10 فروردین 1403
سایر مطالب رژیمی

قرص CLA برای لاغری

CLA یا اسید لینولئیک کنجوگه ، نوعی اسید چرب ضروری برای بدن است. توجه داشته باشید که تمامی چربی ها مضر نیستند و برخی از آن ها برای عملکرد صحیح بدن، حیاتی اند. بدن قادر است تا برخی از اسید های چرب را تولید کند؛ اما چربی های ضروری تنها به واسطه ی رژیم غذایی در دسترس بدن قرار خواهند گرفت.

[box type=”success” align=”aligncenter” class=”” width=””]برخی از متخصصین عقیده دارند که قرص CLA می تواند با تغییر سوخت و ساز بدن، فرآیند کاهش وزن را تسهیل نماید. فرض بر این است که لینولئات می تواند به تجزیه ی سریع تر سلول های چربی کمک کند و مانع تجمع چربی اضافی در بدن شود.[/box]

تمامی اسیدهای چرب ضروری را می توان در دو گروه امگا 3 یا امگا 6 قرار داد. CLA در خانواده ی اسیدهای چرب امگا 6 قرار می گیرد. واژه ی کنجوگه در این ماده به ساختار مولکولی و تعداد پیوندهای یگانه و دوگانه ی موجود در شکل فضایی اسید اشاره دارد. این ترکیب به شکل یک چربی ترانس نیز یافت می شود. محققین بر این باورند که قرص CLA ی طبیعی بر خلاف نوع فرآوری شده ی آن، فواید فراوانی برای سلامتی دارد.

فواید مصرف قرص CLA

کاهش وزن و کمک به سوخت و ساز بدن:

برخی از متخصصین عقیده دارند که قرص CLA می تواند با تغییر سوخت و ساز بدن، فرآیند کاهش وزن را تسهیل نماید. فرض بر این است که لینولئات می تواند به تجزیه ی سریع تر سلول های چربی کمک کند و مانع تجمع چربی اضافی در بدن شود؛ اما در حقیقت، این فرآیند، تنها در سلول های چربی موجود در عضلات اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که چربی های موجود در فضای عضلانی، اثری بر سطح چربی بدن ندارند. قرص CLA می تواند به حذف این چربی ها در سطح سلول، سرعت بخشد.

مطالعات آزمایشگاهی انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که قرص CLA می تواند به کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند؛ با این حال، تاکنون مطالعه ای بر روی انسان ها صورت نگرفته است.

قرص CLA

تقویت حجم عضلات:

نتایج برخی از آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که قرص CLA می تواند حجم عضلات را افزایش دهد؛ اما مطالعات بیشتری نیاز است تا تاثیر نهایی این ترکیب بر روی عضلات مشخص شود.

تاکنون مطالعات فراوانی بر روی قرص CLA به عنوان یک ترکیب کمک کننده به سیستم ایمنی صورت گرفته؛  با این حال نتایج به دست آمده به شدت متغیر بوده است. اگر بخواهیم بر اساس این مطالعات به نتیجه ای برسیم؛ باید به عمده ی نتایج نگاه کنیم تا به نوعی رابطه دست یابیم. بر همین اساس، قرص CLA تاثیری بر روی عملکرد سیستم ایمنی ندارد.

سایر فواید مصرف قرص CLA

[box type=”warning” align=”aligncenter” class=”” width=””]توجه داشته باشید که این قرص را فقط و فقط در صورت توصیه پزشک استفاده نمایید.[/box]

1- درمان کبد چرب

کبد چرب معمولاً در افراد چاق دیده می شود. این وضعیت منجر به بالا رفتن سطح استرس اکسیداتیو در کبد شده که در نهایت می تواند باعث نارسایی این اندام شود. مطالعه ی هشت هفته ای انجام شده بر روی 38 فرد مبتلا به کبد چرب، نشان داد که مکمل های حاوی CLA می تواند باعث کاهش سطح استرس اکسیداتیو شود.

همچنین این ترکیب می تواند به بهبود پروفایل چربی کبد و سطح کلسترول خون کمک کند.

2- بهبود دیابت شیرین نوع 2

مطالعه ای بر روی 55 زن چاق و میان سال صورت گرفت که نتایج آن نشان داد؛ مکمل های قرص CLA می توانند به کاهش شاخص توده ی بدن و علائم دیابت نوع 2 کمک کنند.

مهم ترین نشانه ی دیابت شیرین نوع 2، مقاومت نسبت به انسولین می باشد. تحقیقات انجام شده بر روی موش ها، نشان داد که مکمل های حاوی CLA می توانند سطح چربی بدن جانور را پائین بیاورند و به بهبود حساسیت نسبت به انسولین کمک کنند.

قرص CLA

3- کمک به عملکرد عضلات

شواهد نشان می دهند که ترکیب قرص CLA با اسید های چرب امگا 3 می تواند منجر به بهبود عملکرد میتوکندری های عضلانی شود. این فرآیند باعث تجزیه بهتر چربی ها و گلوکز موجود در عضلات شده؛ در نتیجه انرژی بیشتری در اختیار بدن قرار می گیرد.

4- افزایش توده ی استخوانی

در سال 2018، مطالعه ای بر روی موش های پیر صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب قرص CLA با روغن ماهی می تواند منجر به کاهش ذخایر چربی در مغز استخوان و افزایش توده ی استخوان شود.

5- درمان سرطان

شواهد کافی مبنی بر موثر بودن قرص CLA به عنوان یک راهکار درمانی برای سرطان وجود ندارد. با این حال برخی از پژوهش ها نتایج امیدوارکننده ای داشته  اند.

سرطان سینه، وضعیت خطرناکی است و سالیانه افراد بسیاری را درگیر می کند. سرطان سینه می تواند به سرعت در تمام بدن پخش شده و به سایر اندام ها دست اندازی کند. در سال 2017 مطالعه ای بر روی تعدادی فرد مبتلا به سرطان سینه انجام گرفت که نتایج امیدوارکننده ای داشت. این نتایج نشان دادند که مصرف قرص CLA در یک بازه  12 روزه می تواند سرعت تکثیر بافت های سرطانی را تا حدی کاهش دهد.

همچنین مطالعات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان سینه نشان دادند که مصرف هم زمان جمسیتابین به همراه قرص CLA نتایج بهتری به همراه دارد.

سرطان روده ی بزرگ:

مطالعه ای بر روی مبتلایان به سرطان روده بزرگ صورت گرفت که نشان داد مصرف مکمل های حاوی CLA می تواند به کاهش رگ زایی و مقاومت دارویی سرطان کمک کند. همچنین این پژوهش نشان داد که قرص CLA می تواند اثربخشی شیمی درمانی را در مبتلایان افزایش دهد.

قرص CLA

دوز و دوره ی مصرف قرص CLA

متخصصین تغذیه میزان معینی برای مصرف روز انه ی قرص CLA مشخص نکرده اند. نتایج مطالعات بازه ای بین 0.7 الی 6.8 گرم در روز را تعیین کرده اند که دقیق نیست و نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

اکثر مطالعات نشان می دهند که دوره ی مصرف CLA می تواند بین 8 الی 12 هفته متغیر باشد. متخصصین توصیه می کنند که مکمل های لینولئات را باید همراه وعده های غذایی مصرف نمود.

منابع طبیعی CLA

CLA را می توان به طور طبیعی در بسیاری از غذاها پیدا کرد؛ با این حال، گوشت قرمز و لبنیات دارای مقادیر بیشتری از این ترکیب می باشند. CLA را مواد غذایی زیر یافت:

  • گوشت گوساله
  • مرغ
  • گوشت گوسفند
  • شیر گاو
  • پنیر بز
  • پنیر چدار

لازم به ذکر است که CLA را می توان به صورت مکمل از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین نیز تهیه کرد.

قرص CLA

موارد مصرف قرص CLA

مطالعات نشان می دهند که مصرف مکمل های قرص CLA می تواند به افراد چاق کمک کند؛ اما موضوع به این سادگی ها نیست. قرص CLA می تواند به کاهش توده ی چربی بدن کمک کند؛ با این حال این ترکیب نمی تواند به کاهش وزن یا شاخص توده ی بدنی افراد منجر شود. در نتیجه اگر به دنبال کاهش وزن هستید؛ توصیه می شود به سراغ مکمل های دیگری بروید.

قرص CLA به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهند که شانس ابتلا به سرطان های کلورکتال و سینه در زنانی که قرص CLA ی زیادی مصرف می کنند؛ کم تر از سایرین می باشد. با این حال، مشخص نیست که مصرف مکمل های حاوی CLA نیز می تواند چنین فوایدی را داشته باشد.

در مواردی، مشاهده شده که قرص CLA می تواند سطح LDL خون را پائین بیاورد؛ اما از آن جایی که این اتفاق، هم زمان با کاهش HDL دیده می شود؛ نمی توان از آن به عنوان جایگزین درمانی استفاده کرد.

برخی افراد از مکمل های حاوی CLA به منظور کاهش خشکی پوست یا درمان مالتیپل اسکلروزیس استفاده می کنند؛ در حالی که شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد.

قرص CLA

خطرات مصرف قرص CLA

  • عوارض جانبی: مکمل های حاوی CLA می توانند منجر به ناراحتی های گوارشی، حالت تهوع، استفراغ و خستگی شوند.
  • خطرات: مکمل های حاوی CLA می توانند باعث وخیم تر شدن مقاومت انسولین در مبتلایان به دیابت یا سندرم متابولیک شوند. به دلیل کمبود مطالعات انجام شده، پزشکان مصرف این ترکیب را برای زنان باردار یا مادران در دوران شیردهی، توصیه نمی کنند. قرص CLA می تواند باعث آسیب دیدن کبد شود و سطح HDL خون را پائین بیاورد. نتایج برخی از مطالعات نشان می دهند که مکمل های حاوی CLA می توانند پاسخ های التهابی را افزایش دهند.
  • تداخلات دارویی: بهتر است پیش از مصرف مکمل های حاوی CLA با پزشک خود صحبت کنید.

سخن آخر

بسیاری از مردم بر این باورند که مکمل های قرص CLA می توانند به کاهش سطح کلسترول، افزایش حجم عضلات، تنظیم قند خون و تقویت سیستم ایمنی کمک کنند؛ با این حال مطالعات انجام شده بر روی این ترکیب و اثرات آن، نتایج قابل قبولی نداشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *