31 فروردین 1403
رژیم موارد خاص

درمان یبوست بخاطر روزه

یبوست ناشی از روزه داری

آیا راهکاری برای درمان یبوست بخاطر روزه می شناسید؟ روزه داری یکی از آیین های مخصوص مسلمانان است که هر ساله در ماه رمضان انجام می شود. با وجود اینکه تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند که روزه گرفتن مزایا و فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما اگر تغذیه شما در طول این یک ماه درست و اصولی نباشد به مشکل بر می خورید.

وقتی برای ساعت های طولانی چیزی نمی خورید و نمی نوشید سیستم گوارش بدنتان به این تغییر واکنش نشان می دهد. اکثر ما هر روز یک یا چند بار اجابت مزاج داریم اما برخی اوقات مشکلاتی مثل یبوست این روند را دچار اختلال می کند.

از آنجایی که طی روزه داری رژیم غذایی شما تغییر می کند و وعده های غذایی کمتری مصرف می کنید ممکن است بعد از چند روز دچار یبوست شوید. در این مطلب به بررسی روش های پیشگیری و درمان یبوست بخاطر روزه در ماه رمضان می پردازیم.

چرا روزه گرفتن باعث بروز یبوست می شود؟

یبوست جزو اختلالات شایعیست که خیلی ها در طول ماه رمضان به آن دچار می شوند. نخوردن سحری، مصرف کم و ناکافی مایعات در وعده افطار و سحر، عدم تحرک و همینطور مصرف مواد چرب و شیرین باعث بروز این مشکل ناخوشایند می شوند. علاوه بر این مصرف مواد غذایی خیلی شور و پر نمک، با جذب آب بدن باعث سفت و خشک شدن مدفوع می شوند.


بیشتر بدانید: رژیم غذایی ماه رمضان ؛ بهترین نکات تغذیه ای روزه داری


کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج در طول ماه رمضان به دلیل کاهش مصرف مواد غذایی امری طبیعی است اما اگر سیستم گوارش بدن شما به روزه داری واکنش ناراحت کننده ای بدهد و موجب آزار شما بشود باید به فکر درمان و راه چاره باشید. یبوست، نفخ، سوء هاضمه و بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر به دلیل عدم وجود تغذیه مناسب در ماه رمضان به وجود می آیند که با رعایت برخی نکات مهم می توان از وقوع آنها پیشگیری کرد.

درمان یبوست بخاطر روزه

برای رفع یبوست چه کارهایی می توان انجام داد؟

همان طور که گفتیم، یبوست در بین روزه داران مشکل رایج و متداولی محسوب و می شود و خیلی ها در ماه رمضان به آن دچار می شوند. با این حال برای رفع این مشکل می توان اقداماتی را انجام داد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مایعات زیاد مصرف کنید تا دچار یبوست بخاطر روزه نشوید

کمبود آب و کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست است. در ماه رمضان نمی توانید در طول روز آب و مایعات مصرف کنید بنابراین باید در وعده سحری و افطاری این مساله را جبران کنید.

توصیه می شود که حتما روزه تان را با نوشیدن آب ولرم یا آبمیوه های سالم و طبیعی شروع کنید، از خوردن مواد غذایی شیرین مثل زولبیا و بامیه و غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری کنید و در فاصله بین افطار تا سحر مایعات زیادی مصرف کنید. یادتان باشد که مصرف نوشابه های گازدار باعث تشدید یبوست بخاطر روزه می شود و باید از نوشیدن آنها خودداری کنید.

فیبر بیشتری مصرف کنید

به افرادی که دچار یبوست می شوند گفته می شود که مصرف فیبرشان را افزایش بدهند. فیبر موجود در مواد غذایی باعث شل شدن مدفوع می شود و عبور آن از روده ها را تسهیل می کند. برای تامین فیبر مورد نیاز بدنتان حتما مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و سالم در وعده افطار و سحری بگنجانید. سعی کنید از میوه های آبدار استفاده کنید. علاوه بر این مصرف غلات سبوس دار نیز می تواند به شما در حل مشکل یبوست کمک کند.


بیشتر بدانید: چگونه رژیم افزایش وزن بگیریم؟ + لیست مواد غذایی مفید برای افزایش وزن


به طور کلی دو نوع فیبر در مواد غذایی وجود دارد

فیبر محلول و فیبر نامحلول. فیبرهای نامحلول در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات و غلات سبوس دار یافت می شوند که عبور مدفوع از دستگاه گوارش را آسانتر می کنند. فیبرهای محلول نیز در جو دوسر، آجیل، لوبیا و عدس وجود دارند که به رفع یبوست کمک می کنند. میوه ها و سبزیجاتی مثل خرما، انجیر، سیب، اسفناج و سیب زمینی شیرین نیز همگی گزینه های عالی و سرشار از فیبری هستند که به شما در مبارزه با یبوست کمک می کنند.

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مصرف کنید

اگر دنبال مکمل یا مواد غذایی مناسب برای درمان یبوست هستید باید به منابع حاوی پروبیوتیک توجه ویژه ای داشته باشید. در برخی موارد عامل ایجاد یبوست بر هم خوردن و عدم تعادل باکتری های موجود در روده است. محصولات حاوی پروبیوتیک این تعادل را دوباره به سیستم گوارش شما برمی گردانند و مشکل یبوست را برطرف می کنند.

سعی کنید در وعده افطار یا سحر از ماست، کفیر و یا ترشی گل کلم استفاده کنید. این مواد غذایی با تولید اسید لاکتیک و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در حل مشکل یبوست موثر هستند.

درمان یبوست بخاطر روزه

بهترین خوراکی ها برای درمان یبوست بخاطر روزه

اگر در ماه رمضان دچار یبوست شدید اولین کاری که باید بکنید افزایش مصرف مایعات مثل آب و آب میوه های طبیعی و سایر نوشیدنی های سالم و بدون قند به رژیم غذایی تان است. علاوه بر این باید برخی مواد غذایی و خوراکی های مفید برای درمان یبوست را هم در وعده سحر و افطارتان بگنجانید تا هر چه زودتر از این مشکل خلاص شوید. در ادامه به بررسی بهترین مواد غذایی برای درمان یبوست می پردازیم.

 آلو برای درمان یبوست بخاطر روزه

آلو خشک یکی از معروف ترین خوراکی های ضد یبوست است. آلو نه تنها منبع خوب فیبر به شمار می رود بلکه حاوی موادی به نام سوربیتول هم می باشد که باعث نرم شدن مدفوع و عبور راحت تر آن از دستگاه گوارش می شود. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید می توانید یک شب آلوها را در آب بخیسانید و بعد آنها را در وعده سحر یا افطار میل کنید.


بیشتر بدانید: رژیم غذایی مناسب برای تقویت حافظه در فصل امتحانات


دانه چیا و تخم کتان یک ماده موثر برای درمان یبوست بخاطر روزه

هر دوی این گیاهان حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. اگر دانه چیا دوست ندارید می توانید از تخم کتان که طعم بهتری هم دارد استفاده کنید. علاوه بر این تخم کتان و دانه چیا منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هم هستند که به سلامت قلب و عروقتان هم کمک می کنند. برای استفاده از این خوراکی ها می توانید آنها را در اسموتی بریزید یا با غلات سبوس دار میل کنید.

درمان یبوست بخاطر روزه با قهوه

کافئین موجود در قهوه می تواند به حل مشکل یبوست کمک کند. کافئین دستگاه گوارش بدن را تحریک می کند و به این ترتیب با افزایش انقباضات عضلات روده باعث تخلیه راحت تر روده ها می شود. البته باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد قهوه می تواند اثر معکوس داشته باشد. توصیه می شود فقط یک تا دو فنجان قهوه در وعده افطار مصرف کنید.

عدس

عدس یکی از بهترین و به صرفه ترین مواد غذایی موجود برای برطرف کردن یبوست است. در هر فنجان عدس حدود 6 گرم فیبر وجود دارد. این فیبر به نرم و روان شدن مدفوع کمک می کند و یبوست را از بین می برد. می توانید هنگام افطار یا سحر سوپ عدس میل کنید.

یبوست ناشی از روزه داری

سیب

سیب حاوی نوعی فیبر محلول به نام پکتین است که در روده به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می شود. این اسیدهای چرب آب را به روده بزرگ می کشانند و مانع از سفت شدن مدفوع می شوند.

انگور

انگور هم یکی دیگر از راه حل های فوق العاده برای رفع مشکل یبوست است. این میوه هم فیبر زیادی دارد و هم محتوی آب فراوانی است. هر دوی این موارد در برطرف کردن یبوست موثرند.

درمان یبوست بخاطر روزه با انجیر

انجیر فیبر بسیار زیادی دارد و از آنجایی که هر یک عدد انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر است لازم نیست تعداد زیادی انجیر بخورید. فقط مصرف چند عدد انجیز کافیست تا آنزیم فیکسین موجود در آن یبوست را برطرف کند. توصیه می شود هنگام سحر و افطار برای پیشگیری یا درمان یبوست انجیر مصرف کنید.

ماست

ماست حاوی مقدار زیادی باکتری زنده یا همان پروبیوتیک ها هستند که تعادل باکتری های خوب موجود در روده را به بدن برمی گرداند. مصرف ماست نه تنها به رفع یبوست کمک می کند بلکه سلامت عمومی سیستم گوارش شما را هم افزایش می دهد. حتما هنگام سحر یا افطار ماست بخورید تا از بروز یبوست جلوگیری شود.

اسفناج

اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز حاوی مقدار زیادی فیبر و منزیم هستند که به نرم شدن دستگاه گوارش و روده ها کمک می کنند. اگر دچار یبوست شده اید پیشنهاد می کنیم یک بشقاب سالاد اسفناج میل کنید یا مقداری اسفناج در اسموتی تان بریزید تا یبوست برطرف شود.

سبوس جو دوسر

مصرف جو دوسر و یا محصولات تهیه شده از آن نیز می تواند در برطرف کردن عارضه یبوست موثر باشد. تحقیقات نشان می دهد مصرف بیسکوییت های حاوی سبوس جو دوسر می تواند مانع از بروز یبوست در افراد شود. علاوه بر این بررسی ها مشخص کرده اند که افزودن 7 یا 8 گرم سبوس جو دوسر به رژیم غذایی روزانه می تواند به طور قابل توجهی یبوست را کاهش بدهد.

کفیر

کفیر نوعی شیر تخمیر شده است که حاوی مقدار زیادی باکتری و مخمر مفید می باشد. کفیر هم درست مثل ماست یک ماده غذایی پروبیوتیک محسوب می شود و می تواند یبوست را از بین ببرد. مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی شان از کفیر استفاده می کنند بسیار کمتر از دیگران دچار یبوست می شوند.

برای استفاده از این ماده غذایی پر خاصیت می توانید آن را به اسموتی ها و یا سس سالاد اضافه کنید. علاوه بر این می توانید کفیر را با غلات مختلف، تخم کتان، دانه چیا و یا میوه های مختلف مخلوط و میل کنید.

مرکبات

مرکباتی مثل پرتقال، لیمو، گریپ فروت و نارنگی حاوی فیبر زیادی هستند. به عنوان مثال، هر یک عدد پرتقال چیزی حدود 3.1 گرم فیبر دارد که 13 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. علاوه بر این، مرکبات حاوی نوعی فیبر محلول به نام پکتین نیز می باشند. پکتین تخلیه مدفوع را آسان تر می کند و مانع از بروز یبوست می شود.

هنگام ابتلا به یبوست از مصرف چه خوراکی هایی باید خودداری کرد؟

یبوست زمانی رخ می دهد که دفعات اجابت مزاج به کمتر از سه بار در هفته کاهش پیدا کند. از آنجایی که در ماه رمضان به دلیل روزه داری ممکن است مصرف مایعات کاهش پیدا کند، یبوست به یکی از مشکلات شایع در بین روزه داران تبدیل شده است. مصرف برخی مواد غذایی باعث تشدید مشکل یبوست در شما می شود. در ادامه برخی مواد غذایی که نباید هنگام ابتلا به یبوست مصرف شوند را بررسی می کنیم.

مواد غذایی حاوی گلوتن و درمان یبوست بخاطر روزه

در برخی مواد غذایی مثل گندم جو و چاودار یافت می شود. بدن برخی افراد تحمل هضم گلوتن را ندارد و بنابراین این دسته افراد هنگام مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن دچار یبوست می شوند. اجتناب از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن می تواند به شما در حل مشکل یبوست کمک کند.

غذاهای سرخ شده و فست فودها

مصرف بیش از حد مواد غذایی سرخ شده و یا فست فود ها در ماه مبارک رمضان و یا هر زمان دیگری با خطر افزایش ابتلا به یبوست همراه است. دلیل این امر فیبر پایین و چربی بالای این نوع مواد غذایی می‌باشد که هضم آنها را مشکل می سازد. توصیه می شود در وعده سحر و افطار تا حد امکان از میوه ها و سبزیجات تازه و سالم و همینطور مواد غذایی کم چرب و کم شیرین استفاده کنید.

نقش نوشیدنی های گازدار در درمان یبوست بخاطر روزه

نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی قند زیاد یکی دیگر از مواردی هستند که مشکل یبوست را تشدید می کنند. اگر دچار یبوست شدید بهترین مایع برای برطرف کردن آن آب است. به خاطر داشته باشید که قند زیاد موجود در آبمیوه های مصنوعی و یا نوشابه نه تنها هیچ کمکی به از بین رفتن یبوست نمی کنند بلکه با جذب آب بدن مشکل شما را بیشتر هم می کنند.

جمع بندی درمان یبوست بخاطر روزه

یکی از مشکلات شایع بین روزه داران ابتلا به یبوست است. از آنجایی که در ماه رمضان ساعات طولانی باید گرسنه بمانید ممکن است بدنتان در معرض کم آبی قرار بگیرد. کمبود آب بدن، مصرف غذاهای چرب و شیرین مثل زولبیا، بامیه و یا غذاهای سرخ شده احتمال بروز یبوست را افزایش می دهد. برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این عارضه توصیه می شود در وعده سحر و افطار مایعات زیادی مصرف کنید. علاوه بر این مصرف میوه ها و سبزیجات پر فیبر نیز می تواند به حل مشکل یبوست کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *