30 فروردین 1403
رژیم موارد خاص

رژیم غذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

جلوگیری از سفید شدن مو

مسئله سفید شدن مو نه تنها برای افراد مسن بلکه برای جوان تر ها هم تبدیل به معضل شده است. بنا به گزارش ها سفید شدن مو در افراد جوان افزایش یافته است؛ این در حالی است که خود این افراد از علت این اتفاق با خبر نیستند. برای ریشه کن کردن این معضل، اول باید با علت سفید شدن مو و روند آن آشنا شوید. بعد از آن درباره راه های جلوگیری از سفید شدن مو خواهید خواند.


روند سفید شدن مو

بدن انسان از هزاران فولیکول مو تشکیل شده است که این فولیکول ها در رنگ طبیعی مو و جنس با یکدیگر تفاوت دارند. افرادی که موی مشکی یا قهوه ای دارند به طور میانگین بین 100 تا 110 هزار فولیکول مو دارند. این مقدار برای مو قرمز ها 90 هزار و برای بلوند ها 150 هزار است.
مردان نسبت به زنان دارای 100 هزار فولیکول بیشتر هستند. این فولیکول ها از سلول های رنگدانه به نام ملانین تشکیل شده اند که وظیفه آنها مشخص کردن رنگ مو است. فولیکول های مو در طول زمان رنگدانه های خود را از دست میدهند و در نتیجه، مو رنگ طبیعی خود را از دست میدهد.
اگر مقدار ملانین ناکافی باشد، رنگ مو خاکستری شود و اگر هیچ ملانینی وجود نداشته باشد، مو سفید میشود.

علت سفید شدن مو در جوانی

اگرچه که علت اصلی سفید شدن مو، سن است اما ممکن است موی سفید یا خاکستری در سنین جوانی هم دیده شود.
برای بسیاری از افراد، از دست دادن رنگدانه مو در سنین جوانی رخ میدهد. علت های اصلی سفید شدن مو عبارتند از: ژنتیک، استرس، اختلال تیروئید، کمبود ویتامین B-12 و سیگار کشیدن.

ژنتیک

عامل اصلی سفید شدن زودرس مو، ژنتیک است. یک شخص ممکن است ژن هایی را به ارث ببرد که سلول های تولید کننده ملانین را از بین میبرند. این ژن ها باعث میشوند تا سلول ها، مقدار کمی ملانین تولید کنند یا اصلا برای همیشه ملانین تولید نکنند. اگر عامل سفید شدن مو ژنتیک باشد، نمیتوان با آن مقابله کرد و سفید شدن مو در نهایت اتفاق خواهد افتاد. در این صورت تنها راه پیش روی شما، رنگ کردن مو خواهد بود.

استرس

استرس علاوه بر مشکلاتی که بوجود می آورد، میتواند سرعت سفید شدن مو را هم افزایش دهد. اگرچه رابطه بین استرس و سفید شدن مو به طور علمی ثابت نشده است اما آزمایش ها و مشاهدات نشان میدهند که استرس باعث میشود که مو ها 5 تا 10 سال زودتر ملانین خود را از دست دهند.

اختلالات سلامتی

به طور گسترده ای متخصصان مو تایید کرده اند که بیماری های خودایمنی مانند طاسی منطقه ای یا پیسی میتوانند باعث سفید شدن زودرس شوند. در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن در شناسایی سلول های خود به مشکل برمیخورد و منجر به از بین رفتن فولیکول های مو میشود.
علاوه بر این، اختلال در تیروئید و کمبود ویتامین D میتواند سلول های مو را تحت تاثیر قرار دهد و تولید ملانین با مشکل روبرو شود.

سیگار

مانند دیگر ارگان های بدن، فولیکول های مو هم احتیاج به گردش خون احتیاج دارند تا به درستی عمل کنند. سیگار کشیدن تاثیرات پنهانی بر بدن میگذارد. سیگار میتواند رگ های خونی را منقبض کند و منجر به کاهش گردش خون در فولیکول های مو شود و در نهایت مقدار رنگدانه ها کاهش میابند. برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، ترک سیگار ضروری است.

جلوگیری از سفید شدن مو - علت سفید شدن مو در سنین جوانی

جلوگیری از سفید شدن مو؛ مواد غذایی مورد نیاز برای مو

همه ما جمله ” پیشگیری بهتر از درمان است ” را شنیده ایم. برای جلوگیری از سفید شدن مو، لازم است تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کنیم. ترکیبی از پروتئین های بدون چربی، میوه و سبزیجات به سلامت مو کمک میکند.

پروتئین بدون چربی

پروتئین ها برای سلامتی و بازسازی ارگان های بدن، از جمله فولیکول های مو، لازم هستند. پروتئین ها از 20 آمینواسید ساخته شده اند که 9 تا از آنها را بدن نمیتواند به تنهایی تولید کند و باید از طریق غذاهای غنی از پروتئین به ارگان های بدن برسند. پیشنهاد میشود زنان روزانه حداقل 46 گرم پروتئین و مردان روزانه حداقل 65 گرم پروتئین مصرف کنند.

به علت تنوع پروتئین های بدون چربی، به راحتی میتوان آنها را در رژیم غذایی خود گنجاند. منابع سرشار از مواد مغذی، کالری و چربی کم عبارتند از: ماهی، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، لوبیا، نخود فرنگی و عدس. ماهی تن و سالمون هم مقدار پروتئین و امگا3 بالایی دارد و برای پوست سر، پوست و رشد مو معجزه میکنند.

آهن و زینک

متخصصین پوست معتقدند که کمبود جذب آهن و زینک توسط پوست سر منجر به سفید شدن مو میشود. ترکیب گوشت قرمز و منابع غیرگوشتی آهن و زینک مثل سویا، عدس و پرتقال میتواند به کمبود آهن و زینک کمک کند.

مس

کمبود مس در بدن را میتوان با مصرف سیب زمینی شیرین، آجیل، اسفناج، خرچنگ، صدف، تخمه آفتابگردان، ریحان، مرزنجوش و جعفری جبران کرد. منابع سرشار از مس دیگری هم وجود دارند اما مواردی که ذکر شد در افزایش تولید رنگدانه مو موثر تر هستند.

ویتامین D

ویتامین D قدرت فعال کردن رشد مو را دارد. همچنین به طور طبیعی از سفید شدن مو جلوگیری میکند. این ویتامین در مواد غذایی زیادی، به جز ماهی، یافت نمیشود. دیگر منابع آن قارچ، توفو، ماست و شیر سویا است.
دقایقی نشستن در مقابل نور خورشید میتواند به تولید ویتامین D در بدن کمک کند. اگرچه بخاطر آسیب هایی که اشعه ماورء بنفش میتواند ایجاد کند، این روش توصیه نمیشود.

اسید های چرب امگا 3

اسید های چرب امگا 3 اسید های چرب اشباع نشده ای هستند که به راحتی در گردو، ماهی سالمون، ماهی تن، سبزیجات برگ دار، روغن بذر کتان و روغن کریل یافت میشوند. برای بدن مهم است که که اسید های چرب را از طریق منابع غذایی دریافت کند چون نمیتواند آنها را تولید کند. این اسید ها علاوه بر مرطوب کردن پوست سر، افزایش گردش خون، جلوگیری از خشکی و شوره سر، میتوانند از سفید شدن مو هم جلوگیری کنند.

بیوتین

خانواده ویتامین B هم میتواند از سفید شدن مو جلوگیری کند. بیتوین، که به افزایش سلامتی مو مشهور است، از ویتامین H تشکیل شده است. اگرچه که کمبود این ویتامین در بدن بسیار نادر است، نبود آن میتواند منجر به ایجاد مشکل در رشد مو و رنگ آن شود.
بعضی از منابع غنی از بیوتین عبارتند از : گوشت های ارگانی (مثل جگر یا قلوه)، زرده تخم مرغ، آجیل(مثل بادام، بادام زمینی و گردو)، سویا و دیگر حبوبات، غلات کامل، موز، گل کلم و قارچ. مقدار بیوتین توصیه شده برای نوجوانان و بزرگسالان، روزانه بین 30 تا 100 میکروگرم است.

غذاهای شامل همه چیز برای جلوگیری از سفید شدن مو

میتوان تمام مواد مغذی لازم برای جلوگیری از سفید شدن مو را از طریق چند ماده غذایی بدست آورد. چند تا از این مواد غذایی را میتوانید در زیر ببینید.

قارچ

برای درمان سفیدی مو میتوان قارچ مصرف کرد. قارچ تمام مواد مغذی لازم برای سالم نگه داشتن ملانین را دارد. قارچ همچنین بعنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل میکند و باعث از بین رفتن قارچی به نام مالاسزیا میشود که وظیفه آن تشکیل سلول های مرده پوست در زیر پوست سر است.
قارچ مس زیادی دارد که به حفظ رنگ مو در سنین بالاتر که احتمال از دست رفتن رنگدانه مو بالاست، کمک میکند.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مجموعه ای کامل از مواد معدنی و ویتامین را فراهم میکنند که میتوانند عمر طبیعی رنگ مو را افزایش دهند. مصرف سیلیکا بسیار مهم است. مصرف روزانه میکس و اسموتی هایی که شامل سبزیجات برگ دار هستند، بسیار مفید خواهد بود.

بلوبری

به غیر از انواع آنتی اکسیدان هایی که بلوبری دارد، همچنین حاوی ماده ای به ” پروانتوسیانیدین ” است که بر فولیکول های مو تاثیر میگذارد و باعث میشود تا سرعت تولید ملانین در آنها افزایش یابد. بلوبری به افزایش جریان خون در بدن، بخصوص ناحیه پوست سر، معروف است. افزایش تولید ملانین نه تنها از سفید شدن مو جلوگیری میکند بلکه باعث درخشندگی موها و افزایش حجم آنها میشود.

صدف خوراکی

صدف خوراکی شامل زینک، مس و ویتامین B12 است و به همین دلیل در لیست غذاهای همه چیز دار آمده است. این مواد معدنی تولید ملانین را متعادل میکنند و تغذیه فولیکول های مو را تامین میکنند و به همین خاطر به طرز قابل ملاحظه ای میتوانند ریزش مو و روند سفید شدن مو را کاهش دهند.

روغن آفتابگردان

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اغلب به سلول های مو آسیب میرساند و توانایی تولید ملانین در آنها را پایین می‌آورد. استفاده از روغن آفتابگردان مقدار جذب اشعه ماوراء بنفش توسط مو را کاهش میدهد. روغن آفتابگردان حاوی ویتامین A ،B ،C ،E ، آهن، پتاسیم و کلسیم است که همه اینها برای مو مفید هستند. همچنین مقدار زیادی اولئیک یا اسید امگا9 دارد. این اسید نه تنها سرعت تولید ملانین را افزایش میدهد و از سفید شدن مو جلوگیری میکند بلکه از شکسته شدن مو و ریزش آن هم جلوگیری میکند.

بازگرداندن رنگ مو

مشکل سفید شدن مو را میتوان با راهکار هایی که ارائه شد پیشگیری کرد. شروع سفید یا خاکستری شدن مو را هم میتوان تحت شرایط فوق به تاخیر انداخت. اگرچه، اگر علائم تغییر رنگ مو به موقع مورد توجه قرار نگیرد و روند سفید شدن مو آغاز شود و رنگ مو ها تغییر کند، خوشبختانه میتوان رنگ موها را بازگرداند.

درمان طبیعی

روش طبیعی احیای رنگ مو و تقویت تولید ملانین، نیاز به تامین مواد مغذی خاص برای فولیکول های مو دارد. این فرایند زمان بر است و احتیاج به ماه ها تا سالها مراقبت از مو است.
ویتامین B، مخمر آبجو، ملاس، اسید های چرب امگا3 و روغن نارگیل از منابع اصلی در افزایش تولید ملانین هستند.

ویتامین ب کمپلس

مقدار مصرف ایده آل ویتامین ب کمپلکس نیمی از دوز در صبح و نیمی از آن در بعد از ظهر است. این ویتامین رنگ مو را با افزایش ویتامین B در بدن افزایش میدهد.

مخمر آبجو

از لحاظ علمی ثابت شده است که مخمر آبجو به بازگرداندن رنگ مو کمک میکند. مخمر آبجو حاوی عنصری قوی به نام بیوتین است که برای احیای سلول ها، رشد مو و جریان خون مورد نیاز است. بیوتین همچنین در دیگر مواد غذایی مثل بادام، گردو، تخم مرغ، شیر، توت و هویج یافت میشود.

جلوگیری از سفید شدن مو - بازگرداندن رنگ مو

ملاس

سرعت احیای رنگ مو با مصرف ملاس افزایش میابد. دو قاشق چای خوری از آن به مدت چند ماه میتواند کمبود ویتامین و موادمعدنی را ریشه کن کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل علاوه بر خاصیت افزایش رشد مو، نقش اساسی در تامین مواد معدنی مورد نیاز برای فولیکول های مو، جلوگیری از سفید شدن موها و بازگردانی رنگ آنها دارد. ترکیب روغن نارگیل با ” املا ” و ماساژ دادن روزانه سر با آن، تاثیر فوق العاده بر موها دارد.

درمان خانگی برای جلوگیری از سفید شدن مو

خوشبختانه متخصصان پوست و مو روش های خانگی برای بازگرداندن رنگ مو ایجاد کرده اند. این روش های خانگی از عناصر موجود در مغازه ها استفاده میکنند.

چای سیاه

چای سیاه برای درمان موهای خاکستری زودرس کاربرد دارد اما اگر مکررا استفاده شود، میتواند روند سفید شدن مو را هم معکوس کند.

دستورالعمل: برای استفاده از چای سیاه، دو قاشق از آن را با آب مخلوط کنید. برگ های چای را بجوشانید و اجازه دهید تا با دمای اتاق سرد شوند. آنها را خشک کنید و باقیمانده را به سر خود بمالید. برای مو های بلند، راه راحت تری وجود دارد و آن هم این است که چای را در یک اسپری ریخته و آن را به مو های خود اسپری کنید.

درمان با دمنوش مریم گلی

استفاده از دمنوش مریم گلی درمان خانگی دیگری برای جلوگیری از سفید شدن مو است. میتوان آن را رنگ کردن طبیعی مو نامید. نتایج آن را به سرعت نمیتوان دید؛ ممکن است هفته ها طول بکشد اما اگر نتیجه بدهد، تا مدت طولانی دوام خواهند آورد.

دستورالعمل: برگ های مریم گلی را بجوشانید و بگذارید در دمای اتاق سرد شوند. مخلوط را درون یک اسپری بریزید و بر روی مو های خود اسپری کنید. بعد از دو ساعت مو های خود را با شامپو بشورید.

روغن نارگیل و لیمو

برای کند کردن روند خاکستری شدن مو، ترکیب روغن نارگیل و لیمو یک درمان خانگی موثر است. برای بهتر شدن نتیجه، باید هفته ای دو بار استفاده شود. این درمان شامل روغن نارگیل و سه قاشق غذاخوری آبلیمو است.

دستورالعمل: روغن نارگیل و لیمو را در یک ظرف بریزید. موهای خود را آغشته به ترکیب بدست آمده بکنید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. برای اینکه روغن را به طور مساوی در موهای خود پخش کنید، میتوانید از شانه استفاده کنید. بعد از یک ساعت مو های خود را با شامپو بشورید.

روغن نارگیل و شنبلیله

روغن نارگیل به تنهایی یک عنصر قدرتمند برای کاهش روند خاکستری شدن مو است اما وقتی با شنبلیله ترکیب میشود، تاثیر بیشتری هم دارد. این درمان احتیاج به برگ یا پودر شنبلیله، آب و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل است.

دستورالعمل: روغن نارگیل را با شنبلیله ترکیب کنید. مخلوط را به موهای خود بزنید و به مدت نیم ساعت آن را رها کنید. موهای خود را فقط با آب شستشو دهید. قبل از اینکه روغن را با شنبلیله مخلوط کنید، برگ های شنبلیله را خوب بشورید و سپس آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید.

دانه کنجد

دانه کنجد میتواند تار موی کاملاً سفید را سیاه کند. همچنین به کاهش ریزش مو کمک میکند. این درمان فقط به دانه کنجد و آب احتیاج دارد.

دستورالعمل: دانه های کنجد را چند ساعت در آب خیس کنید تا نرم شوند. دانه های نرم شده را خرد کنید تا تبدیل به خمیر شوند. این کار را میتوانید با مخلوط کن یا هاون انجام دهید. خمیر بدست آمده را به سر و موهای خود بمالید و به آرامی تا چند دقیقه ماساژ دهید. خمیر را به مدت یک ساعت روی سر خود نگه دارید و سپس با شامپو بشورید. در این روش استفاده از نرم کننده لازم نیست چون این مخلوط موها را نرم میکند.

گل سرشور

گل سرشور نه تنها روند سفید شدن مو را آهسته میکند بلکه سردرد، بی خوابی و التهاب چشم را هم درمان میکند. مواد اولیه این درمان متشکل از آب و خاک باغچه است.

دستورالعمل: این خاک را با آب مخلوط کنید و سپس آن را غربال کنید یا از صافی قهوه عبور دهید. موهای خود را با باقیمانده مخلوط بشورید. این مخلوط را هفته ای یک بار برای احیای رنگ مو استفاده کنید.

پودر رزماری و انگور فرنگی

پودر رزماری یک رنگ طبیعی دیگر برای مو بحساب می آید. فوری نتیجه میدهد و این نتیجه تا مدت طولانی باقی میماند. پودر رزماری و انگور فرنگی تا مدت طولانی اجازه نمیدهند تا رنگ مو خاکستری شود. مواد اولیه برای این درمان پودر رزماری، انگور فرنگی و آب است.

جلوگیری از سفید شدن مو - درمان خانگی برای جلوگیری از سفید شدن مو

دستورالعمل: این سه ماده را در ظرفی بریزید و یک خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت حداقل نیم ساعت در دمای اتاق بگذارید. خمیر را به طور مساوی به همه جای سر خود بمالید.

پیاز و آبلیمو

آب پیاز بخاطر فوایدی که برای مو دارد معروف است. آب پیاز تمام مواد لازم برای تغذیه مو را دارد. وقتی با آبلیمو مخلوط میشود، میتواند ریزش مو و شوره سر را کاهش دهد و شما را از دست سفید شدن زودرس مو راحت کند. این مخلوط احتیاج به سه قاشق چای خوری آب پیاز و دو قاشق چای خوری آبلیمو دارد

دستورالعمل: آبلیمو و آب پیاز را مخلوط کنید. مخلوط را به سر خود بمالید و سی دقیقه آن را نگه دارید. موها را با آب ولرم بشورید. برای بهترین نتیجه، این مخلوط را هفته ای دو تا سه بار استفاده کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک حاوی موادی است که میتوانند با ریزش مو مبارزه کنند، مو را ضخیم کنند، ریشه های ضعیف را قوی کنند، رشد مو را افزایش دهند و رنگ مو را افزایش دهند. روغن کرچک حاوی ریکینولیک اسید(اسید چرب امگا 9) است که به درون فولیکول های مو رخنه میکند. این اسید به پوست سر کمک میکند تا میزان pH را تنظیم کنید و مقدار تولید ملانین را افزایش دهد. اگرچه روغن کرچک به تنهایی برای درمان سفیدی مو کافی است، اما میتوانید برای تاثیر بیشتر آن را با روغن جوجوبا و روغن نعنا مخلوط کنید.

دستورالعمل: سه قاشق غذاخوری روغن کرچک، یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا و سه قطره از روغن نعنا را با هم مخلوط کنید. برای بیست دقیقه آن را روی سر خود نگه دارید و سپس با شامپو بشورید. برای بهترین نتیجه، توصیه میشود اول هفته ای 3 تا 4 بار از این مخلوط استفاده کنید و سپس وقتی نتیجه را مشاهده کردید، استفاده خود را به یک بار در هفته کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *