18 شهریور 1403
سایر مطالب رژیمی

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی اسلیو چیست؟ + راهنمایی کامل

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل اسلیو معده یکی از مهم‌ترین جراحی‌های کاهش وزن و عمل لاغری است که برای افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند (BMI بالای ۴۰ دارند) فوق‌العاده عمل می‌کند.

 

 

آیا برای لاغری به فکر عمل اسلیو معده هستید؟ تا چه اندازه با فواید و عوارض این عمل آشنایی دارید؟ در عمل اسلیو معده، متخصص گوارش قسمت بزرگی از معده را برمی‌دارد و شکل معده به نحوی تغییر می‌کند که شبیه به یک موز یا آستین (اسلیو) می‌شود. قسمت‌های حذف‌شده‌ی معده شامل قسمت‌هایی است که هورمون گرسنگی یا گرلین را تولید می‌کنند. این یک روش جدیدتر از روش بای پس معده است و معمولاً هزینه‌ی کمتری نسبت به بای پس دارد اما بررسی‌های مختلف نشان داده است که به اندازه‌ی بای پس معده مؤثر است.

عمل‌های لاغری مجموعه از عمل‌های جراحی باهدف کاهش وزن هستند. عمل اسلیو معده هم مانند دیگر عمل‌های لاغری برای کسانی مناسب است که رژیم غذایی و ورزش به هر دلیلی برای کاهش وزن آنها نتیجه نداده است. این عمل هم مانند عمل‌های لاغری دیگر استانداردها و معیارهای خاص خود را دارد. با مراجعه به متخصص گوارش، پزشک شرایط و خواسته‌های شما را بررسی می‌کند و بر اساس شرایط بدنی و سلامتی‌تان، و در صورت نیاز عمل اسلیو معده پیشنهاد خواهد کرد.

در این مطلب از مجله سلامت از شنبه جنبه‌های مختلف این عمل لاغری را با هم بررسی خواهیم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین استفاده کنید و برای نوبت‌دهی غیرحضوری از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید.

برای انجام عمل بای پس معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در مجله از شنبه می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام عمل بای پس معده و یا دیگر عمل‌های لاغری آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

عمل اسلیو معده یا گاسترکتومی اسلیو چیست؟

جراحی اسلیو معده یا گاسترکتومی اسلیو نوعی عمل لاغری برای کاهش وزن است که در طی آن قسمت زیادی از معده برداشته می‌شود. عمل اسلیو معده نوعی جراحی محدودکننده بشمار می‌رود که طی آن حدود ۷۵ درصد از حجم معده برداشته می‌شود؛ در نتیجه فرد پس از خوردن مقدار کمی غذا، احساس سیری می‌کند. این گزینه‌ی جراحی، مسیر مجرای روده را تغییر نمی‌دهد.

این جراحی همچنین باعث می‌شود که فرد کمتر احساس گرسنگی کند زیرا یک معده‌ی کوچک‌تر، سطح کمتری از هورمون گرلین (که منجر به گرسنگی می‌شود) را ترشح می‌کند؛ در نتیجه فرد سرکوب طولانی‌مدت اشتها را تجربه خواهد کرد.

هرچند گاسترکتومی اسلیو، منجر به کاهش وزن چشمگیری می‌شود، اما با خطرات و عوارض جانبی خاصی هم همراه است. ازاین‌رو قبل از تصمیم برای انجام این عمل، با دکتر گوارش مشورت کنید. تنها زمانی برای عمل اسلیو معده اقدام کنید که سود این عمل برای شما بیشتر از ضررش باشد.

عمل اسلیو معده به انگلیسی

جراحی اسلیو معده به انگلیسی Gastric sleeve surgery گفته می‌شود که یکی از انواع عمل لاغری است. این جراحی یکی از عمل‌های لاغری جدی است که می‌تواند عوارض و فواید زیادی داشته‌باشد. از آنجایی که مقدار زیادی از معده، یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن برداشته‌می‌شود، باید به این مسئله توجه بسیاری بکنیم.

جراحی اسلیو معده به دو روش لاپاراسکوپی و آندوسکوپی انجام می‌شود.

انواع عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده به دو روش لاپاراسکوپی و آندوسکوپی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم. دکتر گوارش روش‌های انجام این عمل را برای شما توضیح خواهد داد و با بررسی شرایط شما بهترین روش را برای شما انتخاب می‌کند.

۱. اسلیو معده به روش آندوسکوپی

اسلیو معده با آندوسکوپی روشی است که در آن برخلاف جراحی کلاسیک، قسمت مشخصی از معده به روش آندوسکوپی و بدون ایجاد برش برداشته می‌شود. بعد از انجام این پروسه، بیمار وارد جریان سالم کاهش وزن می‌شود و در مدت کوتاهی می‌تواند به نتایج دائمی دست پیدا کند.

در انتهای سال اول بعد از انجام جراحی اسلیو معده به روش آندوسکوپی، به طور میانگین باعث کاهش وزن ۱۷-۲۰ درصدی می‌شود. به‌این‌ترتیب فرد به‌ظاهر زیبای موردنظر خود دست پیدا می‌کند و از بسیاری از بیماری‌های جدی ناشی از چاقی جلوگیری می‌شود.

اسلیو معده با آندوسکوپی فرایندی است که طی آن به روش آندوسکوپی، معده را منقبض می‌کنند. در این روش لوله‌ی آندوسکوپی از طریق دهان وارد می‌شود و هیچ‌گونه برشی ایجاد نمی‌شود.

جراحی لاپاروسکوپی یک روش جراحی کمتر تهاجمی و راحت‌تر است. بیمارانی که از این روش جراحی استفاده می‌کنند، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند و در طول پروسه‌ی بهبودی درد کمتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، جراحی لاپاروسکوپی مدت‌زمان عمل کمتری و مزایای بیشتری دارد.

۲. اسلیو معده به روش لاپاروسکوپی

از طرف دیگر اسلیو معده با لاپاروسکوپی، یک پروسه‌ی جراحی است که به بیماران کمک می‌کند تا سریع‌تر و با درد کمتری نسبت به جراحی باز بهبود پیدا کنند. در عمل لاپاراسکوپی تنها چند برش کوچک ایجاد می‌شود و به همین دلیل بیمار بهبودی سریع‌تری خواهد داشت.

جراحی لاپاروسکوپی یک روش جراحی کمتر تهاجمی و راحت‌تر است. بیمارانی که از این روش جراحی استفاده می‌کنند، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند و در طول پروسه‌ی بهبودی درد کمتری را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، جراحی لاپاروسکوپی مدت‌زمان عمل کمتری و مزایای بیشتری دارد.

بهترین دکتر اسلیو معده در شیراز

با انجام عمل اسلیو معده می‌توانید وزن خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

فواید عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده و کاهش وزنی که در پی دارد، مزایای زیادی برای فرد دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

۱. باعث کاهش وزن زیاد می شود

بیماران اسلیو معده حدود ۱۲ الی ۲۴ ماه پس از جراحی، ۵۰ الی ۸۳ درصد از وزن اضافی خود را از دست می‌دهند.

۲. نسبت به بای پس معده، خطر کمتری دارد

ازآنجایی‌که روده‌ها بای پس نمی‌شوند و معده (با وجود این که به روش جراحی کوچک شده) به عملکرد عادی خود ادامه می‌دهد. این روش برخی از خطرات مربوط به بای پس معده را ندارد.

۳. ترشح هورمون گرسنگی کمتر و احساس گرسنگی کمتر

ازآنجایی‌که بخش قابل‌توجهی از معده برداشته می‌شود، تولید هورمون‌های تحریک‌کننده‌ی اشتها یا همان گرلین تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین، بیماران با مصرف مقدار کمی غذا، فوراً احساس سیری می‌کنند و دیرتر احساس گرسنگی می‌کند.

۴. روش ایمن تری است

اسلیو معده راه‌حل مناسبی برای بیمارانی است که به علت بیماری و مشکلات مختلفشان قادر به انجام سایر عمل‌های لاغری نیستند.

اینفوگرافی فواید عمل اسلیو معده

۵. باعث پیشگیری از برخی بیماری های مزمن می شود

چاقی مفرط باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی در فرد می‌شود. عمل اسلیو معده با برطرف‌کردن این مشکل، از ایجاد این مشکلات جلوگیری می‌کند و یا اینکه از شدت بیماری کم می‌کند؛ این مشکلات و بیماری‌ها عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • فشارخون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع ۲
  • سکته مغزی
  • سرطان
  • ناباروری
اسلیو معده از عمل‌های لاغری معده است

عوارض عمل اسلیو معده و خطرات اسلیو معده

همچون هر عمل جراحی دیگری، عوارض جانبی جراحی اسلیو معده نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. می‌توان گفت که عمل جراحی اسلیو معده یک عمل خطرناک است، زیرا بخش بزرگی از یکی از اندام‌های حیاتی بدن برداشته می‌شود. علاوه بر این، اسلیو معده یک عمل دائمی است؛ بنابراین قبل از انجام جراحی، خطرات آن را در نظر بگیرید. عوارض جانبی اسلیو معده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی زیاد
  • عفونت
  • واکنش منفی به بیهوشی
  • لخته‌ی خون
  • مشکلات تنفسی
  • نشت از لبه‌ی معده و در محل برش.

قبل از تصمیم به انجام عمل اسلیو معده با چند دکتر گوارش و کبد مشورت کنید. در مورد مزایا و خطرات و عوارض جانبی آن به‌خوبی تحقیق کنید و سپس برای انجام این عمل تصمیم بگیرید.

عوارض جانبی طولانی مدت اسلیو معده

همچنین این جراحی، عوارض جانبی طولانی‌مدتی نیز دارد. بسیاری از این عوارض، با این واقعیت که بیمار مواد مغذی کمتری دریافت می‌کند در ارتباط‌اند. عوارض بلندمدت جراحی اسلیو معده شامل موارد زیر است:

  • انسداد دستگاه گوارش
  • فتق
  • رفلاکس معده به مری
  • هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون
  • سوءتغذیه
  • استفراغ.

اگر می‌خواهید جراحی اسلیو معده انجام دهید، حتماً با پزشک خود در مورد این خطرات و تأثیری که بر زندگی روزمره‌تان دارند، صحبت کنید.

ازآنجایی‌که بدنتان در طول چند ماه اول پس از جراحی اسلیو معده، به‌سرعت وزن از دست می‌دهد، ممکن است عوارض جانبی متعددی را تجربه کنید. عوارضی مانند:

  • درد
  • احساس خستگی یا لرز
  • خشکی پوست
  • نازک شدن و ریزش موها
  • تغییرات در خلق‌وخو

در صورت مشاهده‌ی هرگونه عوارض جانبی جدی پس از عمل جراحی، با پزشک خود تماس بگیرید.

در ادامه مطلب معیارها و استانداردهای لازم برای واجد شرایط بودن برای این عمل را بررسی می‌کنیم و با الزامات قبل از عمل و مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده آشنا خواهیم شد.

ازآنجایی‌که بدنتان در طول چند ماه اول پس از جراحی اسلیو معده، به‌سرعت وزن از دست می‌دهد، ممکن است عوارض جانبی متعددی را تجربه کنید

جراحی اسلیو معده در تبریز

مرگ با عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از جراحی‌های لاغری نسبتا پرخطر است. این جراحی معمولا باعث عوارض بسیاری می‌شود اما نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای هم در کاهش وزن دارد. در واقع در زمانی کوتاه فرد وزن بسیار چشمگیری را کم می‌کند که جالب توجه است و برای افرادی که چاقی مفرط دارند فوق‌العاده عمل می‌کند. اما متاسفانه عوارض خطرناکی هم دارد که یکی از آنها مرگ است. برخی از افرادی که اسلیو معده انجام داده‌اند، تا ۳۰ روز بعد از انجام جراحی، برخی دیگر تا ۱ سال و برخی دیگر تا ۵ سال بعد از انجام جراحی، نتوانسته‌اند زنده بمانند.
به نقل از jamanetwork، کمتر از ۱٪ افرادی که اسلیو معده انجام داده‌اند در ۳۰ روز اول بعد از عمل اسلیو معده فوت کرده‌اند. حدود ۱٪ افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند۷ تا یک سال بعد از عمل جراحی زنده مانده‌اند و ۶٪ آنها تا ۵ سال بعد به زندگی پرداخته‌اند. باید در رابطه با انجام عمل، عوارضی که دارد و وضعیت سلامتی خود اطمینان زیادی داشته‌باشید و سپس برای انجام آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است که عوارض ناراحت‌کننده‌ای برای شما به جای بگذارد.

BMI ایده آل برای انجام اسلیو معده بالای ۳۵ است.

چه کسی می‌تواند عمل اسلیو معده را انجام بدهد؟

جراحی اسلیو معده یک روش درمانی مناسب برای اشخاصی است که چاقی مفرط دارند و این معنای شاخص توده بدنی (BMI) حداقل ۴۰ است. این به این معناست که فرد باید ۴۵ کیلوگرم (یا بیشتر) اضافه‌وزن داشته باشد.

این عمل همچنین برای افرادی مناسب است که به علت اختلالاتی نظیر مشکلات قلب یا ریه، قادر به انجام پروسه‌های طولانی‌تر نظیر بای پس معده نیستند. البته در سایر شرایط، هر دو عمل جراحی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شوند و حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه پس از اسلیو معده، می‌توان از جراحی بای پس معده به‌عنوان مرحله‌ی دوم استفاده کرد.

در قسمت زیر به شرایط لازم برای جراحی اسلیو معده اشاره می‌کنیم:

  • جراحی اسلیو معده برای افراد بین ۱۸-۶۵ سال انجام می‌شود.
  • شاخص توده بدنی فرد (طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی) باید بیشتر از ۳۵ باشد.
  • روند آماده‌سازی برای جراحی و عوارض احتمالی، بسته به بیمار می‌تواند متفاوت است.

وزن مناسب برای عمل اسلیو معده

گفتیم که عمل اسلیو یک عمل خطرناک و جدی است. این جراحی بر روی یکی از اندام‌های اصلی بدن انجام می‌شود و بخش چشمگیری از آن را حذف می‌کند! این بدان معنی است که بدن با یک تغییر بسیار بزرگ روبه‌رو می‌شود. پس چه زمانی این جراحی را انجام دهیم؟
پزشکان متخصص گوارش زمانی این جراحی را برای شما مناسب می‌دانند که آن را در شرایطی انجام دهید که نکات مثبت آن و کفه‌ی ویژگی‌های خوب سنگین‌تر از نکات منفی آن باشد. مثلا اگر شما تنها ۸ تا ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته‌باشید، اصلا به شما اجازه‌ی انجام چنین جراحی داده‌نمی‌شود. زیرا می‌توان این مقدار اضافه وزن را به راحتی آب کرد.
این جراحی تنها برای کسانی کاربرد دارد که اضافه وزن شدید دارند و به چاقی مفرط مبتلا هستند. مثلا افرادی که BMI بالای ۴۰ دارند و بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم وزن اضافه دارند. این افراد وزن خیلی زیادی دارند و خود چاقی برای آنها خطرناک است و باید آن را کاهش دهند. در غیر اینصورت امید به زندگی در آنها به علت‌ بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی، دیابت و سایر مسائل مرتبط با چاقی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در این شرایط بهتر است که جراحی اسلیو معده انجام شود و فرد نتایج خوبی از این جراحی بگیرد.

اقدامات قبل از عمل اسلیو معده

اولین و مهم‌ترین اقدام قبل از انجام عمل جراحی اسلیو معده این است که با چند متخصص گوارش مشورت کنید تا نتیجه‌ی قطعی برسید که آیا این عمل برای شما مناسب است یا نه. بعد از پیداکردن بهترین جراح اسلیو معده، پزشک جلسات مشاوره مفصلی با شما خواهد داشت و شرایط بدنی و خواسته‌های شما را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

  • قبل از انجام عمل اسلیو معده دکتر گوارش معاینه فیزیکی از شما به عمل خواهد آورد و همچنین آزمایشاتی همچون آزمایش خون، آزمایش بررسی عملکرد کبد و انعقاد خون را هم برای شما درخواست خواهد داد.
  • جراح شما ممکن است از شما درخواست کند که با متخصص تغذیه هم مشورت کنید. علاوه بر این مشاوره با دکتر زنان برای خانم‌ها و بررسی مسائل مربوط به بارداری هم می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این‌ها، مشاوره با روان‌شناس هم گزینه خوبی خواهد بود. چون افرادی که دچار بیماری چاقی مفرط هستند ممکن است با برخی مشکلات روانی و عاطفی هم دست‌وپنجه نرم کنند. علاوه بر این افراد بعد از انجام این عمل دچار تغییراتی زیادی در فرم بدنی و سبک زندگی می‌شوند و دریافت راهنمایی‌های لازم برای مدیریت استرس‌ و تغییرات، می‌تواند مفید باشد.
  • قبل از انجام عمل اسلیو معده بسته به شرایط جسمی شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد که کمی وزن کم کنید تا با معیارهای عمل همخوانی بیشتری داشته باشید و علاوه بر از خطرات احتمالی حین عمل جلوگیری شود.
  • پزشکتان در خصوص تغییراتی که باید چند هفته یا چند روز قبل از انجام جراحی در داروها و رژیم غذایی‌تان اعمال کنید، به شما توصیه‌هایی می‌کند. همچنین باید شب قبل از جراحی، چیزی نخورید یا ننوشید.

فیلم عمل اسلیو معده

اگر می‌خواهید به خوبی با این جراحی آشنا شوید و در انتخاب آن دچار اشتباه نشوید، بهتر است که به خوبی زیر و بم جراحی را بشناسید. شاید با دیدن و آموختن درباره‌ی آن تصمیم بگیرید به جای انجام جراحی ورزش کنید!‌شاید هم مطمئن شوید که از پس جراحی برمی‌آیید. کسانی که می‌خواهند این جراحی را به خوبی درک کنند و درباره روش انجام آن اطلاعات کسب کنند، بهتر است که فیلم جراحی اسلیو معده را تماشا کنند. خوشبختانه امروز می‌توانیم بسیاری از ویدئوهای سلامت را در فضای مجازی مشاهده کنیم و با روند انجام بسیاری از فرایند‌های پزشکی آشنا شویم.

در جراحی اسلیو معده بخش بزرگی از معده با روش لاپاروسکوپی یا آندوسکوپی برداشته می شود.

مراحل انجام عمل اسلیو معده

برای انجام عمل اسلیو معده نیاز به انجام یکسری مراحل است. در ادامه به این مراحل اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید و با جراحی اسلیو معده بیشتر آشنا شوید.

  • برای انجام جراحی اسلیو معده به روش لاپاروسکوپی (که با عنوان جراحی بسته یا LSG نیز شناخته می‌شود)، به بیهوشی عمومی در بیمارستان نیاز است و دکتر گوارش با استفاده از تقریباً پنج برش کوچک در شکم بیمار، عمل را انجام می‌دهد.
  • سپس جراح، این عمل را با استفاده از یک تلسکوپ نازک و بلند که یک دوربین کوچک در انتهای خود دارد، انجام می‌دهد. ابزاری که از طریق برش‌های ایجاد شده به بدن فرستاده می‌شوند، برای برداشتن حدود ۸۰% از معده استفاده می‌شوند و جراحان مجرب لاپاروسکوپی، می‌توانند بسیاری از پروسه‌ها را به روش لاپاروسکوپی درست مانند جراحی باز انجام دهند.
  • با واردکردن گاز دی‌اکسیدکربن به شکم، شکم متورم می‌شود. سپس از ابزار خاصی به نام تروکار برای ورود به قسمت داخلی شکم استفاده می‌شود. ابتدا یک لوله‌ی سیلیکونی از دهان به خروجی معده فرستاده می‌شود تا عرض باقیمانده‌ی معده را تنظیم کند و آن را از بافت چربی اطراف معده، عروق و طحال مجاور جدا کند. سپس قسمت اضافی معده برش داده می‌شود و با دستگاه مخصوصی به نام منگنه جدا می‌شود. بعد از برش معده، هنوز حدود ۸۰-۱۵۰ میلی‌متر از حجم معده باقیمانده است.
  • قسمت جدا شده، از شکم خارج می‌شود و برای بررسی به بخش آسیب‌شناسی (پاتولوژی) فرستاده می‌شود. سپس خونریزی در محل برش و قسمت منگنه شده کنترل می‌شود. می‌توان از گیره‌های فلزی اضافی برای این کار استفاده کرد، گاهی نیز به چندین بخیه‌ی اضافی در این محل نیاز است.
  • همچنین در صورت نیاز، برخی از داروهای خاص را برای متوقف کردن خونریزی روی محل زخم قرار می‌دهند. سپس یک درن سیلیکونی در ناحیه‌ی جراحی قرار داده می‌شود تا مایعات انباشته شده تخلیه شوند. در نهایت زخم بسته می‌شود و جراحی به پایان می‌رسد.

برای انجام عمل بای پس معده باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در سایت ما می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام عمل بای پس معده و یا دیگر عمل‌های لاغری آشنا شوید، با آنها مشورت کنید و یا برای دریافت نوبت حضوری اقدام کنید.

شرایط عمل اسلیو معده عوارض جراحی اسلیو معده
روند آماده‌سازی برای جراحی و عوارض احتمالی، بسته به بیمار می‌تواند متفاوت است. ممکن است که قند خون فرد افت شدید بکند.
شاخص توده بدنی فرد (طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی) باید بیشتر از ۳۵ باشد. هرنیا
جراحی اسلیو معده برای افراد بین ۱۸-۶۵ سال انجام می‌شود. انسداد لوله‌ی گوارش
—– عفونت
—– خونریزی
شرایط جراحی اسلیو معده و عوارض آن

عمل اسلیو معده چقدر طول میکشد؟

مدت زمانی که طول می‌کشد تا این جراحی انجام شود بستگی به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. اگر جراحی اسلیو معده از طریق لاپاراسکوپی انجام شود، حدود دو ساعت طول می‌کشد و چندان زمان‌بر نیست. اما در صورتیکه این جراحی به روش لاپاراتومی انجام شود، بیشتر طول می‌کشد و دوره‌ی نقاهت آن نیز طولانی‌تر خواهد بود.
البته اگر مشکلی در جراحی پیش بیاید و جراحی پیچیده شود، ممکن است که ساعت‌ها به طول بینجامد. اما به طور کلی زمان انجام فرایند جراحی، همان دو ساعت است.

دوران نقاهت

در حقیقت، در عرض چند روز باید بتوانید به فعالیت‌های عادی روزمره‌تان برگردید. معده همچنان در حال بهبودی پس از جراحی است. به طور متوسط ۲-۳ هفته طول می‌کشد تا برش‌های معده بهبود پیدا کنند و به ۶-۸ هفته زمان نیاز است تا خط منگنه بهبود یابد. پس از یک ماه اکثر بیماران مبتلا به اسلیو معده می‌توانند تمرینات ورزشی عادی را شروع کنند و در مسیر بهبودی کامل قرار بگیرند.

بااین‌حال در چند هفته‌ی اول پس از جراحی، باید به معده‌تان فرصت دهید تا بهبود پیدا کند و دوباره تنظیم شود. در این زمان تنها مجاز به نوشیدن مایعات شفاف هستید. اگرچه به میزان لازم می‌توان از شیک‌ها و مکمل‌های پروتئینی استفاده کرد. در طول دوران ریکاوری، دریافت آب کافی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عوارض جراحی اسلیو معده

هر جراحی عوارضی دارد و عوارضی که ممکن است بعد از انجام اسلیو معده برای فرد ایجاد شود شامل موارد زیر است؛

  • گاهی ممکن است که فرد دچار خونریزی شدید شود. این مورد از شایع‌ترین عوارض خطرناک جراحی اسلیو معده است.
  • اگر متخصص به خوبی نکات بهداشتی را رعایت نکند و استریلیزاسیون رعایت نشود، ممکن است که بعد از انجام جراحی بیماری به عفونت مبتلا شود. یکی دیگر از شرایطی که ممکن است سبب ایجاد عفونت بعد از انجام این جراحی شود، ابتلا به بیماری دیابت است. در این بیماران احتمال عفونت، طولانی شدن نقاهت و خونریزی افزایش پیدا می‌کند.
  • ممکن است که شخص دچار انسداد لوله‌ی گوارش شود. این مورد یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض این جراحی است.
  • در صورتیکه به خوبی جراحی انجام نشود یا جراح دقت کافی نکند، ممکن است که فرد به هرنیا دچار شود.
  • در مواردی ممکن است که قند خون فرد افت شدید بکند.

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

اگر جراحی اسلیو معده انجام داده‌اید ابتدا باید با غذاهای مایع شروع کنید. بعد از چند هفته، می‌توانید از غذاهای پوره شده و در نهایت از غذاهای جامد استفاده کنید. در این مدت متوجه می‌شوید که مصرف وعده‌های غذایی‌تان بسیار کمتر از قبل خواهد بود و ممکن است مجبور شوید به دلیل کوچک شدن معده، از نوشیدن مایعات به همراه وعده‌های غذایی بپرهیزید.

بعد از انجام جراحی چاقی برای کاهش وزن، باید تغییرات اساسی در سبک زندگی‌تان اعمال کنید. می‌توانید در خصوص تغییر عادات غذایی برای حفظ سلامتی حین کاهش وزن، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

ممکن است نیاز باشد که تا آخر عمر از ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگر استفاده کنید. همچنین باید فعالیت بدنی‌تان را نیز افزایش دهید.

مراقبت ها و رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

در اولین هفته پس از جراحی، بیماران تنها می‌توانند نوشیدنی‌های بدون قند و بدون گاز مصرف کنند. مصرف پوره‌ها را می‌توان ۷ روز پس از عمل آغاز کرد و تا سه هفته‌ی بعد مصرف آن‌ها را ادامه داد. بعد از یک ماه بیماران می‌توانند غذاهای عادی مصرف کنند. بیماران باید ویتامین‌ها و مکمل‌های تجویز شده را نیز به این شرح مصرف کنند:

  • مولتی‌ویتامین دوباره در روز
  • مکمل کلسیم یکبار در روز
  • ویتامین B-۱۲ یکبار در ماه.

در قسمت زیر به برخی از عادات سالم اشاره کرده‌ایم که باید آ‌نها را تمرین کنید تا مطمئن شوید که بهترین نتیجه را از جراحی گاسترکتومی اسلیو گرفته‌اید.

اگر جراحی اسلیو معده انجام داده‌اید ابتدا باید با غذاهای مایع شروع کنید. بعد از چند هفته، می‌توانید از غذاهای پوره شده و در نهایت از غذاهای جامد استفاده کنید.

بعد از عمل اسلیو معده نیازمند برنامه تغذیه هستید.

۱. از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مصرف کنید

اگر عاشق هله‌هوله هستید، این یک زنگ خطر برای شماست و باید در رژیم غذایی‌تان تجدیدنظر کنید. ازآنجایی‌که حجم معده‌تان کاهش پیدا کرده، نمی‌توانید کالری خالی مصرف کنید؛ بنابراین باید سبزی‌ها و میوه‌های تازه را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. مواد غذایی سالم، مواد مغذی را برای شما فراهم می‌کنند و به مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارند.

۲. بعد از عمل گاسترکتومی اسلیو، ورزش کنید

پس از جراحی و بعد از بهبودی باید تحرک داشته باشید. ورزش روزانه نیز ضروری است. در این شرایط، حتی ۵ الی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی هم کافی است. برای این که یک عمل گاسترکتومی اسلیو موفق داشته باشید، می‌توانید چندین بار در روز قدم بزنید. این‌گونه با گذر زمان، استقامتتان را افزایش می‌دهید.

۳. غذایتان را خوب بجوید

جویدن غذا، نه‌تنها به بهبود نتایج اسلیو معده کمک می‌کند بلکه به‌طورکلی عملکرد معده را تقویت می‌کند.

بهتر است بدانید که حالت تهوع یک اختلال رایج پس از جراحی کاهش وزن است. اما خوب جویدن غذا به بهبود این اختلال کمک می‌کند. علاوه بر این، عبور تکه‌های بزرگ غذا از لوله‌ی گوارش دشوار است و ممکن است منجر به بروز درد شود.

اگر تصمیم به انجام عمل اسلیو معده گرفته‌اید، باید رژیم و عادات غذایی‌تان را تغییر دهید تا یک جراحی کاملاً موفق داشته باشید.

به‌خاطر داشته باشید که باید شیوه‌ی غذا خوردنتان را برای همیشه تغییر دهید. پس از ماه اول، به‌آرامی می‌توانید به خوردن غذاهای جامد نرم روی بیاورید. سایر نکاتی که باید به‌خاطر بسپارید شامل این مواردند:

  • قبل از این که غذا را ببلعید، به‌خوبی آن را بجوید.
  • از مصرف نوشیدنی‌ها هنگام غذا خوردن بپرهیزید؛ زیرا ممکن است باعث پرشدن معده شوند.
  • نیم ساعت پس از اتمام غذا، مایعات بنوشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌ها و تنقلات پرکالری بپرهیزید.
  • هر روز مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.

پس از ۲ الی ۳ ماه می‌توانید وعده‌های غذایی عادی را مصرف کنید. اما به یاد داشته باشید که نمی‌توانید به همان میزان که قبلاً غذا می‌خوردید، غذا بخورید. افرادی که این پروسه‌ی جراحی را انجام می‌دهند باید رژیم غذایی خود را تا پایان عمر تغییر دهند.

پس از عمل اسلیو معده نباید ورزش کردن را رها کرد تا وزن‌تان برنگردد.

بارداری بعد از عمل اسلیو معده

افرادی که جراحی‌های کاهش وزن انجام می‌دهند، می‌توانند باردار شوند و این مسئله چندان خطرناک در نظر گرفته نمی‌شود. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که بلافاصله بعد از انجام جراحی نباید بارداری اتفاق بیفتد و بهتر است که ۱۲ تا ۱۸ ماه از انجام جراحی بگذرد تا ورن شما ثابت شود و به تعادل مورد نظر برسد.
البته که اگر می‌خواهید باردار شوید و قبلا جراحی‌های کاهش وزن انجام داده‌اید، باید تحت نظر متخصص باشید و اقدام به بارداری کنید. در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه می‌شوید و ممکن است که مخاطراتی برای شما به وجود آید.
مسئله‌ی دیگری که در افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده‌اند و تصمیم به بارداری دارند، اهمیت دارد این است که این افراد باید تحت نظر متخصص تغذیه هم قرار بگیرند. زیرا جذب مواد غذایی در زمان بارداری ممکن است با مشکل مواجه شود اگر در گذشته جراحی‌های کاهش وزن انجام داده‌اید.

بهترین دکتر اسلیو معده

تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند

  1.  این بهترین کاری است که تاکنون برای خودم انجام داده‌ام. در تمام مراحل این جراحی احساس می‌کردم که کاملاً تحت حمایت هستم. همه‌ی مزایا و معایب این جراحی کاملاً برای من توضیح داده شد و من اعتماد به نفسم را دوباره به دست آوردم. همچنین دیگر دیابت ندارم و انرژی من نیز بیشتر شده است.
  2. اصلاً از این که این جراحی را انجام دادم پشیمان نیستم. با این کار زندگی من کاملاً تغییر کرده و فرزندانم مادری دارند که با پابه‌پای آن‌ها فعالیت می‌کند. من با فرزندانم شنا می‌کنم، دوچرخه‌سواری می‌کنم و حتی روی ترامپولین می‌پرم. اعتماد به نفسم هم بالا رفته است. این اصلاً کار ساده‌ای نیست و مدام باید در تلاش باشید که دوباره وزن اضافه نکنید. من به این جراحی به‌عنوان راهی برای رهایی از رژیم گرفتن نگاه نکردم (که البته خیلی از افراد این کار را می‌کنند). بلکه از آن به‌عنوان ابزاری استفاده کردم که بتوانم همان جایی باشم که همیشه می‌خواستم.
    من عاشق این هستم که ببینم این جراحی چگونه زندگی افراد را تغییر می‌دهد. به نظر من رژیم‌درمانی درصد موفقیت بسیار پایینی دارد ولی عمل لاغری شانس موفقیت بالاتری برای تغییر زندگی افراد دارد.
  3. من علاوه بر این که دیابت نوع ۲ غیرقابل‌کنترل داشتم، وزنم هم از کنترل خارج شده بود. اما هم اکنون در حال بهبودی از دیابت هستم و دیگر انسولین یا قرص مصرف نمی‌کنم. قبلاً مجبور به مصرف کردن داروهای زیادی بودم اما الان تقریباً هیچ دارویی مصرف نمی‌کنم.
  4.  به نظر من وقتی بیماران ۶ ماه بعد از جراحی دوباره به مطب پزشک مراجعه می‌کنند، از دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید؛ زیرا آن‌ها به افراد کاملاً متفاوتی تبدیل شده‌اند.

سخن آخر مجله از شنبه

جراحی مسلماً نمی‌تواند اولین گزینه برای رسیدن به وزن ایده آل باشد. قبل از تصمیم برای انجام جراحی اسلیو معده، ابتدا به چند پزشک دکتر گوارش و تغذیه مشورت کنید. راه‌های جایگزین را امتحان کنید. داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش راهی است که برای داشتن بدنی سالم و مناسب باید پیش بگیرید.

اما اگر تمام راه‌ها را امتحان کردید و باز هم به نتیجه دلخواه نرسیدید، با راهنمایی‌های فوق‌تخصص گوارش و کبد می‌توانید برای انجام عمل اسلیو معده اقدام کنید. برای اطلاع از مزایا و معایب و عوارض عمل جراحی بای پس معده می‌توانید از خدمات آنلاین مشاوره مجله از شنبه بهره بگیرید.

MP3 File 7.03 MB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *