30 شهریور 1403
رژیم غذایی

رژیم هویج چیست و چگونه رژیم هویج بگیریم؟

رژیم هویج چیست خواص و انواع آن؟

رژیم هویج چیست خواص و انواع آن؟

رژیم هویج یک نوع رژیم غذایی است که براساس مصرف بالای هویج و میوه‌ها و سبزیجات دیگر بنا شده است. اصولاً، رژیم هویج از مصرف غذاهای پروتئینی و منابع غذایی دیگر کاسته و بر تمرکز بر خوردن هویج و مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی متمرکز می‌شود.

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

اصولاً رژیم هویج عبارت است از:

  1. مصرف بالای هویج: هویج یک منبع غنی از ویتامین A، فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است. در رژیم هویج، هویج به عنوان ماده اصلی و اصلی ترین ماده غذایی مصرف می‌شود.
  2. سبزیجات و میوه‌های فراوان: علاوه بر هویج، سبزیجات و میوه‌های دیگر همچون سبزی، خیار، هویج، سیب، پرتقال و غیره نیز در این رژیم مصرف می‌شوند. این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند.
  3. کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی: رژیم هویج معمولاً کاهش مصرف منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی و سایر محصولات حیوانی را پیشنهاد می‌کند. این رژیم بیشتر بر مصرف مواد غذایی گیاهی تمرکز دارد.
  4. مصرف غلات و هسته‌دارها: مصرف غلات غنی از فیبر و هسته‌دارها مانند پنبه‌ای، بادام، و پسته نیز بخشی از رژیم هویج است.

خواص هویج

هویج برای سلامتی انسان بسیار مفید است. مواد موجود در این نوع سبزیجات آن را به یک خوراکی محبوب و فوق العاده برای انسان تبدیل کرده است که در ادامه بیشتر با خواص و ارزش غذایی هویج پخته و هویج خام آشنا خواهیم شد.

  • سلامت چشم

هویج ها منبع ویتامین A ضروری برای بدن انسان هستند که کمبود آن می تواند باعث نابینایی در کودکان شود. علاوه بر این، هویج حاوی تعدادی آنتی اکسیدان است که از کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند. افرادی که سطح ویتامین A پایینی دارند بیشتر احتمال دارد شب کوری را تجربه کنند، مشکلی که خطر ابتلا به آن با خوردن هویج یا سایر غذاهای غنی از ویتامین A یا کاروتنوئیدها کاهش می یابد.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

هویج در دفع سموم بدن نقش داشته و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این شامل سرطان ریه، پروستات، روده بزرگ و معده است. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که هویج زیادی مصرف می کنند و دارای سطح بالای کاروتنوئیدها می باشند، بسیار کمتر است.

همچنین علاوه بر آنچه که تا اینجا گفته شد، مواد مغذی موجود در آب هویج می توانند پیشرفت سلول های سرطان خون را کند کنند.

  • کاهش کلسترول خون

کلسترول خون بالا یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی است. مصرف هویج با کاهش سطح کلسترول مرتبط می باشد. بنابراین شما می توانید با مصرف این خوراکی خوشمزه به کاهش کلسترول خون خود نیز کمک کنید.

  • جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2

مصرف هویج به طور مرتب می تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 نیز جلوگیری کند. از این رو استفاده از هویج در برنامه رژیم دیابتی ها بی خطر است.

  • هویج برای لاغری شکم

اما آخرین و یکی از پر اهمیت ترین خاصیت های هویج، فیبر بالا می باشد که برای کاهش وزن بسیار مفید است. اما ممکن است بپرسید که فیبر موجود در هویج چگونه می تواند در رژیم های لاغری به فرد کمک کند؟ هویج به عنوان یک غذای کم کالری، می تواند احساس سیری را افزایش داده و در وعده های بعدی کالری دریافتی را کاهش دهد. به همین دلیل، آن ها می توانند مکمل مفیدی برای رژیم لاغری باشند. اما با وجود این ویژگی، آیا باید فوراً رژیم هویج را دنبال کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال همچنان با ما همراه باشید.

انواع رژیم هویج

در واقع، موارد مختلفی از انواع رژیم هویج وجود دارد که ما در این قسمت شما را با سه نوع پرطرفدار و ساده آن آشنا می کنیم. هر یک از موارد زیر ویژگی های خاص خود را داشته و در مدت زمان مشخصی شما را به هدفتان می رسانند. البته اگر شما به دنبال رژیم دوران بارداری هستید، بهتر است برای دنبال کردن هر یک از انواع رژیم های زیر با پزشک مشورت کنید.

  • اضافه کردن هویج به برنامه غذایی

تغذیه تاثیر به سزایی در تناسب اندام شما دارد. اضافه کردن هویج به برنامه غذایی می تواند به کاهش وزن بینجامد.برنامه غذایی رژیم هویج برای شما محدودیت زیادی ایجاد نمی کند زیرا تنها نیاز است که در شروع هر وعده غذایی یک هویج بخورید.

  • رژیم آب هویج

این نوع رژیم در مقایسه با نوع قبلی کمی سخت تر است و زودتر شما را به خواسته تان می رساند. بنابراین اگر با توجه به مزایای رژیم هویج، پیگیر این نوع رژیم هستید و برای رسیدن به اندام ایده آل خود عجله دارید، از آب هویج برای لاغری یا هویج پخته برای لاغری غافل نشوید.

میزان مجاز مصرف هویج و آب هویج در روز برای طرفداران رژیم آب هویج به منظور بهترین سم زدایی باید نوشیدن یک لیوان آب هویج در هر 2 الی 3 ساعت باشد. همینطور برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید این کار را به مدت 3 الی 7 روز  انجام دهند. این رژیم سختی است که نوید کاهش وزن سریع از طریق محدودیت کالری را می دهد. با این حال، متخصصان تغذیه به دو دلیل به علاقه مندان به چنین رژیم هایی هشدار می دهند:

  • رژیم هویج پخته برای لاغری

پختن هویج، دیگر راهکار موجود برای لاغری است اما چگونه می توان از هویج پخته برای لاغری و کم کردن وزن استفاده کرد؟ پختن هویج باعث می شود تا این خوراکی کالری کمتری نسبت به هویج خام و به خصوص آب هویج داشته باشد چرا که در آب هویج نیاز است تا تعداد زیادی هویج را آب بگیرید که کالری بسیار زیادی پیدا می کند. از این رو در پاسخ به سوال رژیم هویج پخته برای لاغری چه مزیت هایی دارد، می توان به کم بودن کالری اشاره کرد.

البته از آنجا که هویج خام مزه بهتری در مقایسه با هویج پخته دارد، عده ای رژیم هویج پخته برای لاغری را انتخاب نمی کنند. علاوه بر این، ایجاد نفخ شکم دیگر عاملی است که از محبوبیت این نوع رژیم می کاهد.


امیدوارم که حالتون خوب باشه. خوب می‌دونم که در این دنیای پرسرعت، پیدا کردن یک رژیم تغذیه‌ای که واقعاً به نیازهای فردیتون بخوره، چالش بزرگیه. خب، حالا چه به عنوان یک دوست و چه به عنوان یک کسب و کار، من می‌خوام بهتون بگم که توی پلتفرم آنلاین ما، “از شنبه“، یک فرصت جدید برای زندگی بهتر و سالم پیش رو دارید. رژیم‌های ما به دست متخصصان تغذیه با تجربه طراحی می‌شن، و این یعنی شما دیگه نیازی به دغدغه درست کردن برنامه تغذیه‌ای ندارید. ما باور داریم که هر فرد حق داره تا حد امکان راحت و با لذت به سلامتی خودش دست پیدا کنه. قیمت رژیم‌های ما هم واقعاً خوبه، چون ما باور داریم که این امکان باید برای همه باز باشه. ما یه جورایی به این فکر کردیم که این رژیم‌ها بیشتر یه سبک زندگی باشن تا یه برنامه سخت و ناپذیر.پس اگه با دوستاتون هم درباره‌ی این موضوع حرف می‌زنید، بهشون بگید که “از شنبه” منتظرشونه. ما در اینجا هستیم تا هر سوالی رو جواب بدیم و با هر پیشنهاد یا انتقادی که دارید، بهبود بیاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *