30 شهریور 1403
رژیم غذایی

برای تقویت ناخن هایمان چی بخوریم؟ + مهم‌ترین مواد معدنی و مواد غذایی مفید برای ناخن‌ها

برای تقویت ناخن هایمان چی بخوریم؟

جهت دریافت رژیم اختصاصی خودتون اینجا کلیک کنید !

تخم مرغ

تخم مرغ بهترین منبع برای پروتئین و ویتامین A است. هر تخم مرغ پخته شده حاوی 10 mcg بیوتین (ویتامین B) است. همانطور که خود بهتر می‌دانید بیوتین از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن ناخن‌های سالم است.

بادام

بادام خام، شور یا بو داده حاوی مقادیر فراوانی بیوتین است. یک چهارم فنجان بادام بو داده حاوی یک واحد بیوتین است.

هویج

بتا-کاروتن ماده‌ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. خوراکی‌هایی مانند هویج، سرشار از این ماد‌ه‌اند. این ماده طلایی، مهم‌ترین ماده ضد پیری است که در رشد و تقویت ناخن‌ها نقش عمده‌ای دارد. این ماده با علائم دیابت نیز به سختی مبارزه می‌کند. علاوه بر هویج، اسفناج، بروکلی، نخود فرنگی و کاهو نیز سرشار از این ماده‌اند.

گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند نیست بلکه سرشار از ویتامین C، کاروتنوئیدها، لیکوپن‌ و بتا-کاروتن است. باید بدانید که غذاهای غنی از کاروتنوئیدها مانند گوجه فرنگی نه تنها در استقامت و سلامتی ناخن‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند، بلکه در حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی نیز بسیار موثرند. یک راه خوب برای دریافت این مواد مغذی، سالاد کاپرس (caprese) است: گوجه‌های خرد شده به همراه ریحان و موزارلا که با روغن زیتون آغشته شده است.

بلوبری

بلوبری در میان دیگر میوه ‌و سبزیجات، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان‌ها را داراست. همانطور که خود بهتر می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

لبنیات برای تقویت ناخن‌ها

شیر و لبنیات کم چرب بهترین منبع برای ویتامین D و کلسیم است دو ماده‌ مهم که نه تنها برای سلامت ناخن‌هایتان لازم و ضروری است بلکه در رشد موها نیز بسیار موثر است. به علاوه، محصولات لبنی سرشار از پروتئین‌هایند. باید بدانید که پروتئین مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده مو و ناخن‌های ماست. اگر به هر دلیلی محصولات لبنی مصرف نمی‌کنید، می‌توانید از شیر سویا استفاده کنید.

لوبیا

لوبیا از آن دسته میوه‌های جادویی است که هرچه بیشتر بخورید، ناخن‌های سالم‌تری خواهید داشت. لوبیا سرشار از پروتئین، زینک و بیوتین است که باعث افزایش استحکام ناخن‌هایتان شده و از ترک ترک شدن و شکستنشان جلوگیری می‌کند. بیشتر حبوبات مملو از فیبر، زینک، پروتئین‌ و آنتی اکسیدان‌هایند که تولید کلاژن در بدن را تقویت کرده و پوست شما را درخشان‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌سازند.

اوت‌میل

هیچ‌چیز بهتر و خوشمزه‌تر از یک کاسه جو دوسر برای صبحانه نیست. این بشقاب صبحانه نه تنها شما را سیر می­کند،

بلکه ویتامین B، مس و روی (زینک) بدنتان را تامین می‌کند. این مواد مغذی همگی در استحکام ناخن‌هایتان لازم و ضروری‌اند. علاوه بر آن، باعث کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های آکنه نیز می‌شوند.

ماهی برای تقویت ناخن‌ها

ماهی قزل آلا، هالیبوت (لوزی ماهی) و دیگر ماهی‌های چرب از بهترین غذاها برای تقویت مو، پوست و ناخن‌های شماست. این ماهی‌ها سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا-3 ضروری، آهن و ویتامین B12 هستند. باید بدانید که اسیدهای چرب امگا-3 می‌توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند. با دریافت پروتئین کافی خود را از شر ریزش مو نجات دهید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید آهن و ویتامین B12 می‌تواند رنگ موی شما را زیباتر سازند.

مهم‌ترین مواد معدنی و مواد غذایی مفید برای ناخن‌ها

ناخن سالم باید صاف، یکدست و محکم باشد، به این معنا که به راحتی شکسته نشود. اگر ناخن‌های شما چنین خصوصیاتی ندارند، ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های گفته شده در زیر در استحکام و زیبایی ناخن‌هایتان کمک شایانی می‌کنند.

اسیدهای چرب

ناخن‌های خشک یا شکننده نشانه‌ای از کمبود اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-3 و امگا-6 در بدن شماست. این مواد در روغن ماهی، دانه‌ها، آووکادو یا مکمل‌های امگا به وفور یافت می‌شوند. با افزودن این مواد به رژیم غذایی خود، شاهد استحکام ناخن‌های خود خواهید شد.

ویتامین‌های B از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت ناخن‌ها

اگر ناخن‌هایی نرم و مستعد شکسته شدن دارید و یا سطح آنها لایه لایه است، احتمالا رژیم غذایی شما فاقد ویتامین‌های B است. بهترین راه‌حل برای این مشکل، استفاده از مکمل‌های ب کمپلکس است که در بالا بردن سطح ویتامین‌های B در بدنتان بسیار کارامد عمل می‌کند و در نهایت باعث درمان ترک ناخن‌ها و استحکام آنها می‌شود.

آهن

اگر سطح ناخن‌هایتان همچون ملاقه‌ دارای فرورفتگی است، طوری‌که یک قطره آب به سادگی روی آن می‌ایستد، نشانه آنست که از فقر آهن در رنجید. فقر آهن نشانه‌های دیگری مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و تپش قلب نیز دارد. قبل از شروع این عوارض در بدن، با بررسی ناخن‌هایتان به سادگی می‌توانید به این بیماری در خود پی ببرید.

برای حل این مشکل، غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره یا مکمل‌های آهن توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید گوشت قرمز برای تقویت ناخن‌ها بسیار موثر است.

زینک و منیزیم

لکه‌ها و رگه‌های سفید بر روی ناخن‌ها یک مشکل بسیار رایج است که هر یک بسته به سایز و شکلشان، نشانگر مشکل خاصی در بدن است.

نقطه‌های سفید نشانه‌ای از کمبود روی یا منزیم در بدن است. این مشکل به سادگی با تغییر در رژیم غذایی قابل حل است.

مواد غذایی حاوی زینک و روی عبارتند از: اسفناج، سیر، غلات کامل (غلات سبوس دار)، آجیل‌ها و گوشت.

راه‌های تقویت سلامت ناخن

  • تغذیه مناسب
  • نوشیدن آب فراوان
  • خودداری از ژلیش ناخن یا لاک اکریلیک
  • کمترین میزان استفاده از برخی از محصولات شیمیایی مرتبط با ناخن مانند استون
  • مرطوب نگاه داشتن آنها
  • کوتاه نگاه داشتن ناخن‌ها زیرا احتمال آسیب دیدگی کمتری در این حالت وجود دارد.
  • استفاده از دستکش هنگام استفاده از انواع شوینده‌ها
  • خودداری از ضد عفونی کردن بیش از اندازه دست‌ها
  • خودداری از تماس بیش از اندازه با آب
  • بررسی داروهای مصرفی

امیدوارم که حالتون خوب باشه. خوب می‌دونم که در این دنیای پرسرعت، پیدا کردن یک رژیم تغذیه‌ای که واقعاً به نیازهای فردیتون بخوره، چالش بزرگیه. خب، حالا چه به عنوان یک دوست و چه به عنوان یک کسب و کار، من می‌خوام بهتون بگم که توی پلتفرم آنلاین ما، “از شنبه“، یک فرصت جدید برای زندگی بهتر و سالم پیش رو دارید. رژیم‌های ما به دست متخصصان تغذیه با تجربه طراحی می‌شن، و این یعنی شما دیگه نیازی به دغدغه درست کردن برنامه تغذیه‌ای ندارید. ما باور داریم که هر فرد حق داره تا حد امکان راحت و با لذت به سلامتی خودش دست پیدا کنه. قیمت رژیم‌های ما هم واقعاً خوبه، چون ما باور داریم که این امکان باید برای همه باز باشه. ما یه جورایی به این فکر کردیم که این رژیم‌ها بیشتر یه سبک زندگی باشن تا یه برنامه سخت و ناپذیر.پس اگه با دوستاتون هم درباره‌ی این موضوع حرف می‌زنید، بهشون بگید که “از شنبه” منتظرشونه. ما در اینجا هستیم تا هر سوالی رو جواب بدیم و با هر پیشنهاد یا انتقادی که دارید، بهبود بیاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *