10 فروردین 1403
تغذیه بارداری

رژیم غذایی دوقلو زایی

رژیم غذایی دوقلو زایی

کودک شادی فوق‌العاده‌ای را برای زندگی‌تان به ارمغان می‌آورد، و داشتن دو نوزاد این لذت را دو برابر می‌کند و احساس می‌کنید روی ابرها قدم می‌زنید. اما همه والدین دیدگاه یکسانی ندارند. افراد زیادی هستند که از فکر داشتن دوقلو یا بچه‌های بیشتر در آن واحد وحشت دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آرزوی داشتن چنین شرایطی را داشته باشند. آیا شما از دسته دوم این افراد هستید؟ پس مقاله زیر مناسب شماست! تنها ژن‌های شما نیست که در بچه‌دار شدن تاثیر دارند؛ عادت‌های غذای‌تان نیز می‌باشد. در مقاله زیر، به رژیم غذایی دوقلو زایی پرداختیم که به شما در داشتن فرزندانی دوقلو کمک می‌کند.

غذاهای پراهمیت در رژیم غذایی دوقلو زایی

راه‌های طبیعی بهترین روش هستند و اگر قصد دارید فرزندانی دوقلو داشته باشید، باید تغییراتی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید. اگر همیشه رویای داشتن دوقلوها را در ذهن داشتید، مصرف غذاهای زیر ممکن است این رویا را تحقق بخشد. در اینجا لیستی از غذاهایی آورده شده است که جهت افزایش باروری برای داشتن فرزندانی دوقلو می‌باشد:

یم (سیب زمینی هندی/شیرین)

در یکی از این مطالعات انجام گرفته، مشاهده شده است که افراد قبیله Yoruba در نیجریه، نرخ بالایی از تولد فرزندان دوقلو را دارند. مشخص شد که دلیل آن به خاطر مصرف مقدار قابل‌توجه‌ای از یم‌ها در رژیم غذایی‌شان است. یم‌ها منبعی غنی از پروژسترون‌ها و فیتواستروژن‌ها هستند و ممکن است منجر به تخمک‌گذاری بیش از حد شود. بنابراین مقادیر بالایی از یم‌ها در رژیم غذایی‌شان، به‌عنوان یکی از دلایل احتمالی داشتن دو یا چند فرزند گزارش شده‌است.

تاپیوکا

بیشتر زنان در زمان تخمک‌گذاری یک تخمک آزاد می‌کنند. دوقلوها زمانی به وجود می‌آیند که یا تخمک‌ها پس از لقاح به دو قسمت تقسیم شوند یا دو تخمک، جداگانه بارور شوند. برخی محققان ثابت کرده‌اند که خوردن تاپیوکا ممکن است به زنان کمک کند تا زمان تخمک‌گذاری بیش از یک تخمک آزاد کنند. آزادسازی بیش از یک تخمک، امکان داشتن دوقلوها را افزایش می‌دهد. با این حال، در این مورد ممکن است دوقلوها، دوقلوهای همسانی نباشند، چراکه در دو تخم جداگانه لقاح صورت گرفته است.

رژیم غذایی دوقلو زایی - تاپیوکا

اسید فولیک

اسید فولیک یکی از نیازهای اصلی کودک در حال رشد است و پزشک‌تان ممکن است توصیه کند تا اسید فولیک را همراه با دیگر ویتامین‌ها در دوران بارداری مصرف کنید. آووکادو، اسفناج، کلم بروکلی و مارچوبه منبع خوبی از اسید فولیک هستند. علاوه بر این، پیشنهاد شده‌است زنانی که تلاش می‌کنند تا باردار شوند، اسید فولیک را به طور منظم مصرف کنند تا شانس بارداری را افزایش دهد. هم‌چنین محققان ثابت کرده‌اند که مصرف مقادیر بیشتری از اسید فولیک ممکن است شانس زنان را برای داشتن نوزاد دوقلو افزایش دهد. اگر هدفتان داشتن فرزندان دوقلو است، این ماده را دو برابر معمولتان در رژیم غذایی دوقلو زایی خود مصرف کنید. البته قبل از هرکاری با پزشکتان مشورتی داشته باشید.

لبنیات

در مطالعه‌ای مشخص شده است که زنانی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با زنانی که شیر یا محصولات لبنی کمتری در رژیم غذایی‌شان دارند، شانس داشتن فرزندانی دوقلو پنج برابر افزایش می‌یاد. مشاهده شده است که مصرف شیر و دیگر محصولات لبنی، نوع خاصی از پروتئین را در بدن افزایش می‌دهد که “عامل رشد مانند انسولین” نامیده می‌شود و این نوع پروتئین در شیر گاو وجود داشته و هم‌چنین می‌تواند از دیگر محصولات حیوانی نیز به دست آید. وقتی شیر بیشتری مصرف می‌کنید، تخمدان شما ممکن است تخمک‌های بیشتری را آزاد کند و امکان بارورشدن دوقلوها افزایش می‌یابد.

ریشه ماکارو

مصرف ریشه ماکارو برای مردان و زنانی که با مشکلات باروری مواجه هستند بسیار مفید است. علاوه بر این، مصرف ریشه ماکارو به زنانی پیشنهاد می‌شود که تمایل دارند دوقلو داشته باشند. اگرچه شواهد زیادی وجود ندارد که بر این ادعا صحه بگذارد، اما ارزش این را دارد که شانس‌تان را امتحان کنید. این ریشه می‌تواند به صورت خام، خشک یا پودرزده‌شده مصرف شود.

کربوهیدرات‌های پیچیده

اگر در نظر دارید دوقلو داشته باشید، کربوهیدرات‌های پیچیده گزینه خوبی هستند. کربوهیدرات‌ها برای بدن‌تان عالی هستند، و این افزودن کربوهیدرات‌های پیچیده در رژیم غذایی‌تان به جای کربوهیدرات‌های ساده، ایده خوبی است. مواد غذایی مثل لوبیا، غلات و سبزیجات، منابعی عالی از کربو هیدرات‌های پیچیده هستند. رژیم غذایی غنی از کربو هیدرات‌های پیچیده ممکن است نه‌تنها احتمال داشتن دوقلوها را افزایش دهد، بلکه از ایجاد نقص‌های مادرزادی در نوزادان نیز جلوگیری کند.

رژیم غذایی دوقلو زایی - کربوهیدرات های پیچیده

هسته آناناس

آناناس‌ها شانس داشتن دوقلو را به شدت افزایش می‌دهند. شما می‌توانید هسته میوه آناناس را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. وجود بروملین (bromelain) در آناناس‌ها، که نوعی پروتئین می‌باشد، به باروری و لقاح کمک می‌کند.

با مصرف مواد غذایی بالا و پیروی از رژیم غذایی دوقلو زایی ممکن است شانس شما برای داشتن دوقلو افزایش یابد. با این حال، قبل از انجام هر تغییر و افزودن موادی در رژیم غذایی‌، با پزشک‌تان مشورت کنید. پیشنهاد می‌شود که جدا از افزودن این مواد به رژیم غذایی، سبک زندگی‌تان را نیز کمی تغییر دهید. اگر وزن کمی دارید، توصیه می‌شود که کمی افزایش وزن دهید؛ چرا که مطالعات نشان داده‌اند که زنان با وزن‌های بالاتر، شانس بیشتری جهت داشتن دوقلو را دارند. هم‌چنین مشاهده می‌شود که زنان بلندتر، در مقایسه با زنانی که کوتاه‌تر هستند و یا قد متوسطی دارند، به احتمال بیشتری دوقلو به دنیا می‌آورند. اگر در حال حاضر نیز شیردهی دارید، پیشنهاد می‌شوند که به این کار ادامه دهید. این کار به این دلیل است که شیردهی احتمال داشتن دوقلو را ۹ برابر افزایش می‌دهد. داشتن دوقلو نیز می‌تواند به نژاد شما هم بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، زنان آفریقایی شانس بیشتری برای به دنیا آوردن دوقلوها را در مقایسه با زنان قفقاز دارند؛ در حالی که زنان اسپانیایی یا آسیایی احتمال کمتری را در داشتن دوقلو دارند.

روش‌های دیگر افزایش شانس داشتن دوقلو

روش‌های پزشکی خاصی وجود دارد که شانس داشتن دوقلو را افزایش می‌دهد. با این حال، دقت کنید که هنگام بررسی این روش‌ها با پزشک خود مشورت کنید:

لقاح در خارج از بدن یا آی‌وی‌اف (In Vitro Fertilisation)

در طی لقاح مصنوعی، تخمک‌های زن در آزمایشگاه با اسپرم شریک بارور می‌شود. هنگامی که جنین شکل می‌گیرد، یکی از این‌ها به رحم زن منتقل می‌شود که منجر به بارداری مثبت وی می‌شود. اما دیده‌شده که انتقال چندگانه جنین‌ها ممکن است منجر به بارداری‌های چندگانه (یا دوقلوها) شود. در نتیجه شما می‌توانید درمان لقاح مصنوعی را انتخاب کنید تا احتمال داشتن دوقلوها افزایش یابد.

رژیم غذایی دوقلو زایی - لقاح در خارج از بدن

درمان دارویی

داروهای باروری تعداد تخمک‌های آزاد شده توسط تخمدان‌ها را افزایش می‌دهند تا شانس بارداری افزایش یابد. با این حال، این مساله نیز احتمال بارورشدن چند تخمک را نیز افزایش می‌دهد که منجر به بوجود آمدن دوقلوها می‌شود. از آنجا که داروهای باروری تا مقادیری قابل تجویز هستند و باتوجه به سلامتی جسمانی و فیزیکی شخص، باید قبل از آزمایش این روش‌ها با پزشک مشورت شود.

بدون شک عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است بر شانس شما برای داشتن دوقلوها تاثیر بگذارند، اما می‌توانید با انجام برخی از پیشنهادهای ذکر شده در بالا، شانس داشتن فرزندان دوقلو را افزایش دهید. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد چگونگی بارداری دوقلوها اطلاعاتی کسب کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *