنین در سامانه نوبت‌دهی مجله از شنبه می‌توانید به صورت غیرحضوری نسبت به تعیین وقت ویزیت اقدام کنید و مثل همیشه پاسخ هر سوال و نگرانی‌هایتان را از تیم مشاوره و پشتیبانی آنلاین مجله از شنبه بگیرید.

MP3 File 4.17 MB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *