1 اردیبهشت 1403
رژیم لاغری

چگونه رژیم غذایی کراش بگیریم؟ + انواع، مزایا و خطرات آن

رژیم غذایی کراش

رژیم غذایی کراش (Crash) یکی از سریع راه ها برای کاهش وزن هستند که البته اثرات و عوارض جانبی خاص خودشان را هم دارند. در این رژیم ها، مصرف کالری برای مدت کوتاهی بسیار محدود می شود. اما باید به خاطر داشته باشید که پیروی طولانی مدت از رژیم های کراش منجر به بروز عوارضی مثل اختلالات غذا خوردن، ریزش مو، بی نظمی در سیکل قاعدگی و کاهش ایمنی بدن می شود. در این مقاله همه نکات مرتبط با انواع رژیم های لاغری سریع کراش و فواید و عوارض آن ها را بررسی می کنیم.

رژیم غذایی کراش (Crash) چیست؟

رژیم غذایی کراش در واقع یک برنامه غذایی برای کاهش وزن سریع در کوتاه ترین زمان ممکن است. در این رژیم شما باید سقف کالری دریافتی روزانه تان را به 800 کالری برسانید. رژیم غذایی کراش برای اهداف کوتاه مدت مناسب است و پیروی از آن در بلند مدت توصیه نمی شود.


بیشتر بدانید: سوزاندن چربی های اضافه بدن با رژیم غذایی کتوژنیک


اگر دچار اضافه وزن و چاقی هستید و قصد دارید در یک بازه زمانی کوتاه وزن کم کنید می توانید از رژیم غذایی کراش استفاده کنید اما این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که کاهش وزن سریع و در مدت کوتاه پایداری و ثبات چندانی ندارد و ممکن است خیلی زود دوباره به وزن اولیه تان برگردید.

چرا افراد مختلف از رژیم غذایی کراش پیروی می کنند؟

پاسخ این سوال کاملا واضح است، لاغری سریع! درواقع رژیم غذایی کراش با محدود کردن میزان کالری دریافتی، بدن شما را مجبور می کند در یک دوره کوتاه مدت خیلی سریع وزن از دست بدهد. معمولا رژیم های غذایی کاهش وزن سریع بسیار وسوسه کننده هستند و طرفداران زیادی هم دارند. اما از طرفی هم دنبال کردن این رژیم ها کار آسانی نیست چون محدودیت کالری در چنین رژیم هایی بسیار زیاد است.

رژیم هایی مثل رژیم کراش، برای حل یک معضل طولانی مدت مثل چاقی و اضافه وزن، یک راه حل کوتاه مدت ارائه می کنند. با پیروی از رژیم های کم کالری می توانید هفته ای چند کیلو گرم وزن کم کنید اما در اکثر موارد، افرادی که از این رژیم استفاده می کنند بعد از مدتی دوباره به همان عادات تغذیه ای قبلی شان بر می گردند و حتی ممکن است نسبت به گذشته پرخورتر هم بشوند و وزنشان بالاتر برود.

رژیم غذایی کراش

انواع رژیم غذایی کراش

رژیم های کراش انواع مختلفی دارند که هدف همه آنها لاغری و کاهش وزن سریع در طی مدت کوتاه است. انواع رژیم های کراش شامل موارد زیر می شوند:

رژیم پاکسازی حرفه ای

این رژیم به شما کمک می کند 5 کیلوگرم در طی یک هفته وزن کم کنید. در رژیم پاکسازی حرفه ای شما فقط مجاز به استفاده از آب لیموی غنی از ویتامین c، دو تا سه قاشق چای خوری شربت افرا و کمی فلفل قرمز هستید. نکته منفی این رژیم این است که در طول یک هفته فقط باید آب لیمو بنوشید و همین مساله باعث بروز احساس گرسنگی شدید، حالت تهوع، تحریک پذیری و نوسانات روحی می شود.

رژیم پاکسازی با آب میوه

این رژیم نسبت به رژیم قبلی مغذی تر است و کمتر بدنتان را به خطر می اندازد چون می توانید از آبمیوه های حاوی فیبر و ویتامین C استفاده کنید. با این کار هم بدنتان سم زدایی و پاکسازی می شود و پوستتان جوان تر و شاداب تر از قبل می شود. نکته منفی این رژیم هم احتمال ناپایدار بودن آن است. اکثر رژیم های کم کالری سخت و چالش برانگیز هستند و ممکن است بیشتر از دو روز طول نکشند.

رژیم سوپ کلم

رژیم سوپ کلم یکی از رژیم های مغذی است که عمدتا شامل مصرف کلم و سایر سبزیجات می شود. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که در طول یک هفته فقط از سوپ کلم و سبزیجات دیگر استفاده کنید. این رژیم هم مثل رژیم های قبلی ممکن است خیلی زود خسته کننده و یکنواخت شود و به این ترتیب دیگری تمایلی به ادامه دادن آن نداشته باشید.


بیشتر بدانید: رژیم غذایی MIND بهترین رژیم غذایی برای تقویت حافظه و افزایش عملکرد مغز


رژیم گریپ فروت

رژیم غذایی گریپ فروت شامل مصرف نصف گریپ فروت به همراه سایر مواد غذایی سالم و طبیعی در هر وعده غذایی است. این کار به کاهش وزن سریع کمک می کند بدون اینکه آسیبی به بدن برساند. البته مصرف گریپ فروت در هر وعده غذایی می تواند به مینای دندان آسیب بزند و چون نمی توانید هر نوع غذایی بخورید احتمالا بدنتان در معرض کمبودهای تغذیه ای نیز قرار می گیردو علاوه بر این مصرف فقط یک نوع میوه کار سخت و خسته کننده ای است.

رژیم سوپ مرغ

در این رژیم شما باید هفت روز کامل فقط سوپ مرغ بخورید. برای غنی سازی سوپ و جلوگیری از مواجهه بدن با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می توانید از سبزیجات مختلف هم در سوپتان استفاده کنید. علاوه بر این طی این مدت می توانید آب میوه های طبیعی و خالص نیز به عنوان میان وعده مصرف کنید. نکته منفی رژیم سوپ مرغ نامناسب بودن آن برای گیاهخواران است.

رژیم غذایی کراش در 7 روز

همان طور که اشاره کردیم، رژیم های لاغری کراش از نظر تغذیه ای سالم و بی خطر نیستند اما با این حال پیروی از آنها در یک دوره زمانی کوتاه می تواند باعث کاهش وزن سریع شما بشود.

اگر قصد دارید از یکی از رژیم های کراش استفاده کنید توصیه می کنیم این کار را فقط به مدت 3 یا 7 روز انجام بدهید و به مدت طولانی روی این رژیم حساب نکنید. با دنبال کردن این رژیم می توانید طی یک هفته حدود 4.5 کیلوگرم وزن کم کنید. سه روز اول رژیم، بدن آب از دست می دهد و پس از این مدت چربی سوزی شروع می شود. طی 4 روز بعدی نیز کاهش وزن ادامه پیدا می کند.

آیا رژیم غذایی کراش بی خطر است؟

این رژیم در صورتی که فقط برای یک یا دو روز دنبال شود بی خطر است و ضرری به بدن نمی رساند. برخی اوقات پزشکان به افرادی که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند رژیم غذایی کراش را توصیه می کنند تا به سرعت وزنشان پایین بیاید. اما در صورتی که به مدت طولانی از هر یک از رژیم های کراش گفته شده پیروی کنید مطمئنا دچار عواقب و عوارض مهمی می شوید.

نکات مهم درباره رژیم غذایی کراش

 برای اینکه اثرات مضر رژیم غذایی کراش را کاهش بدهید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

رژیمی را انتخاب کنید که توانایی انجام دادنش را داشته باشید. رژیم های کراش از لحاظ روحی شما تاثیر منفی روی خلق و خو می گذارند و به دلیل کاهش قند خون شما را تحریک پذیرتر می کنند. بنابراین بهتر است از میان گزینه های موجود، رژیمی را انتخاب کنید که کمترین چالش را برایتان داشته باشد. مثلا اگر خوردن فقط یک سیب در هر روز برایتان مشکل است بهتر است رژیم سوپ مرغ را دنبال کنید.

از مصرف قندهای تصفیه شده و مواد غذایی تهیه شده از این قندها مثل کیک، شیرینی، دونات، سس، آب نبات و شکلات خودداری کنید. در میان وعده هایتان از غذاهای کم کالری و غنی از مواد مغذی مانند میوه، هویج ، خیار، مقدار کمی آجیل، نصف فنجان ماست ساده، سبزیجات پخته شده و چای سبز مصرف کنید.

رژیم را برای مدت زمان محدود ادامه بدهید. همه انواع رژیم های غذایی کراش محدودیت زمانی مختص خودشان را دارند. این بازه زمانی از دو تا هفت روز متغیر است. بنابراین نباید رژیمتان را برای بیشتر از یک هفته ادامه بدهید. اگر کاهش وزن سریع برایتان ضروری و مهم نیست بهتر است از رژیم 1300 یا 1500 کالری پیروی کنید.

در صورت امکان طی مدتی که رژیم هستید در محافل جمعی شرکت نکنید. مهمانی رفتن ها و دورهمی ها باعث وسوسه شدنتان برای شکستن رژیم و مانع از رسیدن شما به هدف می شود. از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. الکل در بدن به قند تبدیل و به عنوان چربی ذخیره می شود. علاوه بر این، مصرف مشروبات الکلی در طول مدت رژیم باعث عدم تعادل گلوکز در بدن می شود و مشکلاتی برای شما به بار می آورد.


بیشتر بدانید: رژیم غذایی اتکینز؛ بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن


از ورزش کردن و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. اگر از رژیم های پاکسازی بدن یا کراش پیروی می کنید بهتر است در این مدت ورزش کردن را کنار بگذارید. می توانید تمرینات کششی و یا یوگا را ادامه بدهید اما ورزش و فعالیت سنگین در این مدت مجاز نیست. بدنتان را هیدراته نگه دارید. رژیم های کراش یا پاکسازی بدن معمولا روی نوشیدن آب یا آبمیوه های طبیعی تمرکز می کنند.

سعی کنید حداقل دو بار در روز محلول آب و نمک بخورید تا تعادل الکترولیت های بدنتان حفظ شود. قبل از شروع رژیم غذایی کراش حتما با پزشکتان مشورت کنید تا از بروز مشکلات در آینده جلوگیری شود. اگر به تازگی وضع حمل کرده اید و یا دچار چاقی با BMI بالای 30 هستید، اگر اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید و یا از داروهای ضد افسردگی و یا هر نوع داروی دیگری استفاده می کنید قبل از اقدام به رژیم گرفتن باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم غذایی کراش

مزایای رژیم غذایی کراش

در پایان یک هفته رژیم غذایی کراش شما می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

  • کاهش وزن سریع
  • ایجاد احساس رضایتمندی از رژیم
  • مناسب برای کاهش وزن فوری و ضروری قبل از جراحی و با توصیه پزشک
  • کم هزینه و ارزان بودن رژیم

عوارض و خطرات رژیم غذایی کراش

در صورتی که هر کدام از انواع مختلف رژیم غذایی کراش را به مدت طولانی ادامه بدهید دچار عوارض جانبی زیر می شوید:

  • اختلالات مربوط به غذا خوردن و اشتها
  • کند شدن سرعت متابولیسم بدن
  • اضطراب
  • افسردگی
  • از دست رفتن عضلات بدن
  • کند شدن عملکرد اندام ها و سلول ها
  • اختلال در عملکرد مغز
  • ضعف استخوان ها
  • مشکلات مربوط به تمرکز
  • ریزش مو
  • مشکلات پوستی

سوالات متداول درباره رژیم غذایی کراش

آیا نوجوانان هم می توانند از رژیم لاغری سریع کراش پیروی کنند؟

خیر. این رژیم برای افراد 13 تا 19 ساله توصیه نمی شود چون بدن فرد در این سنین در حال رشد است و پیروی از رژیم های کم کالری می تواند علاوه بر ایجاد اختلالات رشدی روی سلامت روح و روان نوجوانان هم تاثیر منفی بگذارد. نوجوانانی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند تا دچار عواقب و عوارض ناشی از رژیم های لاغری نشوند.

آیا با رژیم غذایی کراش 3 روزه هم می توان 4 کیلو وزن کم کرد؟

خیر. ظرف 3 روز نمی توانید 4 کیلو وزن کم کنید. این اتفاق حتی اگر هم بیفتد برای سلامتی تان خطرناک است. رژیم های کم کالری در عرض یک هفته 1 کیلوگرم و رژیم های کراش تا 4 کیلو گرم طی یک هفته از شما وزن کم می کنند.

برای کاهش وزن از خوردن کدام مواد غذایی باید خودداری کرد؟

اگر قصد کاهش وزن دارید باید مصرف غذاهای قندی (مثل نوشابه، نوشیدنی های قندی، آب نبات، کیک، شیرینی و کوکی)، مواد غذایی حاوی چربی های ترانس (مثل کوکی ها، بیسکویت ، چیپس، سیب زمینی سرخ شده ، مرغ سرخ شده و پیتزا)، غذاهای پر نمک (مثل مواد غذایی آماده و بسته بندی شده، سس کچاپ، غذاهای یخ زده و ترشی ها) و همچنین مواد غذایی تهیه شده از آرد تصفیه شده و نیز برنج سفید و مشروبات الکلی را کنار بگذارید.

چطور می توان خیلی سریع چربی شکم را آب کرد؟

برای کاهش چربی های دور شکم، شما باید حداقل 500 کالری از میزان کالری دریافتی فعلی تان در طول روز کم کنید. به عنوان مثال اگر روزانه 2000 کالری مصرف می کنید حالا باید آن را به 1500 کالری برسانید. همچنین در کنار رژیم غذایی باید تمرینات و ورزش های قلبی عروقی و کاردیو را هم انجام بدهید.

آیا رژیم کتو جزو رژیم های کراش محسوب می شود؟

خیر. رژیم غذایی کتو برای لاغری سریع و در مدت کوتاه طراحی نشده است. این رژیم روی مصرف چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم تمرکز می کند. رژیم های کراش در دسته رژیم های کم کالری طبقه بندی می شوند اما رژیم کتو یک رژیم پر کالری که قابلیت کاهش وزن هم دارد به شمار می رود.

بعد از اتمام رژیم غذایی کراش چه کار باید کرد؟

بعد از تمام شدن مدت زمان رژیمتان به آهستگی و به تدریج میزان کالری دریافتی تان را افزایش بدهید. نباید بلافاصله بعد از اتمام رژیم مصرف مواد غذایی پر کربوهیدرات و قندی و یا پر چرب را شروع کنید. بهتر است که اول با مصرف میوه ها سبزیجات شروع کنید و کم کم پیش بروید. فراموش نکنید که در حین رژیم و بعد از آن نیز آب زیادی بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *