30 شهریور 1403
سایر مطالب رژیمی

مراحل رشد نوزاد در 3 ماهگی

مراحل رشد نوزاد

 

مراحل رشد نوزاد در 3 ماهگی

نوزاد 3 ماهه بتدریج هیجانات و ارتباطات را تجربه می کند، به حالات مختلف پاسخ می دهد، صدایتان را می شناسد و وقتی صدای شما را می شنود، به سمت شما می چرخد و به شما نگاه می کند. او با صدای بلند می خندد و با کنجکاوی به اطراف بخصوص به انگشتان دست و پا نگاه می کند.
نوزاد 3 ماهه به افراد ناشناس و غریبه ها لبخند می زند اما فقط والدینش را می شناسد. مغز او به سرعت درحال رشد است و بتدریج به کمک حواس بویایی، بینایی و شنیداری افراد را می شناسد.
نوزاد صداهایی را تولید می کند و وقتی شما با او حرف می زنید، سعی می کند به شما پاسخ دهد. حس لامسه او بسیار حساس است و او در مدت طولانی به اشیا توجه می کند.
همزمان که عضلات دست و بازوهای او رشد می کنند، نوزاد می تواند خود را به اشیا برساند. او سعی می کند اشیا را در دهان بگذارد اگرچه هنوز نمی تواند حرکات دست و چشم را هماهنگ کند اما به اشیا خیره می شود و آنها را تکان می دهد.
نوزاد به لحاظ فیزیکی کنترل بهتری بر حرکات سر دارد و وقتی می نشیند، سرش را بالا نگه می دارد. وقتی شما، او را روی شکم می خوابانید، متوجه می شوید که او از جلو به عقب غلت می زند، سرش را بالا می برد یا به کمک دستها، سینه اش را به بالا می کشاند.
نوزاد 3 ماهه، دست و پاهایش را محکم تکان می دهد. اگر شما، نوزاد را ایستاده روی زمین نگه دارید، او احتمالا روی پاهایش می نشیند.
اگر نوزاد به یک شی آویزان نزدیک شود، با مشت های بسته به آن ضربه می زند. می تواند انگشتانش را باز کند و شی را بگیرد. بهتر حرکات دست و چشم را هماهنگ می کند. بنابراین می تواند اشیا را با هر دو دستش بگیرد.

مراحل رشد نوزاد

کمک به مراحل رشد نوزاد 3 ماهه

اکنون وقت آن است که نوزاد را به حرف آوریم. تاحد امکان با نوزاد حرف بزنید و برای او لالایی بخوانید. این کار به او در آموختن زبان و نحوه گفتگو کمک می کند. با استفاده از کلمات یا صداهای مختلف به نوزاد پاسخ دهید و او را تشویق کنید تا حرف بزند. کتاب های کودکانه را با تصاویر روشن و بزرگ انتخاب کنید. مهم نیست که چه عبارات و لغاتی در کتاب وجود دارد بلکه سعی کنید با صدا با او حرف بزنید. به اشیایی که اطراف نوزاد هستند، اشاره کنید و اسامی آنها را به نوزاد بگویید. اگر شما و همسرتان به دو زبان صحبت می کنید، استفاده از دو زبان و آموختن آن به نوزاد بسیار خوب است. وقتی که نوزاد را روی شکم قرار داده اید، یک اسباب بازی را جلوی او آویز کنید. این کار به رشد و تقویت عضلات گردن و کمر او کمک می کند یا اینکه یک اسباب بازی را در جلوی او بگذارید و به او بیاموزید تا آن را بگیرد. حس لامسه او را با مواد مختلفی مثل پشم و دستمال تحریک کنید. بغل کردن، ماساژ دادن و تکان دادن نوزاد در بغل به آرام کردن او کمک می کند.

آشنایی با مکمل: قطره ویتامین A+D ویواکیدز

علایم اختلال رشد

مراحل رشد نوزاد متفاوت است. اگر در نوزاد 3 ماهه با موارد زیر مواجه شدید، به پزشک یا متخصص اطفال مراجعه کنید:
نوزاد تا 8 هفتگی نمی خندد
وقتی نوزاد را بغل می کنید تا او را آرام کنید، برای یک لحظه هم آرام نمی گیرد
یک طرف از بدن او ظاهرا قویتر از طرف دیگر است
نوزاد، انگشتانش را به حالت مشت نگه می دارد
صداهای ناگهانی، او را از جا تکان نمی دهد
او بدرستی شیر نمی خورد
نوزاد، بدنی شل و آویزان یا سفت دارد

تنظیم: زهرا محبی(کارشناس ارشد تغذیه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *